×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : پنج شنبه, ۲۴ مهر , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Thursday, 16 October , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
علی فیلم پیر پسر ناتوان در برآورده کردن آرزوهایش


به گزارش کافه خبر قزوین ؛راشین شهبازی کارشناس ارشد روانشناسی در یادداشتی که در اختیار کافه خبر قزوین قرار داده است می نویسد: فیلم پیر پسر به کارگردانی اکتای براهنی، یک درام روانشناختی عمیق است که به بررسی روابط خانوادگی، چالش‌های بین نسلی و مسائل روانی شخصیت‌ها می‌پردازد. این فیلم با تمرکز بر فضای انسانی و احساسی، به مسائلی چون پیری، تنهایی، خاطرات و ارزش‌های انسانی می‌پردازد و نگاهی فلسفی به مرگ، زندگی و گذر زمان دارد.

فیلم پیر پسر را میتوان از دیدگاه روانشناختی مورد تحلیل و بررسی قرار داد و در این مبحث به نقش علی پسر بزرگ این خانواده خواهیم پرداخت.

شخصیت علی در فیلم پیرپسر از دیدگاه فروید،علی انسانی است گرفتار زخم‌های ناخودآگاه. گذشته‌ی دردناک و روابط حل‌نشده در کودکی، او را به سمت افسردگی و ناامیدی کشانده. از نگاه فروید، علی بین کشش مرگ (تاناتوس) و میل به زندگی گیر کرده است، یعنی هم به دنبال رهایی است، هم ناخودآگاه خودش را به سمت شکست و نابودی می‌برد.

شخصیت علی در فیلم پیرپسر یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال دردناک‌ترین نمونه‌های انسانی است که میان خشونت درونی، تنهایی و عقده‌های فروخورده گرفتار شده است. او نمادی از نسلی است که در نبود عشق و امنیت عاطفی، تبدیل به انسانی سرد و در جست‌وجوی معنا می‌شود.

زمینه روانی و خانوادگی

علی در محیطی رشد کرده که فقدان مادر و اقتدار خشک پدر بر فضای روانی‌اش سایه انداخته است. نبودِ الگوی عاطفیِ زنانه در زندگی او باعث شده که احساس امنیت درونی‌اش شکل نگیرد. در نتیجه، در روابطش با دیگران — به‌ویژه زنان — دچار تناقض میان میل به نزدیکی و ترس از صمیمیت است.

خشم فروخورده

در سراسر فیلم، علی حامل خشمی است که منبع اصلی‌اش احساس بی‌عدالتی، تحقیر و نادیده‌گرفته‌شدن در کودکی است. این خشم نه فقط علیه دیگران، بلکه علیه خود او نیز عمل می‌کند و به نوعی تخریب درونی و خودویرانگری منجر می‌شود. او نمی‌تواند احساساتش را بیان کند، چون از طرد شدن می‌ترسد، بنابراین خشم را به رفتارهای پرخطر و پرتنش تبدیل می‌کند.

تنهایی و سردرگمی وجودی

علی انسانی است که در ظاهر قوی، اما دروناً شکسته و پر از پوچی است. او نمی‌داند که چه می‌خواهد و از زندگی چه انتظاری دارد. تمام تلاشش برای کنترل جهان اطراف، در واقع تلاشی است برای کنترل آشوب درونی خودش. این سردرگمی باعث می‌شود از دیگران فاصله بگیرد و در انزوا فرو برود.

رابطه علی با دیگران

در رابطه با رعنا (زن مستأجر)، علی نوعی انتقال عاطفی ناآگاهانه را تجربه می‌کند — گویی رعنا یادآور تصویر گمشده مادر است. به همین دلیل، رابطه میان آن دو میان محبت و خشونت، دلسوزی و سلطه در نوسان است. او از یک‌سو نیازمند توجه و عشق است، و از سوی دیگر از آن فرار می‌کند چون نمی‌خواهد دوباره آسیب ببیند.

به گزارش کافه خبر قزوین؛علی پسری تنهاست که هنوز در سوگِ مادر فرهنگی اش و کودکیِ ازدست‌رفته‌اش عزادار است. فیلم با نگاهی روان‌کاوانه نشان می‌دهد که اگر زخم‌های کودکی درمان نشوند، در بزرگسالی به شکل رفتارهای مثبت و یا منفی بروز پیدا خواهند کرد و در آخر علی این قصه نیاز دارد تا از منطقه امن ذهنی خود خارج شود و برای خواسته‌هایش بجنگد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.