- نویسنده : ناهید هدایتی
- 27 دسامبر 2025
- کد خبر 16452
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش کافه خبر قزوین؛معاون امور فرهنگی و رسانهای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، در پاسخ به گزارش منتشرشده از سوی مرادی با اشاره به ماده ۲۳ قانون مطبوعات اظهار کرد: بر اساس این ماده، هرگاه در نشریهای مطالبی مشتمل بر افترا، خلاف واقع یا انتقاد نسبت به اشخاص حقیقی یا حقوقی منتشر شود، آن نشریه مکلف است پاسخ ارائهشده را در نخستین شماره منتشر کند.
وی در خصوص ادعای محرومیت نشریات محلی شامل هفتهنامهها، دوهفتهنامهها، ماهنامهها و فصلنامهها از دریافت آگهیهای دولتی طی چهار سال گذشته، تصریح کرد: توزیع آگهیهای دولتی صرفاً بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع آگهیها از طریق سامانه جامع رسانههای کشور انجام میشود و در این مدت، تنها نشریهای که در استان واجد ضریب کیفی و نظم انتشار لازم بوده، روزنامه «ولایت قزوین» است. سایر نشریات به دلیل پایین بودن ضریب کیفی امکان دریافت آگهی از طریق سامانه را نداشتهاند و این موضوع کاملاً قانونی و مطابق ضوابط اجرایی است.
پرهیزکاری با رد ادعای عدم ارسال آگهی به نشریات محلی به دلیل «کثیرالانتشار نبودن» آنها افزود: در هیچ بند، ماده یا تبصرهای از دستورالعمل اجرایی به چنین موضوعی اشاره نشده و این ادعا فاقد مبنای قانونی است.
وی در ادامه درباره سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی رسانههای محلی از آگهیهای دولتی گفت: تنها نشریه محلی واجد شرایط دریافت آگهی از طریق سامانه جامع رسانهها، روزنامه ولایت قزوین بوده که بر اساس آمار ثبتشده در سامانه، حداکثر ۴۰ درصد آگهیها را دریافت کرده و این میزان هیچگونه تخلف یا ایراد قانونی محسوب نمیشود.
معاون امور فرهنگی و رسانهای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همچنین با اشاره به ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی خاطرنشان کرد: پرداخت هزینه چاپ آگهیها باید حداکثر ظرف یک ماه از سوی صاحبان آگهی انجام شود و در صورت عدم پرداخت، دستگاه اجرایی مربوطه مسئول پاسخگویی خواهد بود. همچنین طبق تبصره ماده ۳۲، شفافیت در توزیع آگهیهای دولتی بهصورت کامل در سامانه جامع رسانهها پیشبینی شده و گزارشها در هر زمان قابل مشاهده است.
پرهیزکاری در پایان ضمن قدردانی از همکاری و تعامل اصحاب رسانه استان، تأکید کرد: در صورت وجود هرگونه ابهام یا اعتراض نسبت به نحوه توزیع آگهیهای دولتی، درخواستها بهصورت کتبی قابل ارائه بوده و بررسی و تجدیدنظر احتمالی صرفاً در چارچوب دستورالعمل اجرایی انجام خواهد شد. همچنین نمایندگیهای فعالی که از ابتدای سال تا پایان آذرماه به مدت ۹ ماه در سامانه فعالیت داشتهاند، تا پایان سال فرصت جبران کسری آگهی را خواهند داشت.


