×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهزیستی خدمات رایگان درمانی به کودکان کار ارائه می‌دهد

به گزارش کافه خبر قزوین،مدیرکل بهزیستی استان قزوین، با اشاره به وضعیت کودکان کار در استان قزوین، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۱۷ کودک کار در قزوین مشغول به کار هستند که ۸۰ درصد این کودکان دارای خانواده هستند و صرفاً ساعاتی در طول روز را به‌منظور کار در خیابان به سر می‌برند و اغلب شب به خانه برمی‌گردند.

علیرضا وارثی افزود: ۳.۵ درصد از کودکان خیابانی کارگر روابطشان با خانواده قطع‌شده و خانواده منتظر بازگشت آن‌ها نیست، همچنین حدود ۷ درصد از کودکان کار و خیابان در خانواده‌های بد سرپرست زندگی می‌کنند که غالباً توسط بهزیستی موردپذیرش قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول بیان کرد: اغلب این کودکان به مدرسه می‌روند و از خدمات تحصیلی برخوردارند، تنها حدود ۱۰ درصد از کودکان کار و خیابان بازمانده از تحصیل هستند که عمده دلیل آن‌ها عدم استطاعت مالی، عدم تمایل به تحصیل و مدرسه و ضعف در کسب نمره است.

وی با اشاره به وضعیت سلامت و بهداشت این کودکان تصریح کرد: با توجه به پیمایش صورت گرفته حدود ۹۴ درصد کودکان سالم و ۶ درصد باقی‌مانده دچار بیماری‌های روان، جسمی، دارای معلولیت جسمی و ذهنی هستند، بررسی شاخص‌های رشدی کودکان نیز نشان می‌دهد ۸۴ درصد از کودکان دارای رشد طبیعی بوده و حدود ۱۶ درصد از کودکان به‌صورت نسبی از معیارهای رشد طبیعی، پایین‌تر هستند.

به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان قزوین، وارثی عنوان کرد: ۸۷ درصد کودکان شناسایی‌شده پسر و ۱۳ درصد دختر هستند که بیشترین گروه سنی کودکان در محدوده ۶ تا ۱۱ سال و کمترین در گروه سنی زیر ۶ سال است؛ همچنین حدوداً ۵۷ درصد از کودکان در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند که ازاین‌بین ۶۱ درصد از کودکان ایرانی و ۳۹ درصد غیر ایرانی هستند.

وی بیان کرد: بر اساس ماده ۷۹ قانون کار ایران اشتغال کار کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است و بر اساس ماده ۸۴ قانون کار نیز مشاغلی که ماهیت آن‌ها برای سلامتی نوجوانان و کارآموزان زیان‌آور است، حداقل سن کار ۱۸ سال تمام خواهد بود؛ این در حالی است که کودکان خیابانی باید بدون حمایت خانواده‌هایشان برای خودشان زندگی بسازند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: اغلب این کودکان به کار با درآمد پایین رضایت می‌دهند یا کارهای غیررسمی یا حتی کار بزهکارانه انجام می‌دهند، بررسی نوع کار کودکان نشان می‌دهد حدود ۵۰ درصد از کودکان کار و خیابان دست‌فروشی می‌کنند، حدود ۱۵ درصد این کودکان صرفاً در خیابان به‌صورت بی‌هدف حضورداشته و فاقد هرگونه کاری هستند.

وی بیان کرد: حدود ۸.۵ درصد این کودکان به گدایی می‌پردازند و حدود ۱۰ درصد نیز به کار جمع‌آوری ضایعات مشغول‌اند. تنها یک درصد از کودکان به کار پرخطر می‌پردازند و نهایتاً حدود ۱۶.۵ درصد کودکان به کارهایی نظیر شیشه‌شویی، پادویی و غیره مشغول به کار هستند.

وارثی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته بهزیستی برای این کودکان بیان کرد: افتتاح و راه‌اندازی ۲ مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در استان، شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان توسط مراکز غیردولتی و اورژانس اجتماعی، اجرای طرح مهرانه تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی، آموزشی و لوازم‌التحریر، بررسی مسائل پزشکی و انجام اقدامات موردنیاز و ضروری پزشکی ازجمله واکسیناسیون هپاتیت کودکان کار و خیابان در معرض رفتارهای پرخطر، انجام آزمایش‌های بیماری‌های ایدز و هپاتیت ازجمله فعالیت‌های صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: برگزاری کارگاه آموزشی جهت پیشگیری از بیماری‌های ایدز و هپاتیت، اجرای اردوهای تفریحی- آموزشی مختص کودکان کار و خیابان، رایگان کردن و تخفیف هزینه‌های تحصیلی کودکان کار و خیابان، تأمین و صدور بیمه‌نامه خدمات درمانی برای کودک و خانواده درجه اول وی، پوشش درمانی و خدمات موردنیاز کودک و خانواده درجه اول وی در مراکز درمان و بیمارستان‌های تابعه بدون دریافت وجه، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی (ماسک، دستکش، الکل، مایع ضدعفونی) به کودکان کار و خیابان و خانواده ایشان به‌منظور پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط بهزیستی است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.