×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
چهار آیین ویژه محرم قزوین در تقویم ملی گردشگری به‌ ثبت رسید

به گزارش کافه خبر قزوین؛علیرضا خزائلی روز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ با اشاره به رویدادهای ثبت‌شده گفت: این رویدادها شامل مراسم زاری‌زاری روستای آکوجان و آیین چاق‌چاقی روستای موشقین در منطقه الموت، مراسم عاشورایی کومه شهرستان آوج و آیین مافی زیاران در شهرستان آبیک هستند که با ثبت این چهار رویداد تعداد رویدادهای ثبت‌شده‌ی استان در تقویم ملی به ۱۶ عدد رسیده‌است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی قزوین افزود: پیش از این ۱۲ رویداد دیگر استان شامل آیین کهن پنجاه به‌در، جشن فندق، جشن سماق، شور زرآباد، سوگواری زنانه حسینیه آقاسیدجمال، مراسم سوم امام، آیین سمنوپزان و هفته خوشنویسی، علامت‌‍‌کشی، طشت‌گذاری و جشن گل محمدی و مراسم پشم‌چینی شهرستان بوئین‌زهرا در این تقویم ثبت شده‌است.

خزائلی یادآور شد: سه مراسم چاق‌چاقی و زاری‌زاری الموت و آیین مافی زیاران پیش از این در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس نیز به ثبت رسیده‌اند و پرونده ثبتی مراسم کومه آوج نیز تهیه شده و این مراسم نیز به عنوان یکی از آثار ارزشمند معنوی استان در راه ثبت ملی قرار دارد.

وی عنوان کرد: زاری زاری نام نوحه‌ای است به همین نام که یک ساعت قبل از اذان صبح عاشورا در مسجد روستای آکوجان و چند روستای اطراف آن اجرا می‌شود. ‏برگزاری مراسم شب عاشورا با خواندن نوحه‌های مختلف تقریبا در نیمه شب به پایان می‌رسد.

این مسئول توضیح داد: از گذشته‌ها رسم بر ‏این بوده که پس از اتمام عزاداری مردم به خانه‌های خود می‌روند و پس از استراحت یک ساعت قبل از ‏اذان صبح به مسجد باز می‌گردند. پیش از بازگشت شخصی با نواختن شیپور یا کرنا آمادگی مسجد جهت برگزاری این ‏مراسم را اعلام می‌کند. پس از شنیدن صدای کرنا مردم راهی مساجد می‌شوند. پس از تجمع اقدام به نوحه‌خوانی ‏در صفوف منظم می‌کنند. آخرین نوحه، نوحه زاری زاری است که در واقع بسیار سوزناک بوده و بعضا بداهه‌های ‏مناسب شرایط روز نیز در آن آورده می‌‍شود.

وی ادامه داد: در مراسم چاق‌چاقی پس از پایان سوگواری‌های شب عاشورا هیاتی کوچک که عمدتا ۸ تا ۱۰ نفر هستند در کوچه‌های روستای موشقین حرکت می‌کنند و تک‌به‌تک جلوی منازل رفته و ‏شروع به نوحه‌سرایی می‌کنند و صاحب‌خانه به آن هیئت اقلامی به عنوان نذری اهدا می‌کند که این هیئت و مراسم به چاق ‌چاقی شهرت دارد.‏ پس از آن هیات به مسجد محل باز می‌گردد و اقلام نذری نیز به‌عنوان کمک در مسجد مصرف می‌شود.

خزائلی تصریح کرد: مراسم کومه نیز یکی از مراسم عاشورایی شهرستان آوج است که در آن روز عاشورا بعد از نماز صبح مردم شهر به صورت ۲ دسته بزرگ از امام‌زاده محمدطاهر(ع) بیرون می‌آیند و دسته‌ها و پرچم‌ها به ‏فاصله چند متر جدا از یکدیگر به‌راه می افتند.

به گفته او؛پرچم اول جلوتر از دسته و پرچم سوم در انتهای دسته و ‏پرچم دوم مابین دو دسته حرکت می‌کند و عزاداران امام حسین (ع) با حرکت در خیابان‌ها و ‏کوچه‌های شهر با خواندن اشعاری در وصف امام سوگواری می‌کنند سپس به مسجد جامع شهر می‌روند. این مراسم با آیین کهن تعزیه‌خوانی به پایان می‌رسد.

وی عنوان کرد: آیین مافی زیاران همه‌ساله و به یاد حرکت کاروان امام‌حسین (ع) و یاران آن حضرت از مدینه به سمت کربلا در روستای زیاران از توابع شهرستان آبیک برگزار می‌شود. عزاداران حسینی در این مراسم صبح روز عاشورای حسینی و پیش از طلوع آفتاب با حمل یک خیمه (مافی) با پارچه‌های نذری سبز و سیاه تزیین شده، برروی دوش شیفتگان آن حضرت به محل اجرای تعزیه‌خوانی حرکت می‌کنند. مراسم مافی هم‌زمان با برپایی نماز ظهر عاشورا و پخش غذاهای نذری از سوی روستاییان به میهمانان حاضر در مراسم، پایان می‌یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.