×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
موزه آب در قزوین راه‌اندازی می‌شود

به گزارش کافه خبر قزوین،مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اظهار کرد: استان قزوین با داشتن گذشته‌ای غنی و ارزشمند در زمینه منابع آبی از جمله قنات، سازه‌های آبی، طومارهای تقسیم و توزیع آب، آب انبارهای تاریخی، اسناد آبی از یک ظرفیت و پشتوانه غنی برخوردار است که می‌توانیم این داشته‌ها را گردآوری کرده و برای استفاده گردشگران و محققان در معرض دید قرار دهیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت آب منطقه ای ،یدالله ملکی افزود: قزوین از نظر منابع آبی یک گنجینه است و اگر بتوانیم اسناد آب منطقه‌ای با 60 سال سابقه را جمع آوری کنیم و در اختیار کارشناسان، محققان و دانشجویان قرار دهیم بدون تردید با استقبال جمعی روبرو خواهد شد.

وی یادآورشد: برای راه‌اندازی گنجینه آب استان با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان جلساتی برگزار شده و برای انتخاب مکان ابتدا “آب انبار سردار” پیشنهاد شد که هرچند این مکان از نظر تاریخی و سنخیت بسیار مناسب بود اما با رویکردی که داریم و حجم اشیا و ماکت‌هایی که در مقدمات کار به‌عنوان طرح اولیه در نظر داریم این مکان بسیار محدود بود و نمی‌توانست خواسته‌های ما را تامین کند.

این مسئول بیان کرد: در این راستا با شهردار سابق قزوین مذاکراتی شد تا در بوستان ملی باراجین که قابلیت جذب گردشگر هم دارد این موزه راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و شهردار جدید نیز با آن هماهنگ است و ما از طریق گنجینه ملی آب پیگیر هستیم تا بتوانیم اعتبارات مناسبی را از تهران و قزوین برای این اجرای کار تامین کنیم.

ملکی در خصوص ویژگی‌های موزه آب گفت: استفاده از ماکت سازه‌های آبی، قنوات، ابزارهای اندازه گیری آب، شبیه سازی نحوه تقسیم آب در گذشته و امروز، عکس و ماکت‌هایی از پروژه‌های آبی اجرا شده و در دست ساخت، ابزار حفر قنات و چاه، ماکت آب انبارها و بندهای انحرافی، ادوات کشاورزی، اسناد و مدارک مرتبط با فعالیت‌های آبی از بخش‌های مختلف این موزه ارزشمند آبی خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما با راه‌اندازی موزه آب در تلاش هستیم تا مردم و کارشناسان بتوانند ضمن آشنایی مردم و با تاریخچه آبی استان از مشاهدات و آموخته های خود در فعالیت‌های تحقیقی نیز بهره لازم را ببرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به آثار تاریخی در حوزه منابع آبی استان بیان کرد: استان قزوین در گذشته حدود 800 رشته قنات داشته که در حال حاضر این تعداد به دلیل خشکسالی به  200 رشته قنات کاهش یافته و بقیه از چرخه خارج شده است.

وی ادامه داد: در گذشته یک قنات منحصر بفرد به نام” فضلعلی خان” در تاکستان احداث شده که بصورت آجرکاری است و در حال حاضر نیز مدارک آن برای ثبت ملی در حال آماده شدن است؛ این قنات تاریخی در زیر رودخانه ابهررود حفاری شده و در گذشته آب گل آلود رودخانه را تصفیه می‌کرده است و امروز این قنات با کارکرد منحصر بفرد خود می‌تواند به‌عنوان یک موضوع مطالعاتی مورد توجه کارشناسان حوزه منابع آبی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: استان قزوین در گذشته حدود 800 رشته قنات داشته که در حال حاضر این تعداد به دلیل خشکسالی به  200 رشته قنات کاهش یافته و بقیه از چرخه خارج شده است.

وی در خصوص احیاء برخی قنوات در استان گفت: در داخل دشت قزوین به نظر می‌رسد قناتی با قابلیت احیاء مجدد نداشته باشیم اما در دامنه‌ها و ارتفاعات امکان احیای قنوات وجود دارد چون آن‌ها به منابع زیرزمینی ارتباط ندارد و حیاتشان در رابطه با بارشه است و در فصل بارندگی پرآب و در خشکسالی، کم آب و یا بی آب می‌شوند.

ملکی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی موزه آب در استان قزوین ضمن ایجاد یک ظرفیت گردشگری جذاب در استان بستر آشنایی دانش‌آموزان، دانشجویان، محققان، کارشناسان، گردشگران داخلی و خارجی و عموم مردم با گنجینه‌های تاریخی و ارزشمند آبی استان و کشور مهیا شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.