×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تکیه بر باد

به گزارش کافه خبر قزوین، ناهید هدایتی-مریم زنی است که طعم تلخ خیانت را چشیده است وی، بخاطر همین علت سال گذشته از همسرش جدا شده است، او می گوید 14 سال با همسرش زندگی  می کرده و کاملا از زندگی اش راضی بوده است.

 به گفته این قربانی،تنهامشکل زندگی این زوج این بود که نمی توانستند بچه دار شوند ولی هر دو با این موضوع کنار آمده بودند تا اینکه همسر مریم با خانمی دیگر آشنا شده و رفته رفته رابطه اش با او سرد می شود که دست آخر همسرش اظهار می کند که می خواهد با زنی که به تازگی با او آشنا شده ازدواج کند و قصد جدایی از او را دارد،سایه شوم نفر سوم منجر شد که بچه دار نشدن مریم به بزرگترین نقطه ضعفش منجر شود و او دوبار تا پای طلاق پیش رود. 

در حال حاضر با همه اتفاقات تلخی که بر وی گذشت واو نتوانست چنین اوضاعی را تحمل کند ،حدود یک و سال و نیم است که از همسرش جدا شده است و به تنهایی زندگی می کند.

 این موضوع شاید یکی از هزار داستان خیانت به همسر جامعه امروزی باشد ،آری در زندگی زناشویی برای یک زن هیچ‌چیز سخت‌تر ودردناکتر از این نیست که بفهمد مرد زندگی‌ اش، کسی ‌که در زمان ازدواج متعهد شده تنها با او باشد، مخفیانه با زن دیگری ارتباط برقرار و به او خیانت کرده است.

واقعیت انکار‌ناپذیری که این‌روزها پایه ثابت، دادگاه‌های خانواده شده و روزی نیست‌ زنانی با چشمانی اشکبار و دلی پرخون، به دنبال جدایی و گرفتن حق و حقوق از دست رفته شان باشد.

فرو ریختن قبح خیانت در جامعه

جامعه شناس و استاد دانشگاه در این زمینه به  کافه خبر قزوین اظهار می کند: خیانت به همسر بستگی به عوامل درونی و بیرونی دارد، عوامل بیرونی همچون فرهنگ واقتصاد خانواده و محیطی است که فرد در آن قرار می گیرد.

سید احمد مرتضوی ادامه می دهد: محیط جغرافیایی بر روی گرایشات جنسی تاثیر گذار است چرا که جوانان مناطق سردسیر در سنین 17 یا 18 سالگی بلوغ می رسند ولی جوانان مناطق گرمسیر در سنین 13یا 14 سالگی بعد از رسیدن به بلوغ جنسی به بلوغ عقلی می رسند.

این مسئول با اشاره به تاریخ اظهار می کند: در گذشته بسیاری از رفتارها صحیح بوده است برای نمونه والدین برای ازدواج جوانان تصمیم می گرفتند اما امروزه با شکافی که بین گذشته و نسل امروزایجاد شده است این موضوع کمی کمرنگ دیده می شود.

به گفته این جامعه شناس و استاد دانشگاه،در حال حاضر به علت نبود فلسفه اینکه چرا باید وفادار بود و خیانت نکرد، زمینه های خیانت فراهم شده است چون با فرو رفتن قبح این قضیه ،این مسئله در جامعه روز به روز در حال افزایش است.

نبود توان مالی برای تشکیل زندگی 

مرتضوی با اشاره به دلایل دیگر خیانت به همسر توضیح می دهد: افرادی که در سنین پایین ازدواج کرده اند و اکنون در حال گذر ازسن میانسلی هستند فکر می کنند که از دوران جوانی خود لذت کافی را نبرده اند در نتیجه به دنبال گمشده  دیگری به جز همسر خود هستند تا کمبود ها و کاستی های خود را به این طریق رفع کنند.

 وی بالارفتن سن ازدواج، نبود توان مالی مناسب برای تشکیل زندگی،مسائل روحی و روانی و فرار از مشکلات حاکم بر خانواده را از دلایلی دانست که فرد خارج از سیستم خانواده خود، به فرد سوم رو می آورد. 

خیانت پدیده ای “دو جنسیتی” است

 مسئول پیشگیری سازمان بهزیستی شهرستان قزوین با بیان اینکه خانواده مصرف کننده مواد،تک سرپرست، بد سرپرست، نیاز های اقتصادی و مشکلات عاطفی را از عواملی می داند که زمینه خیانت به همسر را در برخی افراد فراهم می کند.

سحر ساروخانی اظهار می کند: وقتی زوجین مهارتهای زندگی همچون ارتباط با همسر و خانواده او را به درستی نیاموخته و درک نکرده باشند، کیفیت زندگی آنان کاهش پیدا می کند به طوریکه زندگی آنها به مرحله روزمرگی می رسد که در نتیجه زمینه برای خیانت فراهم می شود.

این روانشناس،تفاوتهای فرهنگی، ازدواج زود رس، اختلالات روانی، الگوهای نادرست و مشکلات عاطفی را از دیگر عوامل بروز خیانت ذکر می کند و می گوید: نمی توان به طور کلی گفت که مردها خیانت کار هستند چرا که، آن سوی این قضیه زنی است که ممکن است به همسرش خیانت کند در نتیجه پدیده خیانت یک پدیده “دو جنسیتی” است.

وی، مبحث اعتیاد را یکی از مباحث مهم خیانت به همسر بیان میکند و می افزاید: اعتیاد به طور کلی بر روی اعضای تک تک خانواده تاثیر می گذارد و ممکن است در برخی افراد خیانت یکی از راههای کسب در آمد باشد تا بر مشکلاتی همچون فقر و بیکاری چیره شوند.

خیانت سایه شوم طلاق نگرفته ها

مسئول پیشگیری سازمان بهزیستی شهرستان قزوین ادامه می دهد: طلاق تلخ ترین تجربه زوجین است و به یکباره اتفاق نمی افتد به دلیل اینکه طلاق فرآیندی تدریجی است از یک جایی به بعد فردی که از قبل زمینه های خیانت برای او فراهم شده است با فرد جدیدی آشنا شده و رابطه اش را شروع می کند.

به گفته ساروخانی،از آنجایی که طلاق گرفتن در ایران مسئله ای کاملا دشوار است پس فرد برای فرار از مشکلات  زندگی، ممکن است به هر دلیلی با نفر سومی ارتباط بگیرد و این گونه زندگی مشترکش را ادامه دهد.

” خیانت” ریشه برخی طلاق های توافقی

رئیس شعبه هفتم دادگاه عمومی – حقوقی استان قزوین در گفتگو با  کافه خبر قزوین اظهار می کند: خیانت به همسر در حال حاضر موضوعی دو وجهی است زیرا در گذشته فقط این واکنش از سوی مردان انجام می شد ولی اکنون با توجه به شرایط پیش آمده اینکه زنان در موقعیت های اجتماعی بیش از پیش راه پیدا کرده اند سبب شده که،خیانت از سوی زنان هم صورت پذیرد.

یعقوب شفقی می افزاید: ریشه بسیاری از طلاق های توافقی ” خیانت” است چرا که این چالش اول سبب تزلزل خانواده و سپس جدایی شده است ولی زوجین برای سرپوش گذاشتن و حفظ آبرو این موضوع را با مباحثی همچون عدم تفاهم به پایان می برند.

این مسئول با بیان اینکه 50 درصد طلاق های توافقی مربوط به این مبحث است اضافه می کند: قبح مسئله خیانت با عواملی همچون ماهواره و شبکه های اجتماعی در حال از بین رفتن است چرا که این عناصر زمینه خیانت را برای افرادی که مستعد خیانت هستند را فراهم می کند.

وی مهاجر پذیری شهرها و مرفه بودن را از دیگر عناصری دانست که برخی زوجین را به این چنین چالشی گرفتار کرده است.

شفقی از دیگر عامل های خیانت “محیط “است چون محیط بر روی برخی افراد اثر سوء گذاشته و آنان را به سمت نفر سوم خارج از خانواده می کشاندبه طور ساده تر،برخی افراد همراه با مشکلاتی که در زندگی مشترک دارند در محیط های گوناگون مستعد جرائم خانوادگی همچون خیانت هستند.

صورتهای مختلف خیانت

این مسئول ،با اشاره به  اینکه خیانت به همسر چه حکمی دارد اضافه می کند: خيانت زن به مرد، صورت‌های مختلفی می تواند داشته باشد همانند ،خيانت اقتصادی و مالی، يعنی زن در غياب مرد، بي‌اذن او در اموال مرد تصرف کند و در جايي که مرد رضايت ندارد، مصرف نمايد و بعداً به مرد نگويد.

رئیس شعبه هفتم دادگاه عمومی – حقوقی(خانواده) توضیح می دهد: خيانت آبرويی يعنی زن اسرار مرد را افشا نمايد و او را نزد ديگران بی آبرو کند همچنین، يکی از خيانت‌های زن به مرد اين است که با مرد اجنبی رابطه نامشروع داشته باشد، اگر اين رابطه نامشروع با چهار شاهد عادل و ديگر شرايط آن ثابت شود، حکم زنا بر زن جاری می شود.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.