×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آرامگاه رئیس المجاهدین در آبیک مرمت می‌شود

به گزارش کافه خبر قزوین،میرزا حسن شیخ الاسلام فرزند مرحوم میرزا مسعود شیخ الاسلام – از علمای طراز اول قزوین در عهد ناصرالدین شاه – که رهبر آزادیخواهان و مشروطه طلبان خطه قزوین را بر عهده داشت و به دنبال مجاهدات و جانفشانی‌های فراوان در بر اندازی نظام استبدادی و فتح تهران، لقب ” رئیس المجاهدین ” یافت.

وی برای خود آرامگاهی به همراه آب انبار و چند اتاق در ۲۵ کیلومتری جاده قدیم قزوین – تهران بنا کرد و موقوفاتی از جمله یک کاروانسرا و مقداری زمین برای آن تعیین نمود تا از محل عایدات آن‌ها وسایل پذیرایی رایگان از رهگذران و مسافران در اتاق‌های آرامگاه فراهم آید.

آرامگاه این مجاهد در روستای ناصرآباد در ۲۵ کیلومتری جاده قزوین به آبیک قرار دارد.

این آرامگاه که ساخت آن به دوره ناصری برمی گردد سالهاست مورد بی مهری مردم و مسئولان قرار گرفته و برخی از افراد سودجو هم به آن دست اندازی کرده اند.

در جلسه‌ای که به منظور مرمت آرامگاه واحیای موقوفات این مشروطه خواه برگزار شد، احمدپور، فرماندار آبیک اعلام کرد ۲۰۰ میلیون تومان برای مرمت آن در جلسه شورای برنامه ریزی شهرستان اختصاص داده شده است.

فرخزاد معاون عمرانی استاندار نیز اظهار کرد: نوادگان رئیس المجاهدین در خارج از کشور زندگی می‌کنند و خواهان مرمت و احیای این بنای تاریخی و همچنین موقوفات آن هستند.

برخی از موقوفات رئیس المجاهدین در شهر محمود آباد نمونه قرار دارد.

مقبره رئیس المجاهدین مربوط به دوره قاجار و در سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۶۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.