×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
در دنیای نقاشی با رنگها به طبیعت جانی تازه می بخشد

به گزارش کافه خبر قزوین،مجید مهدی متولد سال 57 در استان قزوین است،این هنرمند جوان کارشناسی نقاشی خود را از دانشکده نقاشی و هنرهایی تجسمی مرکزی تهران در سال 83 دریافت کرده است.مهدی تاکنون در بیش‌از ده نمایشگاه انفرادی در قزوین، رشت و کرمان شرکت کرده و بیش از 50 نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از کشور برپا داشته است و در حال حاضر مدرس دانشگاه های آزاد قزوین، تاکستان و علمی-کاربردی و از سال 88 مدیر آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی “ماهرنگ” و از سال 90 نیز مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری “آوا ” نیز است. به همین بهانه گفت و گویی با او داشتیم که چکیده‌ی از آن را می‌خوانید:

1- از چه زمانی به نقاشی علاقمند شدید؟

مهدی: برخلاف برخی هنرمندان که می گویند از کودکی علاقه خاصی به نقاشی داشته ام نه برای من اینطور نبوده است چون بین سالهای 12 و 13سالگی یکسری تصاویر از پرنده به دست من رسید و با توجه به اینکه علاقه خاصی به حیوانات داشتم آن تصاویر را شروع کردم به کشیدن و به نوعی کپی برداری و این حس در من ایجاد شد شاید بتوانم با این تصاویر ارتباط برقرار کنم البته این نکته هم حائز اهمیت است من بیشتر گرایش به هنر بازیگری داشتم و چون هنرستان بازیگری و نمایش در قزوین نبود نهایتا به گرافیک و نقاشی سوق پیدا کردم و همین آشنایی سلیقه ام را تغییر داد وهمین رشته هنری دریچه ای شد تا با رشته های دیگر هنر هم، آشنایی بیشتری پیدا کنم.

2- چه سبکی کار می کنید؟

مهدی: من به عنوان یک مدرس سعی ام بر این است هنر جو را با آن روش و متد که به آن علاقمند است هدایت کنم بر همین مبنا،مطالعاتم به صورت گسترده همه این موضوعات را در بر می گیرد.

ضمن اینکه خودم در نقاشی، گرایش به “طبیعت” دارم و به نوعی کارهای من بیشتر به سمت” هیجان گرا” و” احساس گرا” تمایل دارد.

3-به علاقمندان به نقاشی چه توصیه ای دارید؟

مهدی: با توجه به اینکه هنر در واقع نیازش امروز، بخاطر استرس های فراگیر و این دنیای تند و تیز که با سرعت در حال حرکت است بیشتر احساس می شود ودر ثانی، هنر می تواند به لحاظ روحی این استرس ها را کم کند و عموما من پیشنهاد می کنم هر فردی به هر رشته هنری که علاقمند است آن را تجربه کند به این دلیل که این کار سبب می شود تا احساسات و تخلیه هیجانات صورت گیرد و فرد پس از آن تازه به ارزش هنر پی خواهد برد.

حالا بخش نقاشی از این بابت مهم است که 90 درصد از اطلاعات را از طریق “دیدن” دریافت می کنیم پس می توان گفت ابزار نقاشی “دیدن” است.این فقط به صرف اینکه در این رشته فعالیت دارم نیست چون در رشته های هنری دیگر هم تجربه و فعالیت داشته ام می توانم بگویم نقاشی می تواند همچون دری برای کسی که دنبال ادبیات، سینما، فلسفه، سینما و عکاسی می رود زیرا تقریبا این رشته زیر شاخه ای است که آن را به عنوان سر سلسله همه هنرها دانست.

4- بهترین زمان آموزش به نظر شما از چه سنی باید آغاز شود؟

مهدی: بهترین زمان آموزش به صورت مستقیم از سن دوازه سالگیست، کما اینکه روش آموزش غیر مستقیم و باز در سنین بزرگسالی نیز کاربرد خود را دارد، اینیشتن درباره آموزش می گوید: من به دانشجویانم چیزی را یاد نمی دهم بلکه شرایطی را فراهم می کنم که آنها کنجکاوی کنند و بیاموزند.

در سنین پایین تر از یازده سالگی در برخی موارد می توان چیزی را به صورت مستقیم به کودکان گفت بدین معنی که کودکان علاوه بر اینکه چیزی را که از شما به صورت مستقیم می شنوند بتوانند موضوعات و مطالب ارائه شده را از ابعاد دیگری نیز ببینند و تجربه کنند.

در آموزش مستقیم تحمیل کردن مطالب به صورتی که کودک باید فقط آن مطلب را بدون هیچ کم و کاستی پاسخگو باشد منجر به ایجاد استرس و اضطراب پاسخگویی می شود.

5-وضعیت هنرمندان را در دوران کرونا چطور می بینید؟

مهدی: قبل از اینکه بیماری کرونا از راه برسد عموما هنر به عنوان یک تففن و سرگرمی بین مردم ذهنیت پیدا کرد تا یک رشته هنری را طی این تعطیلات یاد بگیرند وهمین ذهنیت سبب شده بود که در این دوران یک رونق نسبی در دوران تعطیلات تابستان پیدا شود و بعد دوباره “افت شدید هنرجو” باعث شد کسانی که از این راه ارتزاق می کنند و شش ماه دوم سال به تدریس گرایش بیشتری پیدا کنند و در ایام کرونا از زمان بهمن ماه تا اوایل تیر ماه برای شخصی مثل خود من 95 درصد “افت هنرجو” به وجود آمد چرا فقط با 5درصد هنرجو فعالیت داشتیم به همین منظور،بحران شیوع کرونا سبب شد که حتی خیلی از اساتید هنری از جیب خرج کنند ضمن اینکه باید تصریح کرد که طرحهای حمایتی چون به طور نسبی،بسیار کمرنگ عمل می کند و آنگونه که باید نمی تواند در این شرایط بحرانی هنرمندان را حمایت کند به همین دلیل این قشر در این شرایط سخت، بیشتر آسیب می بینند.

6-در مدت زمانی که فعالیت حرفه‌ای داشته‌اید، تغییرات و روندی را که طی کرده‌اید متاثر از چه عواملی می‌دانید؟

مهدی:پشتوانه های فکری و ذهنی، مطالعه، رویداد ها ی مختلفی که در زندگی مان تجربه میکنیم که هر یک مسلما تصاویر ذهنی می سازند و حتا تغییراتی در روحیات و تصاویر ذهنیمان ایجاد میکنند.

7شما هنرمند فعالی بوده‌اید و در نمایشگاه‌های زیادی شرکت داشته‌اید. به نظرتان هنرمندان جوانی که تازه دانشگاه را تمام می‌کنند، در ابتدا باید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند؟

مهدی:از همان دوران تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی آغاز می شود و تلاش در مسیر درست، جستجوی مداوم و به روز بودن در عین یادگیری مداوم و بررسی کار و روش هنرمندان در طول تاریخ و از همه مهم تر هر چیزی را بهانه ی کار کردن دانستن می تواند مسیری درست باشد؛ چون مطالعه و فعالیت در کنار هم می تواند همواره مورد استقبال گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.