×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حفاظت و صیانت از باغستان سنتی قزوین در اولویت مدیران شهری قرار ندارد/ برخی مدیران شهری به حیات باغستان سنتی قزوین ضربه می‌زنند

به گزارش کافه خبر قزوین،معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در نشست کارگروه صیانت از باغستان سنتی که در دادسرای قزوین برگزار شد، افزود: متاسفانه حفاظت و صیانت از باغستان سنتی قزوین در اولویت مدیران قرار ندارد و اگر جلسه‌ای برگزار می‌کنند برای نابودی باغستان است.

علی فولیان اظهار کرد: به گفته یکی از باغداران، باغستان واقعا مرده است و هیچ فرد دلسوزی نداریم که برای احیای آن دل بسوزاند.

این مسئول بیان کرد: قاعدتاً آنچه که وظیفه دادگستری استان قزوین در این زمینه است اقدام خواهد کرد، چون صیانت از باغستان، مصداق حقوق عامه است و مدیری که کار نکند با برخورد سخت دستگاه قضایی مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: انجام نشدن تکالیف برخی مدیران، تصمیمات نادرست آن‌ها و اهمال در انجام وظیفه، مهمترین عامل زوال و تخریب باغستان است.

این مقام ارشد قضایی استان اضافه کرد: دادگستری استان، شعبه ویژه چهار دادیاری را برای مباحث و پرونده‌های باغستان اختصاص داده است تا با تخصص، دقت و سرعت بیشتری برای رسیدگی به پرونده‌های باغستان اقدام شود.

وی در خصوص اهمیت باغستان، گفت: این مجموعه به عنوان اساسی‌ترین عنصر اکوسیستم قزوین محسوب می‌شود و هویت اجتماعی مردم قزوین را رقم می‌زند.

فولیان توضیح داد: باغستان سنتی قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت عنوان کمربند سبز قزوین یاد می‌شود که به زعم فعالان زیست محیطی این کمربند ریه شهر قزوین است و نقش کلیدی در پاکیزگی هوا ایفا می‌کند و سپر دفاعی در برابر ریزگرد‌ها و سیل است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین اظهار کرد: برای صیانت از باغستان سنتی به عنوان یک پدیده فرهنگی و زیستی باید برنامه داشت و آن را حفظ و احیا کرد، چون اگر به روند تخریب خود به این شکل ادامه دهد دیگر قزوین شهر امنی برای زندگی مردم نیست و سلامت شهروندان اطراف قزوین را نیز با مخاطره جدی مواجه می‌کند.

وی افزود: برخی از مدیران از فعالیت تشکل‌های مردمی و جوانان واهمه دارند و خواستار دعوت نشدن آن‌ها به جلسات هستند درحالیکه فعالیت آن‌ها برای صیانت از باغستان لازم است.

فولیان گفت: البته تشکل‌ها باید مراقب باشند که اقدامات خوب و اثربخش مدیران را نادیده نگیرند و در ارایه راهکار کارشناسی و انتقادی خود از دایره انصاف خارج نشوند.

گفتنی است،استان قزوین در گذشته نه چندان دور حدود چهار هزار کیلومتر باغستان سنتی داشت که هم اکنون از این میزان، ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر باقی مانده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.