×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 24 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
از متن تا حاشیه یک پروژه فرهنگی در قزوین /قزوینی ها تا ۵۰ سال دیگر شاهد ساخت کتابخانه مرکزی در قزوین نخواهند  بود

به گزارش کافه خبر قزوین؛ خبرگزاری ایسنا مرکز قزوین در تاریخ ۳۱ مردادماه سالجاری با فاطمه محمد بیگی درخصوص احداث کتابخانه مرکزی در منطقه پونک گفتگو کرده بود.

بر همین اساس خبرنگار کافه خبر قزوین چندین بار موضوع را با اعضای شورای شهر مطرح کرده و آنان را ملزم کرده بود که پاسخگو باشند؟

اما گویا اعضای شورای شهر از چنین مسئله مهمی بی خبر بودند و یا خود را به بی خبری زده بودند؟

در ادامه امروز در تاریخ سوم مهرماه در فضای مجازی خبری منتشر شده است که نشان دهنده این است که زمین منطقه پونک قرار است تبدیل به یک مرکز تجاری شود.

به جای برگزاری جلسات بی حاصل و سهم خواهی؛ به داد فرهنگ شهرتان برسید

دراین باره حسن شکیب زاده نویسنده و روزنامه نگار در فضای مجازی نوشت: بالاخره زمینی که قرار بود محل احداث کتابخانه مرکزی قزوین باشد تبدیل به مجتمع تجاری می‌شود،آنهم با عنایت مسئولین عالی رتبه و فرهنگ دوست ! بومی و غیر بومی قزوین،به زعم این مدیران فرهنگ کیلو چنده؟

در ادامه بخشی از گفتگوی مدیرکل کتابخانه های استان قزوین را در ذیل میخوانید.

فاطمه محمدبیگی تصریح کرد: زمین کتابخانه مرکزی استان قزوین در منطقه پونک سال ۹۲ به اداره ارشاد جهت ساخت واگذار شد و در قرارداد صرفاً جهت (ساخت کتابخانه مرکزی) عنوان‌ شده بود چراکه در ناحیه پونک میزان جمعیت بالاستبه همین دلیل کاربری زمین فرهنگی تعریف‌ شده بود اما به دلیل کمبود اعتبار اقدام خاصی صورت نگرفت تا سال ۹۸ که از اعتبار دولتی هزینه و زمین کتابخانه محصور شد.

وی ادامه داد: ساخت کتابخانه مرکزی تنها به نفع کتابخانه‌ها نیست بلکه با اقدامات و برنامه‌های متنوع فرهنگی که در آن انجام خواهد شد نتایج مثبت این اقدام تمام استان را بهره‌مند خواهد کرد و نقش مهمی نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

ساخت کتابخانه مرکزی با بی مهری مسئولین مواجه شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در استان یزد، خراسان رضوی، کردستان، قم و لرستان شاهد هستیم که کتابخانه مرکزی به بهره‌برداری رسیده و در برخی استان‌ها هم پروژه در حال اجرا است اما متأسفانه در استان قزوین ساخت کتابخانه مرکزی با بی‌مهری مسئولین مواجه شده است.

وی بیان کرد: مطلع شدیم زمین کتابخانه مرکزی استان که کاربری فرهنگی داشت به تجاری مسکونی تغییر کاربری داده‌ شده و این موضوع بسیار ناراحت‌ کننده است چون تنها زمینی که در منطقه پونک کاربری فرهنگی داشت تبدیل به برج خواهد شد.

محمدبیگی عنوان کرد: علی‌رغم اینکه کارهای قانونی زمین کتابخانه مرکزی در پونک کاملاً انجام و دیوار کشیده شده بود اما اداره راه و شهرسازی یک‌طرفه اقدام به تغییر کاربری کرده است، ما از طریق دیوان محاسبات استان در حال پیگیری هستیم و اگر نیاز باشد از ارگان‌های دیگر نیز پیگیر خواهیم شد چراکه تقریباً ۱۰ سال پیگیری دریافت زمین و مراحل اولیه ساخت آن طول کشیده و اگر قرار باشد در این موقعیت کتابخانه مرکزی ساخته نشود بعید می‌دانم تا ۵۰ سال آینده شاهد ساخت کتابخانه مرکزی در قزوین باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید با اجرای دقیق سند ملی خواندن در سطح کشور و نگاه دلسوزانه مدیران و مسئولان شاهد افزایش فضاها و امکانات مطالعاتی و جذب هرچه بیشتر مردم به سمت مطالعه مفید و کتابخانه‌ها باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار کرد: استان‌هایی که از نعمت وجود کتابخانه مرکزی برخوردار هستند، به دلیل پشتیبانی و همدلی سایر دستگاه‌ها و ادارات به این مهم دست‌ یافته‌اند ولی متأسفانه این وفاق و همدلی در قزوین نبود اما ما همچنان در راستای اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیگیر بحث زمین کتابخانه مرکزی هستیم.

وی بیان کرد: کتابخانه مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می‌تواند تراز فرهنگی استان را ارتقا دهد زیرا امروزه کتابخانه‌ها دیگر تنها مکانی برای امانت کتاب نیستند و به‌عنوان پایگاه و مجموعه‌ای فرهنگی خدمت‌رسانی می‌کنند که حدود ۶۰ عنوان خدمت را می‌توانند به مخاطبان ارائه دهند.

محمدبیگی بیان کرد: ممکن است مسئولان راه و شهرسازی درباره تغییر کاربری زمین کتابخانه‌ها به مولد سازی اشاره کنند؛ اما مولدسازی که در شهریور ۱۴۰۰ ابلاغ‌ شد مربوط به زمین‌هایی بود که هیچ اقدامی در آن نشده بود نه زمین کتابخانه مرکزی که طرح برای اجرا داشت.

اداره راه و شهرسازی میخواست زمین را پس بگیرد

چندی پیش فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس در جلسه شورای تامین و توسعه و برنامه‌ریزی استان که در استانداری قزوین در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: ۶ هزار متر زمین در پونک موجود است و قرار بوده در آن کتابخانه ساخته شود اما اداره راه و شهرسازی می‌خواهد این زمین را پس بگیرد، در حالی که می‌توان از آن در راستای امور فرهنگی بهره‌مند شد.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم مکاتباتی که داشته‌ایم این مسئله هنوز به سرانجام نرسیده است؛ باید مسئولین ذی‌ربط اجازه دهند این کتابخانه ساخته شود، زیرا ما نیاز به بنای فرهنگی داریم، حتی اگر ارزش افزوده ریالی آن خیلی زیاد باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: شنیده شده مدیرکل راه و شهرسازی گفته‌اند این را به جنوب شهر بدهیم؛ البته جنوب شهر نیز نیاز به کتابخانه دارد و باید در مورد آن بحث شود اما گویا می‌خواهند این ۶ هزار متر را بگیرند و ۲ هزار متر معوض درجه ۳ یا ۴ به جای آن بدهند، ما خواهش داریم این کار صورت نگیرد.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.