×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
غار قلعه کرد آوج، زایشگاه دو گونه خفاش تهدید شده و آسیب پذیر ایران است

به گزارش کافه خبر قزوین،مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اعلام این خبر، افزود: این غار به استناد تحقیقات پژوهشگران در رتبه سومین زایشگاه شناخته شده این گونه خفاش(بال خمیده کمرنگ) در ایران قرار دارد.

حسن عباس نژاد با بیان اینکه دوم مهرماه به عنوان روز غار پاک با شعار”حفاظت از تنوع زیستی غارها” تعیین شده است، اظهار کرد: غارها دارای کارکردها و ارزش‌های متعددی هستند که می‌توان به ارزش زیبایی شناسی و توریستی، باستان شناسی، مطالعات زمین شناسی، غار نوردی و ورزشی و ذخیره منابع آبی، بوم شناسی و تنوع زیستی اشاره کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی محیط زیست استان قزوین،این مسئول بیان کرد:غارها محل زندگی خفاش‌ها بوده و از مهمترین گونه‌های جانوری غارها به شمار رفته که نقش مهمی در اکولوژی حیات پیرامون خود ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: در استان قزوین تاکنون هفت غار به نام‌های غار ولی گشنه رود، غار سفید آب، غار قلعه کرد آوج، غار عباس آباد، غار یخی انگول، غار مهاجر بویین زهرا و غار آکوجان شناسایی شده که خوشبختانه در اکثر این غارها انواع خفاش‌ها وجود دارند.

عباس نژاد ضمن اشاره به لزوم تامین اعتبار برای شناسایی و انجام مطالعات در زمینه غارها، تاکید کرد: فراخوان اعلام غارهای موجود در استان جهت شناسایی از طریق فرمانداران، بخشداران و دهیاران صورت خواهد گرفت و غارهای معرفی شده در کارگروه غارشناسی استان مطرح و جهت تامین اعتبارات پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین،دو غار سفید آب و قلعه کرد دارای شرایط لازم برای معرفی به عنوان اثر طبیعی ملی هستند.

عباس نژاد یادآور شد: غارها سرمایه‌های طبیعی و تاریخی هستند که اتفاقات گذشته را به ما نشان می‌دهند و به علاوه پتانسیل‌های گردشگری و کارآفرینی استان هستند و باید برای حفاظت، مطالعه و برنامه ریزی آنها توجه ویژه شود.

به گفته وی، در این راستا غار قلعه کرد آوج با تصویب کارگروه غارشناسی استان قزوین، به عنوان اثر طبیعی ملی به سازمان حفاظت محیط زیست کشور جهت طرح در شورای عالی محیط زیست پیشنهاد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.