×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دانایی روی خط آنلاین/به جای کتاب،نان به خانه می برند

به گزارش کافه خبر قزوین،بیست و چهارم آبان ماه هر ساله روز ” پاسداشت کتاب و کتابخوانی ” است و با قرار گرفتن در این هفته، آنچه در ذهن متصور می شود یخچالی است که از نیازهای اولیه تا گوشت و مرغ و میوه خالیست و دغدغه اصلی تامین اجاره بهاء، پوشاک و خوراک بچه ها همچون سکانسی کوتاه از جلوی چشمانت عبور می کند، در چنین شرایطی چگونه می توان از کتاب گفت و این وسیله فرهنگی را در سبد کالای خانوارهای ایرانی قرار داد.

روزنامه نگاری معتقد است، این روزها کدام نویسنده و روزنامه نگار است که در کافه ها بنشیند و از به حرف های برآمده از دل “کافه های شهر” بنویسد؟ کدام خبرنگار است که در شهر قدم بزند و از زبان مردم گزارش تهیه کند و همین یادآوری، کافه خبر قزوین برآن داشت تا در “نشست مجازی کتابخوانان” حاضر شود و از برآیند کلام این جمع بنویسد.

سیستم آموزشی ناکار آمد/ کم کاری اصحاب رسانه در فرهنگسازی افزایش مطالعه

 
در حال حاضر شبکه های اجتماعی ذهن نوجوانان و جوانان کشور و استان را در دست گرفته اند بر همین مبنا عواملی همچون گرانی، سانسور، تکثیرغیرقانونی در فضای دیجیتال، بی توجهی رسانه های رسمی و کمبود وقت بر این تصور عمومی دامن زده است و سبب شده که مردم از کتاب بیشتر از همیشه فاصله بگیرند.

سیستم آموزشی ناصحیح که بچه ها را به اندازه ای درگیر کتاب های درسی و نیز جزوات کرده است از دیگر عوامل این قصه پایان ناپذیر است ضمن اینکه علاوه بر سیستم آموزشی نا صحیح ، اقتصاد کشور تحت الشعاع عناصر داخلی و خارجی قرار گرفته است و تشدید قیمت ها هر روز روال زندگی را از قشر متوسط تا غنی تغییر می دهد.

برای نمونه،دانش آموزان با نگاهی به زندگی افراد تحصیلکرده و بیکار بر حسب تجربه اطرافیان،بیشتر درصدند حتی از کتابهای درسی خود فرار کنند و هر چه سریعتر به “تولید درآمد ” برسند و شاید رفتار و عملکرد دانش آموزان ، پاسخ همان موضوع انشاء “علم بهتر است یا ثروت” باشد.

هرچند در دوران قرنطینه نگاه برخی افراد جامعه نسبت به مطالعه تغییر کرد و همین موضوع باعث شد حداقل بخشی از مردم به سمت کتاب تشویق شوند ولیکن، این موضوع با دستیابی آمار سرانه مطالعه کشور هنوز مشکلی لاینحل است و می بایست تصریح کرد که اصحاب رسانه در فرهنگسازی افزایش مطالعه در استان و یا شاید کشور خیلی موثر عمل نکرده اند.

آگاهی آنلاینی ارمغان اطلاعات غلط و گمراه کننده


نویسنده و پژوهشگر قزوینی معتقد است: در حال حاضر تکنولوژِی آن سوی فرهنگ کتابخوانی قرار گرفته است به دلیل اینکه در جامعه امروزی افراد به سبب دارا بودن شبکه های متعدد اجتماعی به یک” آگاهی آنلاینی” دست یافته اند که این نوع دانایی، می تواند، به دلیل اینکه اطلاعات درست و کاملی را ارائه نمی دهد “غلط” و یا “گمراه کننده” باشد.

روشنفکری، طبابت و دانش و آگاهی آنلاین از عناصری هستند که این روزها در زندگی واقعی قابل لمس و مشهود است به طوری که در مواجهه با یک موضوع، سرچ در فضای مجازی را بر هر چیزی ترجیح می دهیم به بیان دیگر، زندگی همه ما کاملا شبیه هم شده است چون همه روی خط آنلاین قرار داریم.

کتابفروش قزوینی در ادامه تصریح می کند: شرایط و مشکلات اقتصادی، نگرانی های بیماری و سایر عوامل اثری معکوس بر مطالعه به ویژه از نوع جدی و کارآمد داشته است ضمن اینکه در شرایط شبیه قرنطینه که استرس مردم در روبرو شدن با این بیماری بسیار در حال افزایش است و صرف داشتن زمان آزاد نمی توان به افزایش ساعت مطالعه و ترغیب مردم به کتاب امیدوار شد.


اگر خواستی چیزی را پنهان کنی، لای یک کتاب بگذار این ملت کتاب نمی‌خوانند

یک کتابخوان اظهار می کند: «اگر خواستی چیزی را پنهان کنی، لای یک کتاب بگذار این ملت کتاب نمی‌خوانند!» از زمانی که احمد شاملو این جمله معروف را به طعنه در مورد عدم مطالعه مردم ایران زد تا به امروز، سالیان درازی است که می گذرد و گویا این جمله پر مغز تاثیری بر اقشار جامعه و مسئولین نداشته است.

واقعیت این است که این معضلِ بزرگ را نمی توان از قصور مسئولان جامعه دانست زیرا که در این آشفتگی عوامل بسیاری نقش دارند که نباید آن را نادیده گرفت.

کارگری که سه شیفت کار می کند،چگونه کتاب بخواند؟

متأسفانه مردم کشور ما حتی از سطح رفاه نسبی برخوردار نیستند و چون جمعیت کشور به لحاظ مادی دارای یک تناقض و ناهمگونی است هر روز فاصله بین فقیر و غنی بیشتر می شود، برای نمونه کارگر ساده ای که روزی سه شیفت کار می‌کند تا نان زن و بچه اش را تأمین کند، فرصت نماز خواندن را از دست می‌دهد دیگر چه برسد به اینکه فرصتی برای کتاب خواندن داشته باشد.

کتاب وسیله ای برای روشنفکر نماها

به گفته هنرمند قزوینی،ممکن است عده ای نخواهند معلومات را افزایش دهند یا به چنین سرگرمی علاقمند نیستند و در این مورد احساس “نیاز” نمی کنند،نمی توان همه اقشار جامعه را چه به “اجبار” و یا “ترغیب” وادار به کتاب خواند ن کرد.

عده ای نیز برای اینکه روشنفکری خود را به رخ دیگری بکشند سعی دارند در کتابخانه های خود حتی برای زیبایی و تجمل از کتابهای قطور و معروف استفاده کنند و یا برای هدیه دادن از کتاب سود جویند تا به دنیای اطرافشان ثابت کنند که کمی خاص و متفاوت تر از دیگران زندگی می کنند از سوی دیگر،قرار گرفتن در شرایط فرهنگی و محیطیِ مختلف نیز می تواند بر “برخی افراد” تاثیر گذار باشد.

مردم ترجیح می دهند به جای کتاب، نان به خانه ببرند

دانشجوی کارشناس ارشد رشته حقوق به کافه خبر قزوین می گوید: در یکی دو سال اخیر جیب مردم خالی شده است و توانایی خریدن کتاب را ندارند بر همین مبنا، مردم ترجیح می دهند به جای کتاب، نان به خانه ببرند.

من قبول ندارم که شبکه های اجتماعی سبب شده که مردم از کتاب دور شوند،مگر در کشورهای پیشرفته مردم دارای شبکه های اجتماعی نیستند پس چرا تیراژ کتابهای آنها میلیونی است؟ نویسنده ، ناشر و کتابفروش برای آنها محترم و قابل اهمیت است.

چه بسیار ناشر و کتابفروش خوبی در استان داریم که تا امروز مورد توجه قرار نگرفته اند و روزنامه نگارانی که هر دقیقه دنبال مسئول بوده اند،برای یکبار هم که شده از دغدغه یک کتابفروش در این وضعیت بحران اقتصادی و کرونایی چیزی نپرسیده اند؟ به بیان دیگر، برخی از این قصورات ، از ماست که بر ماست.

کتابهای خوب تحت الشعاع حجم انبوه کتاب سازی ها است

یک ناشر در تهران توضیح می دهد: اگر مردم کتاب نمی‌خوانند به خاطر این است که چاپ و انتشار کتاب‌ها بر اساس ارتباطات صورت می گیرد چرا که در سالهای قبل،نویسنده تا به انتشار کتابش می رسید، سختی های زیادی را متحمل می شد اما در زمان حال، جوان بدون داشتن سواد و مطالعه کافی و بر اساس روابط و برای دستیابی به شهرت ، یک شبه نویسنده می شود.

بنابراین کتابهایی که اکنون چاپ می شود هیچ نشانی از زندگی واقعی مردم ندارد و همین موضوع منجرشده است که کتاب‌های خوبی هم که منتشر می‌شوند تحت‌الشعاع حجم انبوه این کتاب‌سازی‌ها قرار بگیرند.

به گزارش کافه خبر قزوین،گسترش تکنولوژی و رواج استفاده از فضای مجازی توسط همه اقشار جامعه، علاوه بر اینکه فرصت های جدیدی را در اختیار نوجوانان قرار می دهد، خطرات و نگرانی هایی را برای خانواده ها به همراه دارد، بر همین اساس نقش والدین در کاهش آسیب ها ی مجازی و تامین امنیت فرزندان در این فضا بسیار موثر است.

در نتیجه بهترین روش برای علاقمند کردن فرزندان در این دوران که مدارس تعطیل هستند، معرفی کتاب خوب و متناسب با علاقه آنها جهت کسب تجربه لذت بخش مطالعه است، بنابراین شایسته تر است کتاب هایی که برای آنها انتخاب می شود بتواند آنها را جذب کرده و انگیزه خواندن را افزایش دهد.


  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.