×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
تئاتر شهر یا سالن اجتماعات /مسئولین سرشان گرم است فرهنگ کیلو چند؟/تئاترشهر را به صاحبان اصلیش بازگردانید

به گزارش کافه خبر قزوین؛تئاتر یکی از هنرهای هفت‎گانه است. کسانی که درباره بوجود آمدن تئاتر جستجو کرده اند، می‎گویند سرچشمه آن از آیین‎هاست همچون مراسم مذهبی و اجتماعی از جمله عروسی یا مراسم سینه ‎زنی در ماه محرم در ایران و مراسم رقص‎های مخصوص در کشورهای دیگر. انسان همیشه دوست داشته است به اتفاقاتی که خارج از اراده و میل اوست، تسلط داشته باشد و این ویژگی اصلی تئاتر است.

تئاتر در مقایسه با هنرهای دیگر امکانات زیادی دارد برای اینکه از هنرهای دیگر مثل نقاشی، ادبیات، معماری، موسیقی و… در آن استفاده می‎شود کلمه تئاتر (theater) در اصل از کلمه تآترون (theater on) است که قسمت اول آن تیه (thea) تماشاگران و یا محله تماشا است.

در زمان‎های قدیم، تماشاگران در سرازیری تپه ها می‎نشستند و مراسم مذهبی را که با آداب و تشریفات مخصوص در پایین همان تپه یا کناره معبد که محل عبادت بوده، تماشا می‎کردند.

موسیقی، رقص، گفتار، صورتک، لباس، اجراکنندگان، تماشگر و صحنه در اجرای آیین آرایش توسط رنگ، خاکستر یا جوهر که سطح بدن را می‎پوشاند، برای کامل کردن صورتک و لباس بکار می‎رود، آن‌طور که گریم در تئاتر این کار را انجام می دهد.

‌بازیگران آیین باید بسیار ماهر و با انضباط باشند مثل بازیگران تئاتر برای اجرای آیین یکی پیشکسوتان یا سالمندان آشنا به آیین تمرین سختی را برای اداره اجرای خوب آیین بکار می‎گیرد که کاملاً با کارگردانی تئاتر قابل مقایسه است. با اینکه سرچشمه آیینی امروز پذیرفته ترین نظریه درباره بوجود آمدن تئاتر است، اما جستجوگرانی هم اعتقاد دارند سرچشمه تئاتر، داستان‎سرایی است. آنها می‎گویند که گوش کردن و رابطه برقرار کردن با قصه ها جزو بزرگترین خصوصیات انسان است.

با توجه به ظرفیت ها و چهره های نامی تئاتر و سینما همچون غلامحسین لطفی ،حسن لطفی،فرشید قلی پور ،آزاده کرم بخش، نسرین عجمی، میثم آقاجان زاده،آذر متفکر و کیوان حبیبی در آخر این مهم مطالبه همه هنرمندان قزوینی از مسئولین فقط تقاضای یک سالن تئاتر بود.

احداث تئاتر شهر در شورای پنجم کلید خورد

علیرغم اینکه موضوع تئاترشهر قزوین در همه دولت‎های گذشته مطرح شد و بیش از دو دهه به طول انجامید اما این مهم،بالاخره در شورای ششم (دوره اصلاحات) توسط برخی اعضای شورا هم مانند مهدیه قافله باشی و محمد حسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به سرانجام رسید تا هنرمندان با هر نوع گرایش و تفکر سیاسی بتوانند روزی نمایش خود را در یک فضای ویژه با عنوان تئاتر شهر اجرا کنند.

وجود تئاترشهر برای هر استانی امری ضروری است و همه شهرستان‎ها می‎توانند از این مکان برای همه فعالیت های هنری علی الخصوص (تئاتر) استفاده کنند.

شان تئاتر شهر را پایین نیاورید/تئاتر را به حاشیه نبرید

اکنون این اتفاق فرخنده رخ داده است و باید مردم فرهنگ‎دوست استان با هنر تئاتر و نمایش بیشتر آشنا شوند نه اینکه طبق خبرهای منتشر شده در خبرگزاری های استان قزوین جایگاه تئاتر شهر آنقدر پایین بیاید که در آن فضای فرهنگی مراسم “نذری پزان” و یا به افتضاح ترین شکل ممکن مراسم تجلیل از خبرنگاران برگزار شود یعنی در این شهر به این بزرگی هیچ سالن دیگری برای برگزاری تجلیل و همایش ها وجود ندارد که باید در تئاتر شهر برگزار شود.

اینگونه رفتار و عملکرد ها فقط تئاتر استان را به حاشیه می‌برد هنری که میتواند در عرصه‎ ها ی مختلف فرهنگ‎سازی کند و مخاطبان را با شعار «تئاتر برای همه» به این هنر بزرگ دعوت کند.

تئاتر باید به سمت مردمی بودن پیش رود و وجود متون تاثیرگذار نمایشی در این بین بسیار مهم است تا از اقشار مختلف مخاطب داشته باشد.

تعاملی بین هنرمندان و مسئولین وجود ندارد

درست است که یکسری ضوابط دست‎وپاگیر بر سر راه تئاتری‎ها قرار دارد و برخی اوقات نیز افراد سلیقه ‎ای عمل می‎کنند متأسفانه این عامل باعث بی‎ میلی هنرمندان می‎شود، البته تعاملی نیز بین هنرمندان و مسئولین وجود ندارد.

تئاتر مناسبتی اغلب به وسیله افرادی که کننده کار نیستند اجرا می‎شود و این افراد، تئاترهای بسیار سخیف و ضعیف ارائه می‎کنند و این امر باعث شده ذائقه بیننده را از کار تئاتر دور کنند و نیاز است به این افراد اجازه دهند کسانی که تخصص، فن و تجربه لازم را در عرصه هنرهای نمایشی دارند و توانمند هستند، انجام دهند تا مردم با تئاتر آشتی کنند.

تئاتر در قزوین فقط نفس می‌کشد

صد البته که مسئولین سرشان به کارهایی به جز فرهنگی گرم است و در حال حاضر تئاتر در قزوین فقط نفس می‎کشد اما نمی‎تواند سر پا بماند و همواره بین مسئولین واهالی تئاتر اختلافاتی وجود دارد بنابراین از سوی مسئولین حمایت نمیشوند و نخواهند شد.

امید می‎رود مسئولین حمایت خود را از حوزه هنر و فرهنگ به ویژه تئاتر داشته باشند چرا که هنر، نشانه تمدن و هویت یک ملت است ضمن اینکه،اعتباراتی که اداره کل فرهنگ و ارشاد برای انجمن‎های مختلف از جمله هنرهای نمایشی می‎دهد بسیار محدود است.

تئاتر شهر یک مکان نیست بلکه زنده شدن هنرهای نمایشی برای مردم است و اجرای عمومی می‌تواند معنای واقعی این هنر را به مردم بشناساند و اوقات فراغت مردم را پر کند و احداث تئاتر شهر به این معنی است که تئاتر همیشه در این مکان در حال اجراست.

با وجود تئاتر شهر، رقابت برای گروه‎های نمایشی ایجاد و منجر به افزایش کیفیت و محتوای نمایش‎ها می‎شود و حتی می‎توان برای نهادینه کردن فرهنگ در بین اقشار مختلف از این هنر استفاده کرد.

چرا تئاتری ها در تئاتر شهر استخدام نمی شوند؟

نگاه مسئولین به فرهنگ و هنر به گونه ای است که نمیخواهند برای این هنر هزینه کنند،خیلی از تحصیل کرده های هنرهای نمایشی در مقطع کارشناسی ارشد و حتی دکترا هستند، اما جایی برای استخدام آنها وجود ندارد، بنابراین سرخورده می‎شوند چون نمی‌توانند در فضایی که متعلق به آنهاست مشغول بکار شوند.

شهرداری به عنوان سرمایه گذار در عرصه هنر وارد شود

شهرداری می‎توانند روی هنر سرمایه گذاری لازم را داشته و خواسته ‎ها و حرف‎های خود را از طریق هنر به مردم القا کنند اگر شهرداری در باب هنر وارد عرصه شود و موضوع شهر و فرهنگ شهروندی و شهرنشینی را برای مردم نهادینه کنند قطعاً نتیجه آن را خواهند دید، چرا که قزوین مهد تمدن، فرهنگ و هنر است.

هنر تئاتر، به عنوان یک هنر مقدس، متعالی و ارزشمند همیشه عامل ارتباط بین هنرمند تئاتر و مردم بوده است ازسوی دیگر، یک هنرمند تئاتر باید با سلیقه های مختلف، با منظرهای متفاوت و با نگرشی آزادانه‏ اثر خود را خلق و به روی صحنه ببرد، ولی این اثر باید از لحاظ جامعه ‎شناسی، روانشناسی نسبت به مخاطب خود، که بر اعتقادات خویش تکیه دارند، با صداقت آثارشان را بدون هیچگونه پیچیدگی و هرگونه تکلف ارائه دهند.

آنوقت می‎توانیم بگوییم که تئاتر به سمت مردمی بودن پیش رفته و به این معنا نیست که از تئاتر روز دنیا عقب بمانیم یا اینکه از تئاتر مدرنیته و نوپردازی فاصله بگیریم. با ایده های مدرن، نگاهی مدرن، ولی با زبان دل مردم صحبت کردن یکی از پل‎های ارتباطی قوی بین هنر و مردم است.

قزوین علیرغم ضرفیت های ارزشمندی که دارد تاکنون از داشتن مکان تخصصی برای هنرمندان تئاتر محروم بوده و سالن علامه رفیعی هم ظرفیت کمی دارد و قدیمی است و می توان تاکید کرد تئاتر شهر اولین پروژه پس از انقلاب است که برای هنرمندان تئاتر طراحی شده است پس باید مطالبه به حق هنرمندان را به صاحبان اصلیش بازگردانید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.