- نویسنده : ناهید هدایتی
- 12 نوامبر 2025
- کد خبر 16080
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش کافه خبر قزوین؛اباذر کریمی پنابندانی، مدیر این پروژه و ، در تشریح ویژگیهای سامانه گفت: این سامانه بهطور کامل توسط نخبگان ایرانی و شرکت فناور وبکام (فرتاک راهکار آراد ایمن) توسعه یافته و به عنوان نخستین کالسنتر هوشمند کاملاً ایرانی شناخته میشود؛ این سامانه تاکنون موفق به کسب چندین مدال طلای بینالمللی در رویدادهای معتبر جهانی شده است.
وی افزود: با هوش کال، تماسهای مردمی سامانه ۱۳۷ تنها ثبت نمیشوند؛ بلکه به صورت هوشمند تحلیل، دستهبندی و حتی پاسخدهی خودکار میشوند، این فناوری قادر است گفتار طبیعی انسان را درک کرده، احساسات تماسگیرنده را تشخیص دهد و گزارشهای شهری را بهصورت بلادرنگ برای واحدهای مسئول ارسال کند.
کریمی پنابندانی با تأکید بر اهمیت بومیسازی فناوری گفت: هوش کال با الگوریتمهای کاملاً ایرانی، قابلیت گفتوگو با لهجههای مختلف فارسی را دارد و با یادگیری از هر تماس، بهمرور پاسخها دقیقتر و انسانیتر خواهد شد، این سامانه الگویی از همزیستی انسان و ماشین در خدمت رفاه شهروندان است.
وی افزود: گفتوگوی طبیعی با شهروندان به زبان فارسی، تحلیل احساسات و اولویتبندی درخواستها، ثبت و پیگیری خودکار گزارشهای مردمی، هوش کاملاً ایرانی و توسعهیافته توسط متخصصان داخلی از ویژگیهای شاخص سامانه ۱۳۷ است که توانسته چندین مدال طلای جهانی در حوزه فناوری هوش مصنوعی کسب کند که نشاندهنده توان فنی بالای نخبگان ایرانی و ظرفیت قزوین در تبدیل شدن به قطب هوش مصنوعی کشور است.
کریمی پنابندانی در پایان گفت: قزوین امروز تنها یک شهر تاریخی نیست؛ بلکه در حال تبدیل شدن به مهد هوش مصنوعی ایران است، شهری که با تکیه بر استعدادهای جوان و دانشگاههای فعالش، مسیر تحول دیجیتال کشور را هموار میکند.



