×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
پشت پرده عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات استان قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین؛امسال برای اولین بار در استان به پیشنهاد خانه مطبوعات قرار بود نمایشگاه تخصصی «رسانه‌های مکتوب و برخط» در قزوین برگزار شود تا اهالی رسانه بتوانند در یک دورهمی صمیمانه آخرین دستاوردهای خود در عرصه اطلاع‌رسانی را در معرض نمایش مخاطبان و علاقمندان به فرهنگ قرار دهند و از نزدیک هم با همراهان و دوستداران رسانه آشنا شوند.

پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تخصصی مطبوعات و خبرگزاری‌های استان در سال گذشته از سوی مصطفی جعفری رئیس خانه مطبوعات قزوین به مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان که خود نیز سابقه فعالیت رسانه‌ای و سیاسی دارد؛ مطرح شد؛ زیرا اصحاب رسانه استان معتقد بودند برپایی نمایشگاه تخصصی علاوه بر آن که می‌تواند فرصتی مهیا کند که با مخاطبان خود ارتباط مستقیم ایجاد کنند، آنها هم با تحریریه‌ها و چگونگی روند تهیه مطالب و انتشار آن آشنا می‌شوند؛ همچنین این نمایشگاه بستری را رقم می‌زند که فعالان حوزه رسانه با پیشکسوتان این عرصه تجدید دیدار داشته باشند.

از دیدگاه اهالی رسانه نمایشگاه مطبوعات می‌توانست فرصتی مهیا کند که مسئولان استانی، همکاران سابق و یا خبرنگاران رسانه‌های دیگر را در این فضا ببینند و با هم ارتباط برقرار کنند که این تعامل می‌تواند در پیگیری هماهنگ برای برخی رویدادها، چالش‌ها و مسائل استان اثربخش باشد.

با وجود تمامی مزیت‌هایی که این نمایشگاه می‌توانست برای اهالی قلم داشته باشد و شاید می‌توانست فاصله ایجاد شده در میان مردم با رسانه‌های مکتوب را که بر اثر نفوذ فضای مجازی به وجود آمده است پرکند و آشتی دوباره آحاد جامعه با رسانه‌های مکتوب و خبری را رقم بزند؛ متاسفانه در هفته خبرنگار نتوانستیم شاهد برپایی این رویداد باشیم و این موضوع کام اهالی رسانه استان را در هفته‌ای که به نام آنها مزین است؛ تلخ کرد.

عدم برگزاری این رویداد نیز با حواشی بر سر موضوعاتی مانند: زمان برپایی، مکان برگزاری، برگزارکننده این نمایشگاه و عدم پیگیری‌های لازم از سوی خانه مطبوعات قزوین همراه بود که به دلیل وجود همین اختلافات برگزاری آن منتفی شد. بر همین اساس در روزنامه ولایت بران شدیم تا برپایی این رویداد تخصصی را مورد بررسی قرار دهیم.

مسئولان با اصحاب رسانه همراهی نکردند

رئیس خانه مطبوعات قزوین در این باره در گفت‌وگو با ولایت یکی از اولویت‌های این تشکل صنفی را برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه سال‌های متوالی بود که رسانه‌های استان نمایشگاه و یا فرصتی برای دورهمی نداشتند تا دستاوردهای خود را در معرض نمایش مخاطبان خود قرار دهند به همین منظور در اسفندماه سال گذشته ایده برگزاری نمایشگاه را در نشست خبری مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین پیشنهاد دادیم و تمامی روزنامه‌نگاران حاضر در این نشست نیز از برگزاری نمایشگاه استقبال کردند.

مصطفی جعفری تصریح کرد: با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین اعلام کرد تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۳ بسته شده است اما از آنجایی که مصمم به برپایی این نمایشگاه بودیم برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان در فضایی دیگر نیز اعلام آمادگی کردیم.

فروردین ماه در مکاتبه‌ای با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ایشان اعلام کردم قصد دارم دهمین دوره جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان را همزمان با برگزاری نمایشگاه و مصادف با روز خبرنگار انجام دهیم و انتظار داریم در این راستا همکاری لازم انجام شود.

او ادامه داد: اولین جلسه درباره برگزاری این رویداد نیز ۲۰ اردیبهشت با حضور عباس کاظمی معاون سیاسی استاندار، اللهیاری عضو شورای شهر قزوین، حسین براتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میرزاپور معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و مجید دقیقی از شرکت نمایشگاه‌ها برگزار شد. پیش از برگزاری این جلسه هم به همراه منصور بخشی با آقای خورگامی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین درباره زمان برگزاری و چگونگی برپایی این نمایشگاه مذاکراتی داشتیم.

رئیس خانه مطبوعات استان مطرح کرد: برای برپایی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان، رصدهای لازم درباره جانمایی رسانه‌های برخط محلی و سراسری انجام دادیم؛ آقای خورگامی نیز پیشنهاد ۴۰۰ میلیون تومان را به ما مطرح کردند. این درحالی بود که نمایشگاه رسانه فروش خدمات نیست که سودآوری به همراه داشته باشد و از سویی دیگر نیز مدیران رسانه برای تامین اقتصاد و روشن ماندن چراغ رسانه‌های خود با چالش‌های مالی روبرو هستند و از لحاظ اقتصادی برای پرداخت هزینه‌های جانبی یا حضور در نمایشگاه توانایی مالی ندارند که با مذاکرات این رقم را به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش دادیم.

جعفری یادآور شد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با استاندار و اعلام همراهی ایشان برای تامین منابع مالی برپایی نمایشگاه ما هم به اعضای خود و فعالان این صنف فراخوان دادیم و به رسانه‌های استان اعلام کردیم که پای کار بیایند؛ آقای کاظمی هم وعده داد که با ما همکاری خواهد کرد. اکنون شاهد هستیم از این وعده‌ها عبور کردند؛ هر چند ما هم انتظار بیشتری از دولت در حال‌گذار نداریم.

او با بیان اینکه حدود یک ماه پیش از معاون سیاسی و امنیتی استاندار پیامکی برای برپایی نمایشگاه دریافت کردم که ایشان خواسته بودند جلسه مربوط به برگزاری نمایشگاه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شود؛ اضافه کرد: بر اساس این پیامک می‌بایست نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار شود که از برگزاری آن خبری نیست؛ از نگاه من دولتمردان دولت سیزدهم بهتر است به منصب‌های اصلی خود بازگردند.

با برگزاری نمایشگاه مطبوعات مخالفتی نداشته‌ایم

البته این موضوع را از معاون سیاسی و امنیتی استاندار و رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان جویا شدیم که ایشان تمامی گفته‌های رئیس خانه مطبوعات قزوین را کذب دانست و اظهار کرد: فرد منتقد به عدم همراهی مسئولان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات و رسانه در این‌گونه اخبار و تشویش و برهم زدن امنیت روانی جامعه مسبوق به سابقه است. پیگیری‌های حقوقی هم برای عملکرد ایشان محفوظ است و مسایل ایشان به صورت قضائی پیگیری می‌شود.

عباس کاظمی تصریح کرد: خانه مطبوعات متولی دارد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این دستگاه نیز تمامی موارد را به صورت قانونی دنبال می‌کند. ما تاکنون هیچ مخالفتی برای برگزاری نمایشگاه نداشته‌ایم بعد از این هم مخالفتی نخواهیم داشت.

او اضافه کرد: طبیعی است در موضوع تامین هزینه هم از دستگاه‌های مختلف کمک خواهیم گرفت و از  دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم تا کنار هم جمع ‌شوند و به حوزه رسانه برای برگزاری نمایشگاه مساعدت کنند؛ همچنان که همیشه به همین‌گونه بوده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار توضیح داد: جریان رسانه در استان قزوین مسئول، پاسخگو و متعهد است؛ اگر عده‌ای در این میان رفتارهایی دارند که شائبه‌ای در ذهن‌ها به وجود می‌آورند حداقلی هستند؛ خوشبختانه عمومیت حوزه رسانه استان، مسئول و متعهد و پاسخگو است که از همراهی این قشر برای انعکاس خدمات نظام و آگاهی‌بخشی به مردم قدردانی می‌کنم.

برای برگزاری نمایشگاه تخصصی مطبوعات و خبرگزاری آمادگی لازم وجود دارد

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان نیز در گفت‌وگو با ولایت، عدم همکاری برای برپایی نمایشگاه روز خبرنگار را تکذیب کرد و علت برپا نشدن این نمایشگاه را ناشی از عدم پیگیری اعضای شورای مرکزی خانه دانست.

احمد خورگامی درباره دلایل عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار کرد: براساس تقویم شرکت نمایشگاه‌ها، هفته دوم مردادماه به برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی اختصاص داشت؛ در پی درخواست خانه مطبوعات استان برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به مناسبت هفدهم مردادماه که به عنوان روز خبرنگار نامیده شده است نسبت به جابجایی نمایشگاه کالای ایرانی با نمایشگاه تجهیزات پزشکی که قرار بود در یک سالن برگزار شود اقدام کردیم تا یک سالن به حوزه رسانه اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه جلسه‌ای برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات با حضور معاون سیاسی استاندار برگزار شد و در این‌باره تصمیم‌گیری‌های لازم صورت گرفت؛ متاسفانه اعضای شورای مرکزی خانه مطبوعات به دلیل مشغله‌های کاری و سیاسی برگزاری این نمایشگاه را با جدیت دنبال نکردند.

این مسئول عنوان کرد: ما آمادگی خود را برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام کردیم؛ اما اعضای شورای مرکزی خانه مطبوعات برای انجام برنامه‌ریزی‌های لازم پای کار نیامدند و ما نیز از آنجایی که سالن نمایشگاه بدون استفاده خالی مانده بود در هفته گذشته برای تکمیل فرآیند کاری، نمایشگاه صنایع شوینده را از شهریورماه به این ایام منتقل کردیم.

خورگامی توضیح داد: باوجود آن که کم‌کاری‌ها از جانب اعضای شورای مرکزی خانه بود؛ اما یکی از اعضای این شورا در برنامه زنده شبکه استانی به صراحت اعلام کرد که شرکت نمایشگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها مبلغ دویست میلیون تومان تقاضا کرده است که پرداخت آن در توان اصحاب رسانه نبود؛ و این درحالی است که نماینده معرفی شده از سوی ارشاد برای برگزاری این نمایشگاه تاکنون برای انعقاد قرارداد با ما وارد مذاکره نشده است تا از مبلغ صحبتی به میان آید.

وی بیان کرد: ما نمایشگاه‌های تخصصی را با مبلغ یکصد و ۵۰ میلیون تومان در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهیم چطور ممکن است برای نمایشگاه رسانه که موضوعی فرهنگی و به منظور آگاهی‌بخشی به مردم است ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در نظر بگیریم.

این مسئول همچنین مطرح کرد: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات و رسانه از آمادگی لازم برخوردار است و در صورت تمایل فعالان این حوزه نسبت به برگزاری نمایشگاه با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.