×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
چرا ۹شهریور روز قزوین نیست؟

به گزارش کافه خبر قزوین؛ حسن شکیب زاده نویسنده و پیشکسوت رسانه استان قزوین درباره “روز قزوین” می نویسد: در دوره سوم شورای اسلامی شهر قزوین و توسط اعضای آن، ۹ شهریور به عنوان روز قزوین مصوب شد. بهانه این انتخاب هم مصادف بودن آن با “سالروز انتخاب قزوین به عنوان پایتخت و از سوی شاه طهماسب” ذکر شده است. در حالی که بر اساس پژوهش کارشناسانه ای که اخیرا انجام و نتیجه آن در قالب مقاله ای با عنوان “بررسی علل انتقال پایتخت به شهر قزوین و تاریخ رسمی پایتختی شهر قزوین در دوره صفویه” و توسط دکتر طحان و علیرضا احمدی در “همایش ملی تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین*” روز هفتم شهریور ماه سال جاری در دانشگاه بین المللی امام خمینی در قزوین ارایه شد، بر اساس یافته های مستدل تاریخی، زمان اعلام پایتختی و حضور شاه طهماسب در قزوین ۳۰ ذیحجه سال ۹۶۲ هجری و مصادف با ۳ آذر سال ۹۳۴ خورشیدی بوده است.

پژوهش فوق نشان دهنده عدم کار کارشناسانه در شورا و برای انتخاب این روز مهم بوده است که متاسفانه طی سالهای پس از آن هم توجه خاصی به بررسی و ریشه یابی زمان اصلی این رخداد تاریخی نشده است.

البته اگر چه طی سالهای اخیر برنامه های بزرگداشت این روز رو به افول رفته و در حد برپایی شوهای تبلیغاتی و بی محتوا بوده و بعضا هم به بهانه های مختلف در روزهایی غیر از روز مصوبه انجام شده و امسال نیز.

بنابراین بهتر است موضوع مورد توجه مسوولین ذیربط قرار گرفته و با پیگیری و بررسی دقیق و کارشناسانه این رخداد تاریخی، از ادامه روند بی حاصل و غیراصولی کنونی جلوگیری و بزرگداشت این روز ملی در تاریخ صحیح وقوع آن و در شان فرهنگ و تاریخ دیار مینودری قزوین برپا شود.

*برگزار کننده همایش: انجمن ایرانی تاریخ؛ شعبه قزوین.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.