- نویسنده : ناهید هدایتی
- 18 اکتبر 2025
- کد خبر 15845
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /

به گزارش کافه خبر قزوین؛رضاپردل اظهار کرد: از مجموع ۱۷۸ معدن فعال در استان، سالانه حدود ۱۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج میشود که از این میزان، تنها ۱۵ درصد از محمولهها دارای بارنامه هستند و بخش قابل توجهی از حملونقل مواد معدنی همچنان بدون صدور بارنامه صورت میگیرد.
وی با اشاره به اثرات منفی این موضوع افزود: تردد خودروهای حامل بار معدنی بدون بارنامه، بهویژه در مسیرهای روستایی و بینشهری، منجر به تخریب زودهنگام سطح جادهها شده و این مسئله یکی از دغدغههای اصلی ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان به شمار میرود.
معاون حملونقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان قزوین خاطرنشان کرد: طبق ماده ۵۹ قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی موظف است عوارض جبران خسارت وارده به جادهها را بر اساس میزان بار محوری و صدمات وارد شده به شبکه راهها تعیین و پس از تأیید شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، به تصویب هیأت وزیران برساند.
وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از تخریب جادهها ناشی از اضافهبار و حمل محصولات معدنی، مقرر شده است تمامی معادن کشور با هماهنگی اداراتکل راهداری و حملونقل جادهای استانها، در خروجی واحد تولیدی نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند.
پردل افزود: بر اساس همین مصوبه، تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حملونقل مرتبط با معادن شن و نمک، منوط به دریافت بارنامه و تأیید پیمایش توسط ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان است.
این مسئول ضمن قدردانی از همکاری پلیسراه استان در زمینه کنترل و نظارت بر حمل بار، خواستار تقویت این همکاریها برای شناسایی و برخورد با خودروهای بدون بارنامه شد تا از تخریب بیشتر راهها و تحمیل هزینههای سنگین به بیتالمال جلوگیری شود.