×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
نمایشنامه های حوزه دفاع مقدس هنوز به اجرا نرسیدند/مسئولین حق ندارند ذره ای از کارشان کم بگذارند/با زبان هنر میتوان نوجوانان را سَرِ شوق آورد

به گزارش کافه خبر قزوین؛جنگ تحمیلی که شروع شد شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که قراراست این جنگ، هشت سال طول بکشد و همچنین قرار است در آینده موضوعات مربوط به دفاع مقدس به‌قدری موردتوجه نویسندگان و شاعران قرار گیرد که رفته‌رفته تبدیل به یکی از ستون‌های اصلی تولیدات ادبی کشور شود.

برخی کارشناسان، آثار ادبی تولیدشده در این حوزه را بخشی از تاریخ بلندبالای ادبیات پایداری (مقاومت) می‌نامند که در مدتی کوتاه، توانسته تحولات زیادی را چه ازنظر کیفی و چه کمی در حوزه ادبیات داستانی و شعر به وجود آورد. تحولاتی که در شعر و داستان معاصر یک نقطه عطف به شمار می‌آید.

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس کافه خبر قزوین در خصوص ادبیات پایداری، با لیلا روغنگیر قزوینی نویسنده و نمایشنامه‌ نویس استان قزوین گفتگویی انجام داده است که در ذیل میخوانید:

🔴چطور شد که در حوزه پایداری به مسایل جنگ ایران و عراق پرداختید؟

سالهای دفاع مقدس برایم پر از داستان های گفته شده و نشده زیادی است که پرداختن به آنها می تواند، یک دنیا درس اول از همه برای خودم داشته باشد. با زبان هنر، می توان کاری کرد، نسلی که آن سالها را ندیدند، درک کنند ما چقدر خاک مقدسی داریم که برای حفظش هیچ کس پا پس نکشید.

🔴آثارتان در خصوص دفاع مقدس کدامند؟

در زمینه دفاع مقدس چند نمایشنامه دارم و یک مجموعه داستان.
مجموعه داستان لیلی آرام
نمایشنامه های:
ریل
سیاووش
خانه ای با پرده‌ های پرتقالی
بوی خوش سیاهی
فریاد زیر آب
و …

🔴کدامیک از آثارتان تولید و ارایه عمومی داشته است؟

نمایشنامه های دیگر از من اجرا شده است، نمایشنامه های حوزه دفاع مقدس هنوز به اجرا نرسیدند.

🔴به نظر شما بهترین راهکار ترویج دفاع و مقاومت مردم ایران علیه متجاوزان چیست؟

بهترین راهکار را هنرمند به تنهایی نمی تواند بیان کند، عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند تا نتیجه حاصل شود. اگر صداقت را نسل امروز باور کنند، نصف راه را رفته ایم. نسل نوجوان و جوان باهوش و آگاه است، خوب و بد، دروغ و ریا و صداقت و درستی را خیلی خوب تشخیص می دهد، این صداقت و راه درست، همان راه اصلی است. نوجوان های ما که خیلی زود با جوانی می پرسند پر از سوال هستند، را می توان با زبان هنر سر شوق آورد اما شرطش صداقت در حرف و رفتار مسئولین جامعه هم دارد.

🔴عملکرد مدیران دستگاههای مرتبط در خصوص ترویج دستاوردهای جنگ تحمیلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

هر سال آغاز هفته دفاع مقدس از تمام رسانه ها یادآوری می شود. اما این یادآوری بیشتر از آنکه برای مردم باشد، باید به مسئولین یادآوری شود. باید یادشان بماند چه نوجوان ها و جوان‌هایی که رفتند تا آنها به این جا رسیدند و حق ندارند ذره ای از کارشان کم بگذارند. نقش مدیران و مسئولین هر کشوری چند برابر بیشتر از مردم است، آنها اگر جلوی دوربین یک حرف بزنند و عمل چیزی دیگر باشد، نوجوانِ پر از پرسش باورش نمی‌شود.

ریا را دوست ندارد، وقتی یک نفر برای اینکه نشان دهد به فکر مردم مثلاً سیل زده است و با کلی خبرنگار دوربین به دست چه فیلم برداری و چه عکاسی راهی می شود، اسمش صداقت نیست، صداقت کار حضرت علی (ع) است که مخفیانه به فقرا کمک می کرد. متأسفانه بسیاری از مسئولین ما وظیفه ای که باید انجام دهند را در چشم مردم هزار برابر بزرگ جلوه می دهند.

دفاع مقدس سالهای با ارزشی بود، هیچ کس برای گرفتن پست و مقام جان خودش را به خطر نینداخت، اما حالا بعضی ها دارند سوء استفاده های بسیار می کنند. باید عرض کنم ما مردم منصف و آگاهی داریم، که قدرت تشخیص خیلی بالایی هم دارند.


🔴 بازهم در حوزه ادبیات پایداری خواهید نوشت؟ چرا؟

بدون شک من در این مورد مهم سالهای سال کار کردم و باز هم کار خواهم کرد، چون همان طور که گفتم، سالهای که همچنان اثرش مانده هر چقدر جلو می روم، نکته های با ارزش بیشتری می شنوم که داستان های نهفته بسیاری را در خودش دارد و من کشف کردن را دوست دارم.
بسیاری از آدمهای دفاع مقدس برای من انسان های ارزشمندی هستند که برایشان احترام قائل هستم و می دانم هرگز فراموش نخواهند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.