×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نذری که خرج تعالی فرهنگ می شود/نذر کتاب اقدامی در جهت ترویج مطالعه

به گزارش کافه خبر قزوین، ناهید هدایتی، سنت‌های مختلفی در بین مردم شیعه ایران رواج داشته که هر یک از این سنت‌ها ریشه در اعتقادات و فرهنگ مردم این مرزوبوم دارد، یکی از این سنت‌ها سنت حسنه «نذر» بوده که از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در بین مردم کشور داشته است.

نذر با اهداف مختلفی مانند برآورده شدن خواسته و حاجات، رضای خدا و عشق به ائمه اطهار(ع) و غیره انجام‌شده و درواقع سنت نذر در بین ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره اهمیت بالایی را در فرهنگ ایرانی- اسلامی داشته و دارد.

نذر در جامعه با اشکال گوناگون و به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود، گاهی به ‌طور مثال فردی برای ادای نذر، گوسفند قربانی کرده و یا غذا توزیع می‌کند، گاهی شمعی را در مکان مقدسی روشن کرده و یا در ساخت مدرسه و بیمارستانی و یا مسجد و حسینیه کمک می‌کند و یا اینکه حتی سفر زیارتی را نذر برآورده شدن حاجات خود می‌کند، به‌هرحال نذر و دادن نذری در فرهنگ ایرانی اشکال بسیار متفاوتی دارد که هریک نیز از ارزش و جایگاه خاص خود برخوردار است.

اما دراین‌ بین، برخی از نذرها با توجه به اینکه گره از کار و مشکل انسانی باز می‌کنند و یا اینکه موجب اعتلا و ارتقاء آگاهی فرد و یا افراد جامعه می‌شوند، به نظر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و آنچه باید بدان توجه شود این بوده که فرهنگ «نذری» فقط برای غذای جسم نیست و می‌توان غذای روح مردم را نیز تأمین کرد.

اهداء بیش از صد کتاب داستانی- مذهبی

علیرضا ناصحی که یکی از خیرین کتاب استان قزوین است به کافه خبر قزوین اظهار می کند: من خیلی به کتاب علاقمندم و به همین خاطر دارای کتابخانه های بسیاری هستم به طوری که سالی 70 جلد کتاب میخرم و به کتابخانه های شهرم اهداء می کنم.

وی می افزاید: چند سال پیش معلم آموزش و پرورش بودم و در همین راستا برای تشویق و ترغیب دانش آموزان به آنان کتاب هدیه می کردم  در این بین، در سال جاری تا به امروز 220 جلد کتاب به کتابخانه علامه رفیعی و 40 جلد به کتابخانه امام خمینی (ره) اهداء نموده ام .

به گفته این خییر، بیش از 120 کتاب اهداء شده وی، مربوط به بخش داستانی – مذهبی است تا به این شکل نوجوانان را به کتاب علاقمند کرده و خود نیز یک حرکت خداپسندانه و فرهنگی انجام دهد.

اهداء کتاب به اسناد ملی

همچنین عبدالقادر ناصحی که رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی قزوین بوده است به کافه خبر می گوید: برخی ها به کتاب یک نگاه تجملی دارند و فکر می کنند باید کتابخانه ای با کتابهای نفیسی داشت حتی اگر روی هیچکدام از آن کتابها را در طول سال باز نکنند که این نگاه کاملا نگاه غلطی است.

وی می افزاید: افراد به دلایل مختلفی همچون افزایش علمی، سرگرمی و حتی مطالعه علمی به کتاب رو می آورند اما هستند افرادی که به علت گران بودن کتاب، توانایی خرید آن را نداشته اند پس این حرکت ،به نوعی ثوابی است برای اموات وهم در ترویج کتاب فرهنگسازی مطلوبی خواهد بود.

ناصحی می گوید: در مدت اخیر،کتابخانه  مرحوم پدر خود را که شامل کتابهای نفیس و مرجعی بود ، به اسناد ملی هدیه کرده است تا شاید کمکی به این نهاد کرده باشد.

نذری که سبب “رشد فرهنگی” می شود

شهروند قزوینی به کافه خبر می گوید: در جامعه‌ای که سرانه مطالعه کتاب بسیار پایین بوده و یا اینکه برخی اقشار جامعه توانایی خرید کتاب را ندارند چنین نذرهایی سبب می‌شود تا هم از اسراف جلوگیری شده و هم به رشد فرهنگی جامعه کمک شود.

وی با بیان اینکه “نذر کتاب” یک ابتکار هوشمندانه بوده است، می افزاید: «نذر کتاب» می تواند در سال‌های آینده جایگاه ویژه‌ای بین نذورات مردم داشته باشد ،ضمن اینکه این کار به ‌طورقطع، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد چرا که «نذر کتاب» یکی از رفتارهای فرهنگ‌ساز جامعه است.

نذر کتاب؛جایگزین مناسب سایر نذرورات در ایام کرونا است

مدیرکل کتابخانه های استان قزوین به کافه خبر قزوین اظهار می کند: نذر کردن در سنت فرهنگ ایرانی ها امری رایج است اما نذر کتاب نه تنها “نفع فردی” دارد بلکه گامی بلند در راستای ترویج کتابخوانی به عنوان نیاز امروز کشور است و چون در ایام کرونا هستیم نذر کتاب می تواند جایگزین مناسبی در همین راستا باشد ضمن اینکه در قرآن کریم در سوره بقره تاکید شده است که ” هر چه انفاق کنید یا به نذر صدقه دهید همانا خداوند متعال می داند”.

فاطمه محمد بیگی می افزاید: خیرین کتاب هایی که نفیس و مرجع است را برای اموات خود و نیتی که بر دل دارند اهداء می کنند در نتیجه می توان تاکید داشت که اکثر کتابهای اهداء شده از نظر محتوایی و رقمی تاکنون بسیار قابل افزایش بوده است.

به گفته وی، نذر کتاب را در محفل های کتابخانه های فرهنگی،ایام محرم، صفر و فاطمیه که بازار صحبت آن داغ تر است بیشتر مطرح می شود تا به نوعی این ترویج فرهنگی بیش از پیش افزایش یابد

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال های اخیر نذری های بسیار متنوع بوده است. وبعضا نذرهای جالب و تأثیرگذارشان چهره‌ جدیدی از نذر را به نمایش گذاشته‌اند افزود: گاهی یک‌قدم کوچک، خیر بزرگی را در پي دارد و گاهی یک نذر کوچک تا سال‌ها ماندگار باقی می‌ماند؛ از جمله این نذرها می تواند نذر فرهنگی باشد.

وی ادامه می دهد:طرح نذر کتاب، حرکتی است مردمی، شبیه بسیاری از نذوراتی که مردم در مناسبت‌های مختلف با نیت خیرخواهانه انجام می‌دهند؛ که اما در این طرح به جای اهدای غذای جسم به مستمندان، با اهدای کتاب که همانا غذای روح است، نیازمندان دانایی را بی‌نیاز می‌کنیم.

به گفته او،نذری‌های فرهنگی در حقیقت فرصت جدیدی از نذر برای تمام مردم است که همه بدون محدودیت می‌توانند در آن شرکت کنند.

محمد بیگی اضافه می کند:مزیت طرح نذر کتاب با دیگر طرح‌ها در این است که مردم مشارکت دارند و نیازی به اهدای بودجه از سمت نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی نیست.

وی تصریح می کند:شعار ما در طرح نذر کتاب، رواج آگاهی و دانایی بین مردم است و اگر شخصی قصد انجام کاری برای مردم را دارد یکی از روش‌های آن نذر و هدیه کتاب و تجهیز کتاب خانه‌های مناطق محروم است بر این اساس این طرح مردم فرهیخته استان و خیرین می‌توانند با مراجعه به نزدیک ترین کتابخانه عمومی، کتاب‌های خوانده شده و بدون استفاده خود را برای استفاده دیگران به کتابخانه اهدا کنند.

هر کتاب می تواند یک “حسینیه” و “تکیه” باشد

یک فعال فرهنگی با اشاره به فرهنگ مطالعه اظهار می دهد: فرهنگ مطالعه باید از سنین کودکی در کودکان شکل بگیرد همچنین باید اشاره کرد که این برنامه طی مدت مشابه در همه کتابخانه های استان قزوین در حال اجرا شدن بوده است به همین منظور، کودکان زیر 6 سال در ایام محرم با “قصه گویی” و “معرفی کودکان عاشورا” آشنا می شوند.

وی می افزاید: مراسم عزاداری فقط نباید به حسیینه و تکیه ها ختم شود،کودکان و نوجوانان در کتابخانه ها نیز می توانند با عزاداری امام حسین(ع) آشنا شوند و با این امام بزرگوار انس بگیرند.

این فعال فرهنگی تصریح می کندد:فرهنگ کتابخوانی، آشنایی با امام شایسته است جدا از شور حسینی(ع) به این موضوع فکر کنیم که امام حسین(ع) چرا بر خلاف برادرش امام حسن(ع) حاضر به صلح نشد؟؟ هدف این امام  بزرگوار از قیام به عاشورا چه بود؟؟؟ به همین منظور، جواب بسیاری از سوالاتی از این قبیل  در دل  کتاب است.

وی تصریح می کند: در دنیای پیشرفته امروزی شبکه های اجتماعی مردم را تا حدودی مشغول به خویش کرده است، شاید آنان در آن فضا تا حدودی اطلاعات کسب کنند اما هیچکدام به اندازه کتاب خواندن تاثیر گذار نخواهد بود.

توسعه فرهنگ عاشورا،نیازمند مشارکت همه اقشار مردمی است

وی بیان می کند: نذر کتاب می تواند نذری متفاوت باشد به این دلیل که آیندگان را با نهضت عاشورایی نه تنها آشنا کرده بلکه انس می دهد ،پس امید می رود این نذر بیش از سالهای گذشته در ایام محرم جلوه پیدا کند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه توسعه فرهنگی نیازمند اقدامات فرهنگی است یاد آورمی شود : نذر کتاب یکی گامهای اساسی در راستای توسعه فرهنگ عاشورا است که این امر،نیازمند مشارکت همه اقشار مردمی است.

به گزارش کافه خبر قزوین، نذر غذا می‌تواند پاسخگوی یک وعده غذایی افراد باشد درحالی‌که «نذر کتاب» می‌تواند زندگی فرد را نجات دهد. «نذر کتاب» در راستای آگاهی و بالا بردن بینش فرد است به همین دلیل کتاب‌هایی باید نذر شود که تأثیر زیادی را در فرهنگ خانواده‌ها و حل مسائل اجتماعی دارد.

با این تفاسیر می‌توان گفت که توسعه «نذر کتاب» در بین اقشار مختلف جامعه علاوه برافزایش آگاهی مردم می‌تواند در راستای بالا بردن سرانه مطالعه نیز مفید باشد و از سویی موجب شکل‌گیری کتابخانه‌ها در مناطق محروم و علاقه‌مند کردن مردم این مناطق به کتاب شود و در نتیجه «نذر کتاب» نذری برای فرهنگ جامعه خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.