×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حال همه ما خوب است اما تو باور نکن/  بحران شرایط سخت اقتصادی وعادی انگاری نفسگیرتر از کروناست

به گزارش کافه خبر قزوین، ناهید هدایتی-این سؤال که چرا برخی ماسک نمی‌زنند، کرونا را جدی نمی‌گیرند یا نسبت به زندگی بی‌تفاوت شده‌اند را جامعه‌شناسان و متخصصان باید پاسخ بدهند. بنابراین باید سراغ مردم در مناطق و شهرهای مختلف رفت و از خودشان پرسید که دلیل واقعی ماسک نزدنشان چیست؟ مسأله اقتصادی است یا فرهنگی؟ آدم‌ها واکنش‌های متفاوتی نسبت به شرایط کرونایی دارند که همین مبحث نیاز به بررسی و تحقیقی مفصل دارد.

دریافت من از مشاهدات روزانه‌ام این است که علاوه بر مسئولان، به نظر می‌رسد خود مردم هم نسبت به خودشان بی‌تفاوت شده‌اند و صد البته که بی‌توجهی برخی مسئولی نسبت به سلامتی و جان مردم هم بیشتر به این موضوع دامن می زند.

مشاهده روزانه من در شهر

سهیل جوان 25 ساله ای است که برای تهیه داروهای مادرش به داروخانه مراجعه کرده اما بدون ماسک و حتی فاصله اجتماعی را هم رعایت نمی کند و وقتی دلیلش را جویا می شوم، می گوید: من ورزشکارم و هنوز ندیده ام که جوانان به کرونا مبتلا شوند.

وی که چندان تمایلی به صحبت در این خصوص نداشت، این نکته را یادآور شد که اگر آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در حال افزایش است، رسانه ها باید این آمار را اعلام کنند و عدم اعلام آمار به تفکیک استان و شهرستان ها به منزله فروکش کردن این بیماری است.

بانوی میانسال دیگری که در مطب دکتر منتظر است نوبتش برسد، دلیل عدم استفاده از ماسک را اینطور توضیح می دهد: من بیماری آسم دارم و به سختی نفس می کشم و اگر ماسک بزنم تنفس برایم سخت تر می شود بنابراین ترجیح می دهم اگر قرار است بمیرم، راحت تر بمیرم.

ترانه دختر جوانی است که در کنار مادرش مشغول خرید کیف هستند و در حالی که مدام مراقب است ماسک صورت مادرش جابه جا نشود و دستکشش را هنگام لمس کیف درنیاورد، اما خودش هیچکدام از این موارد را رعایت نکرده و معتقد است در این شرایط باید بیشتر مراقب پدران و مادران بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما مبتلا شوید قطع به یقین این بیماری را به خانواده هم منتقل می کنید، بیان می کند: وقتی از ماسک استفاده می کنم احساس بی هویتی دارم و حس می کنم در شهر غریبه ام؛ اما وقتی به خانه می روم تمام لباس هایم را ضدعفونی و با آب و نمک غرغره می کنم!

یکی دیگر از شهروندان قزوینی که ورزشکار هم هست تصریح می کند که اینکه مردم در منزل بنشینند بسیاری از مشکلات را در مورد کرونا از بین می‌برد، ولی وقتی فکری به حال معیشت مردم نمی‌شود و برای جبران زیان‌های اقتصادی وامی ناچیز در نظر می‌گیرند که در این شرایط ضامن به سختی پیدا می‌شود چطور انتظار همراهی مردم برای در خانه ماندن دارند.

سهل انگاری برخی از مردم کرونا را به فاجعه تبدیل می کند

یک کسبه قزوینی بیان می کند: وقتی انسان بداند که جان‌اش در خطر است، از بسیاری از موانع با سرعت عبور می‌کند و مسیر دشوار را با سرعت بیشتری می‌پیماید، شاید بی‌توجهی مردم به رعایت بهداشت به این دلیل است که هنوز شهروندان، خطر واقعی کرونا را با پوست و خون خود درک نکرده‌اند.

یک شهروند قزوینی دیگر نیز معتقد است که ماسک در داروخانه ها به وفور یافت نمی شود، دیگری از قیمت ماسک ناراضی است و می گوید باید رایگان در اختیار مردم قرار گیرد، آن یکی می گوید تنها راه چاره تعطیلی بازار و خانه نشینی همه مردم است و خلاصه هر کسی نظری دارد و خود را صاحب نظر می داند.

گشت و گذار چند ساعته در شهر قزوین و صحبت با آدم های متفاوت در سن و جنس های مختلف و جویا شدن دلیل آنها برای عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، نشان می داد مردم هنوز آنچنان که باید و شاید این بیماری را جدی نگرفته اند و حتی چون در خانواده و اطرافیان خود، مورد ابتلا به کرونا را مشاهده نکرده اند، نمی توانند قبول کنند که این ویروس تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد در پایان کلام فقط این نتیجه حاصل می شود که همین سهل انگاری و عادی انگاری ها است که کرونا را در شهر و یا کشور تبدیل به فاجعه می کند.

برخی بخاطر شرایط اقتصادی موجود به سیم آخر زده اند

ولیکن جدا از مسئولان، به نظر می‌رسد برای بخشی از مردم معنای زندگی رنگ باخته و به خاطر مشکلات اقتصادی به سیم آخر زده‌اند؛ بدون کلاه کاسکت سوار موتور می‌شوند و بدون ماسک در مراکز پرازدحام حضور دارند. مسأله آنها فقط زدن یا نزدن ماسک نیست با این ازدحام چه باید کرد.

حساب کنید یک خانواده چهار نفره در هفته به چند عدد ماسک نیاز دارند و سرجمع‌‌ ماهانه آن چقدر می‌شود؟ مگر یک کارگر تولیدی چقدر درآمد دارد که بتواند برای ماسک هزینه کند؟

آیا به مناطق پایین شهر با این حجم تراکم جمعیت این فرهنگ و آگاهی تزریق داده شده است؟ بر همین اساس وقتی توان خرید ماسک ندارند این الزام فرهنگی و اجتماعی چطور و چگونه باید ایجاد شود.

رفتار مردم شمال شهر در این شرایط دشوار کاملا عجیب است

این قشر کم‌درآمد و بی‌بضاعت درک می‌ شود اما آنچه عجیب است رفتار مردم شمال شهر است. آنهایی که سفر می‌روند و میهمانی می‌گیرند رفتارشان قابل فهم نیست که چرا چنین می‌کنند؟! باید رفت سراغشان و با آنها نیز صحبت کرد،شاید که توجیه شوند.

اهمال مردم، جامعه پزشکی را با مرگ مواجه می کند

نگرانی دیگر، بابت تیم پزشکان و پرستارانی است که تقصیری ندارند و اهمال ما آنها را با مرگ مواجه می‌کند. ما طاقت چند ساعت ماسک را نداریم چرا بی‌رحمانه آنها را به خطر می‌اندازیم؟ چرا نمی خواهیم باور کنیم که بخشی از کادر درمان بخاطر شرایط به وجود آمده،چند ماهی است که حتی خانواده خود را ندیده اند؟ و این موضوع حق الناسی بر گردن ماست.

کمپین تأمین ماسک برای مردم کم درآمد تشکیل شود

در حال حاضر وظیفه گشت امر به معروف و نهی از منکر است تا به مردم آگاهی بدهد، توضیح بدهد، ماسک ارزان قیمت یا حتی به کمک خیرین، رایگان در اختیارشان قرار بدهد. باید کمپین تأمین ماسک برای مردم کم درآمد شکل بگیرد. باید الزام رعایت پروتکلهای بهداشتی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، برای مردم تشریح و تصریح شود.

دولت الکترونیک به شکلی فراگیر تر از همیشه در جامعه گسترش یابد

همچنین شفافیت در اطلاع‌رسانی و اعلام آمار می‌تواند به جدی گرفته شدن خطر از سوی مردم کمک کند، چرا آمار مبتلایان و فوتی‌ها به تفکیک شهر و استان اعلام نمی‌شود؟ با اعلام آمار تفکیک شده، مردم هر شهر بهتر درک می‌کنند که این قربانیان، مال شهر خودشان است پس احساس خطر می کنند و کرونا را جدی تر می گیرند..

نکته بعدی این است که اگر دولت الکترونیک در هر شرایطی پای کار بیاید بخشی از مردم بخاطر جریان کار اداری در صفوف طولانی و پر ازدحام نمی ایستند به همین جهت اگر دولت الکترونیک به شکلی فراگیر و کاملا عام المنفعه در جامعه شکل و گسترش پیدا کند بخشی از مشکلات بحران کرونایی حل و فصل خواهد شد.

از سوی دیگر، باید با زبان صمیمی‌تر شرایط برای مردم بیان و تبیین شود و توضیح داده شود که مردم عزیز ما می دانیم که وضع اقتصادی‌ شما ضعیف است. و همین موضوع تأمین ماسک را سخت تر کرده است است. ما هم در برخی مواقع همانند شما دستمان بسته است در نتیجه شما هم کمک کنید. در خانه‌هایتان برای خودتان ماسک تهیه کنید و آنهایی که می‌توانند ملزومات بهداشتی را تولید کنند،پای کار بیایند و ماسکهایشان را در اختیار مردم قرار بدهند.

به گزارش کافه خبر قزوین،با همه احوال از مردم و شهروندان قزوینی خواهش و تقاضا می شود که مسائل بهداشتی را رعایت کنند،از رفت و آمدهای غیر ضروری بپرهیزنند و تا جایی که امکان دارد “خرید آنلاین” داشته باشند و از ازدحام، میهمانی‌ها و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند، چرا که سیر صعودی کرونا نگران‌کننده است. هم به خاطر خودمان و هم برای کادر پزشکی که نفس کم آورده‌،بیایید با رعایت پروتکلهای بهداشتی به پزشکان جامعه ثابت کنیم که ما باور داریم زدن ماسک یک “تعهد و مسئولیت اجتماعی “است که از آن سر باز نخواهیم زد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.