×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سد نهب در استان قزوین آبگیری شد

به گزارش کافه خبر قزوین،سد نهب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان قزوین از پروژه‌های نیمه تمام بود که در دولت تدبیر و در سال جاری با تخصیص اعتبارات قابل توجه تکمیل و بهره‌ برداری شد.

این سد ۴۶متر ارتفاع دارد و  طول تاج آن ۲هزار و ۱۵۶متر بوده و ۱۲۰میلیون مترمکعب حجم مخزن آن است.

سد نهب با هدف تخصیص سالانه آب به میزان ۱۱۰میلیون مترمکعب در سال به تفکیک ۸۰میلیون مترمکعب حقابه کشاورزی، ۲۵میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی و پنج میلیون مترمکعب نیاز زیست محیطی با سرمایه‌گذاری ۴۶۵میلیارد تومان افتتاح شده است.

این سد همچنین با هدف کنترل سیلاب‌های رودخانه خررود، تغذیه مصنوعی و تأمین سالانه آب برای مصارف ۳۶هزار و ۸۰۰هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست تکمیل شده و نقش مهمی در توسعه پایدار استان و بهبود وضعیت اشتغال منطقه دارد.

با بهره برداری از سد نهب و تنظیم آب مورد نیاز کشاورزی و رعایت الگوی کشت، برداشت حدود ۹۰میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی کاهش خواهد یافت.

شبکه مدرن آبیاری در اراضی کشاورزی پایاب سد نهب نیز به منظور بهره برداری بهینه از ۸۰میلیون مترمکعب از آب تنظیمی این سد و تأمین نیاز ۳۶هزار و ۸۰۰هکتار از اراضی کشاورزی تلفیقی و ارتقا راندمان استفاده از آب به طور ۲۵ کیلومتر طراحی شده که ۱۷کیلومتر آن ساخته و اجرا شده است.

در این مراسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین، رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس و جمعی دیگر از مدیران استانی حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.