×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مستند «خیالی ساز» از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود

 به گزارش کافه خبر قزوین،مدیر دفتر و روابط عمومی صدا و سیمای مرکز قزوین اظهار کرد: مستند «خیالی ساز» با ساختار پرتره، سرگذشت زندگی احمد خلیلی، استاد نقاشی قهوه خانه‌ای ایران را از زمان تولد تا روزهای پایانی زندگی در مصاحبه با دوستان، آشنایان، نقاشان طراز اول کشور و به واسطه مرور عکس‌ها، فیلم‌ها و دست نوشته‌هایی که از وی وجود دارد به تصویر می‌کشد.

حسن اکبری افزود: این مستند تلاش می‌کند در مرحله اول استاد احمد خلیلی را با نمایش آثار نقاشی‌اش در قاب تصویر معرفی و ثبت کند؛ همچنین به مفهوم نقاشی قهوه‌خانه‌ای و علت ضرورت حفظ این هنر(که یکی از دغدغه‌های استاد خلیلی بود) بپردازد و در نهایت سند تصویری ماندگاری از نقاشی و نقاشان قهوه‌خانه‌ای برای نسل‌های بعد بر جای گذارد.

این مسئول تصریح کرد: مستند «خیالی ساز» در کنار معرفی این شخصیت و هنر نقاشی قهوه خانه‌ای، سعی در شناساندن و احیای هنرهای اصیل و بومی ایرانی همچون نقالی و پرده خوانی به مخاطبان دارد و همچنین علت کمرنگ شدن و به فراموشی سپرده شدن این هنرهای بومی و اصیل را در سال‌های اخیر بررسی می‌کند.

اکبری اظهار کرد: مستند تلویزیونی «خیالی ساز» به تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی گیتی باقری به مدت ۵۲دقیقه در شبکه قزوین تولید شده است که روز جمعه هفدهم مرداد ماه  ساعت 23 از شبکه 4 سیما روی آنتن خواهد رفت.

گفتنی است؛ استاد خلیلی در کنار اساتیدی همچون حسین آغاسی، محمد مدبر، حسن اسماعیل زاده‌، عباس بلوکی فر و حسین همدانی فنون نقاشی قهوه خانه‌ای را فرا گرفت. آثار وی هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه سعدآباد و موزه آزادی نگهداری می‌شود؛ همچنین این استاد نقاشی در هنر مجسمه‌سازی، شعر و ادب و مقاله نویسی هم دست داشت، اما جامعه‌ هنری او را به عنوان نقاش قهوه‌خانه‌ای می‌شناسند. استاد احمد خلیلی در سال ۱۳۸۷ بر اثر سرطان ریه در سن ۶۴ سالگی در تهران درگذشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.