- نویسنده : ناهید هدایتی
- 13 نوامبر 2025
- کد خبر 16093
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش کافه خبر قزوین؛ زهرا قنبری خبرنگار کافه خبر قزوین در یادداشتی نوشت: ین پنجره ها رنگارنگ بودند خود چنان به این خانه ها جلا میبخشیدند که چشمان هر ببینده محو تماشای خویش میکرد این پنجره ها با ترکیبات رنگ های یاقوتی و فیروزه ای جلا چندین برابری به خود میدادند که برای مخاطبان خویش جذابیت چندانی داشت.
روزگاری در بازار ایران برای خویش جایگاه با ارزشی داشت که کم کم کمرنگ تر شدند و حال با ورود معماری کلاسیک و مدرن به بازار ایران کم کم این شاهکار هنری متاسفانه رو به فراموشی است.
دیگر چنان اهمیتی در بازار ایران نمیشود اخیرا کارشناسانی در رابطه با این حوزه اقداماتی انجام میدهند اما این گام های کوچک در برابر حجم فراوان که در طی سال ها بسیار رخ داده است کفایت نمیکند و اگر به همین روال طی شود دیگر در سال های آینده اثری از این آثار هنری نیست و به طور کامل از تمدن و فرهنگ ایران بخصوص قزوین پاک خواهد شد.
بعضی از افراد بخاطر هزنیه های گران برخی دیگر به علت استفاده از پنجره های دوجداره و یا به دلایل دیگر استفاده از این پنجره های ارسی را نادیده گرفته اند و شاید کمتر کسی این روز ها تصمیم بگیرد از این پنجره ها برای خانه ها خود استفاده کند اما آنها نمیدانند و بی خبر هستند که با این کار به آسیبی به تمدن کشور و شهر خواهند زد.
خبرگزاری های مختلفی مانند جوان آنلاین در این باره گزارشی انتشار کردند :شیشه رنگی از قدیمی ترین و جالب ترین مواد اولیه های موجود در دکوراسیون داخلی است که امروزه از آن برای ساخت درب و پنجره ساختمان استفاده می شود. شیشه رنگی در هنر معماری ایرانی و سنتی برای زیباسازی ساختمان کاربرد فراوانی داشته است. مهم ترین کاربرد شیشه رنگی، تزئینی برای دکوراسیون داخلی است که هدف از طراحی و ساخت آن همین موضوع است.
شیشه های رنگی با توجه به طیف رنگی متفاوت خود برای دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان استفاده می شوند. شیشه های رنگی به انواع شیشه رنگی لمینت، شیشه رنگی دکوراتیو، شیشه رنگی سکوریت و شیشه رنگی لاکوبل تقسیم می شوند.
پنجره های ارسی اغلب در مکان هایی نظیر کاروانسرای سعدالسلطنه ،سردرب عالی قاپو و خانه های اشرافی برخی مساجد …. در قزوین هستند البته در گذشته تقریبا هر مکان تاریخی یا خانه ای که می دیدیم طنین انداز این آثار هنری بود بطوریکه این عناصر در مکان مناسب میتوانست نور را تلطیف کرده و حریم خصوصی را نیز حفظ کند.
این شیشه های جلا بخش روح علاوه بر زیبایی و هنر اثرات مثبت دیگری نیز به همراه داشتند مانند
ایجاد نور آرامش بخش،تاثیر مثبت بر روح و روان انسان و…. از آثار ان پنجره ها میتوان اشاره داشت.
همچنین نادیده گرفتن این هنر، فقط از بین رفتن عناصر تزئینی بلکه نشانهای از دور شدن ما از هویت فرهنگ و هنر آرامش پیوند عمیق قلب با طبیعت نور است .
احیای هنر شیشههای رنگی، احیای بخشی از روح معماری ایرانی است هنری که میان نور و انسان پل میزند و روح انسان را نوازش میکند و یادآور هماهنگی میان زیبایی، کارکرد و معناست.
خیلی از استاد کاران در این حوزه گله مند هستند و میگویند که حدودا ۸۵ تا ۹۰ درصد تولیدات و عرضه این نوع شیشه ها از بین رفته است و تعداد اندکی برای کار های مخصوص تولید میشود.
از مسئول مرتبط تقاضا دارند علاوه بر بودجه مکانی برای آمورش این شیشه های ارسی داشته باشند و توجه به این امور را جدی بگیرند.
امیدواریم در آینده مسئولین مربوطه چاره ای برای بازگشت به این ارزشها نه بازگشت به گذشته، بلکه گامی درست به سوی معماری انسانمحور و پرمعنا برای آینده است بردارد و این اوضاع را بهبود بخشد.



