×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
نمایشگاه مطبوعات یا نمایشگاه مسئولان؟/یکی نان نداشت بخورد پیاز می خورد تا اشتهایش باز شود

به گزارش کافه خبر قزوین؛ چندی پیش موضوع برگزاری خانه مطبوعات از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات قزوین مورد توجه قرار گرفت این موضوع در حالی پیش رفت که بین متولیان این امر حتی اختلافاتی پیش آمد و رسانه ای هم شد.

روزنامه ولایت قزوین در تاریخ دهم شهریور ماه این موضوع را بررسی کرد آنچه در روزنامه ولایت قزوین آمده این است که رئیس خانه مطبوعات گفته مسئولان برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات همکاری نکردند و معاون سیاسی و امنیتی استاندار صحبت های رئیس خانه مطبوعات را کذب خوانده و مدیر عامل شرکت نمایشگاه های استان هم گفته برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات آمادگی داشتیم،عزم جدی نبوده است ولی چند نکته اصلی و اساسی که باید به آن توجه کرد.

گر بگویم که مرا حال پریشانی نیست 

رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر ضمیر

در مقطعی برگزاری نمایشگاه مطبوعات خوب بوده است ولیکن در زمانی که کارکرد شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده است و هر فردی با یک گوشی هوشمند می‌تواند به جهان ارتباطات براحتی وصل شود بنابراین برگزاری نمایشگاه مطبوعات ضروری نبوده و فقط هزینه ای اضافی است‌.

این موضوع را فقط افرادی درک می‌کنند که سالها برای استان قزوین قلم زدند و در این راه سختی هایی هم متحمل شدند‌ و همین شرایط طاقت فرسا سبب شده که دیگر انگیزه لازم را برای شرکت در چنین نمایشگاههایی نداشته باشند مگر اینکه از سر اجبار باشد.

از سوی دیگر؛ هدف از برگزاری نمایشگاه مطبوعات باید ارتقای سطح کمی و کیفی رسانه‌ها باشد،‌ اما وقتی رسانه‌ها برای چاپ نشریه هایشان حتی کاغذ ندارند دیگر ارتقای کمی یا کیفی معنایش را از دست میدهد‌‌.

بنابراین می‌توان تاکید کرد که برگزاری چنین نمایشگاه هایی در صورتی مفید است که نیازهای اولیه رسانه های برخط و مخصوصا مکتوب برطرف شده باشد آنوقت می‌توانند با حضور در چنین فضاهایی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و پرسشگر و روشنگر باشند.

این مغازه امکانات ندارد ویترین نچینید

همچنین یکی از مهمترین نیازهای رسانه‌های مکتوب کاغذ است و بحران کاغذ به این موضوع بیشتر دامن میزند این موضوع درست همانند این است که مغازه‌ای داشته باشیم و بدون اینکه این مغازه امکانات اولیه داشته باشد، برای آن به دنبال یک ویترین زیبا باشیم.

بحران کاغذ برای خانواده فرهنگ و هنر، جدی است؛ صنعت چاپ خوابیده و نشریات دست به اقداماتی همچون تعدیل نیرو، تعطیلی و کاهش صفحات خود زده‌اند. تعدیل و اخراج نیروها موضوعی ناراحت کننده است ولیکن مدیر رسانه گاهی مجبور می‌شود دست به اقداماتی بزند که حتی خودش هم نمی پسندند. پس خانه مطبوعات موظف است برای این بحران کاغذ که به جان رسانه ها افتاده هزینه کند چرا که از واجبات است و صد البته که احترام امامزاده با متولی است ضمن اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی خانه مطبوعات میتواند جایگاه و شان رسانه را حفظ کنند تا بیشتر از این آسیب نبینند.

همچنین باید اجازه داد رسانه ها آزادی عمل داشته باشند تا در مبارزه با مفاسد اجتماعی و اقتصادی بدون هیچ هراسی بنویسند و افشاگری کنند تا وقتی مدیران رسانه نمی‌توانند آزادی عمل داشته باشند تا مبادا دچار دردسر شوند تمامی رسانه ها به سمت سانسور پیش می‌رود و جامعه مخاطبانش را از دست میدهد و رسانه های خارجی چون مقید به قوانین خاصی نیستند و هر طور که مایلند اخبار را پوشش می‌دهند در این وادی وارد می‌شوند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرند! آن زمان مردم باز هم از حقایق و رویدادهای واقعی بی خبر می مانند.

صد البته که در این میان؛حضور مخاطبان و مردم عادی ممکن است به نمایشگاه مطبوعات بسیار کمرنگ باشد و این نمایشگاه به جای اینکه یک نمایشگاه مطبوعاتی بین خبرنگاران و مردم باشد تبدیل به نمایشگاه مسئولان شود تا مثل همیشه مسئولان به خبرنگاران در آن محیط هم که کاملا متعلق به خبرنگاران است،گزارش عملکرد ارائه دهند و نتیجه کاملا بالعکس پیش برود.

متاسفانه جامعه رسانه ای در حال حاضر نتوانسته برای احقاق حقوق و حق خود گامی بردارد اگرچه در قانون مطبوعات جایگاه رسانه مشخص شده ولیکن در فضای اجرایی همیشه رسانه ها را تنها هستند.

در پایان،نمایشگاه مطبوعات در شرایط فعلی فقط جنبه تبلیغاتی پیدا میکند و سطحی پیش خواهد رفت بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی رسانه‌ها برگزاری چنین نمایشگاه هایی مهم و حیاتی نیست و نخواهد بود‌.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.