×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فشار کرونا رسانه های قزوین را در حالت کما قرار داد / حال نا خوش قلم های قرنطینه شده استان قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین، ناهید هدایتی؛غربالگری کرونا این روزها در حوزه رسانه بسیار مشهود است. در حال حاضر بخشی از رسانه‌ها و خبرنگاران قزوین با تولید محتوا و انعکاس اخبار به مخاطبان خود، سهم خود را در مقابله با کرونا، اجرایی می‌کنند.

شیوع کرونا سبب شده بسیاری از جلسات اداری و دستگاههای اجرایی برگزار نشده و یا اینکه بدون حضور خبرنگار برگزار شود و این مساله نشان می دهد تا چه اندازه این جلسات می تواند تشریفاتی باشد و یا اینکه خبرنگارانی که به صورت روتین عادت داشته فقط از این جلسات خبر بنویسند،بی نیاز از کار آنها است.

از سوی دیگر،شیوع کرونا، کار اندک فعالان خبری را تعطیل نکرد بلکه بار مضاعف را آنهایی به دوش کشیدند که علاوه بر مسائل روزانه و همیشگی، حالا بحران کرونا هم به آن اضافه شده است و این افراد خود را موظف می‌دانند کار کنند هر چند که جلسه‌ای برگزار نشود چرا که تولید محتوا، نیازی به این جلسات ندارد و خبرنگار به شکل تلفنی و یا پیام‌های نوشتاری و صوتی در فضای مجازی، این کار را انجام می‌دهد.

جلساتی که “تشریفاتی” برگزار می شود

خبرنگاری در این باره به کافه خبر اظهار می کند:شیوع کرونا سبب شده بسیاری از جلسات اداری و دستگاههای اجرایی برگزار نشده و یا اینکه بدون حضور خبرنگار برگزار شود وهمین موضوع سبب تغییری در روند عمومی شده است از طرف دیگر،. این مساله نشان می دهد تا چه اندازه این جلسات می تواند تشریفاتی باشد و یا اینکه خبرنگارانی که به صورت روتین عادت داشته فقط از این جلسات خبر بنویسند،بی نیاز از کار آنها است.

وی می افزاید: فردی که خبرنگاری در بحران را نداند، این فرد خبرنگار محسوب نمی‌شود هر چند اسمش در سامانه وزارت ارشاد به عنوان خبرنگار ثبت شده باشد، چون خبرنگاری تعطیل بردار نیست، مانند هوا است و باید همیشه و در زمان بحران بیشتر از همیشه در جریان امور باشد و موضوعات اهم جامعه را مورد بررسی قرار دهد.

خبرنگار دیگری بیان می کند:از یک جهت کار برای خبرنگار در شرایط بحران راحت‌تر است چون دیگر دنبال موضوع نمی‌گردد، الان موضوع کرونا است، باید سوژه‌های مربوط به این موضوع را پیدا کنند و در این خصوص گام بردارد اما در برخی جهات می توان گفت ادارات و ارگان ها موضوع کرونا را بهانه خوبی قرار می دهند تا با هر خبرنگاری که همگام با خطوط سیاسی آنان است کار کنند و کماکان به همین علت با یک چشم به همه خبرنگاران نگاه نکنند و بیشتر جلسات خود را “تشریفاتی ” برگزار کنند.

وی تصریح می کند:همچنین این فضا نشان داد کدام خبرنگار چه میزان تاثیرگذاری دارد و فرصت خوبی بود تا فعالان این فضا را احصا کنیم و باید برای این موضوع فکر اساسی و چاره‌اندیشی کنیم تا خبرنگارانی که در همه ایام مشغول کار و خدمت هستند از تلاش خود مایوس نشوند.

بازساخت رسانه و استفاده از فرصت های نوین مجازی

رئیس خانه مطبوعات قزوین در گفتگو با کافه خبر اظهار می کند: یکی از صنوفی که در جریان شیوع بیماری کرونا به شدت دچار آسیب شد،رسانه بود.خبرنگاران و اصحاب رسانه در این میان به دو دسته کلی تبدیل شدند.یک دسته رسانه های مکتوب بودند که امکان انتشار جریده آنها در اوایل روزهای بحرانی کرونا وجود نداشت و یک دسته رسانه هایی که قابلیت برخط داشتند و همچنان برای آگاه سازی مردم در دل میدان حضور پیدا کردند.

جابر خرم نیا می افزاید: متاسفانه،هر دو دسته به انحاء مختلف دچار مشکلاتی شدند که در صدر آنها مسائل اقتصادی قرار دارد،صد البته این وضعیت برای خبرنگارانی که از حداقل های یک شغل مانند بیمه محروم هستند دشوارتر بود.

این مسئول ادامه می دهد: متاسفانه شکل بسته های گوناگون حمایتی از مشاغل مختلف نیز به نحوی بود که خبرنگاران نمی توانستند شامل آن باشند و در نتیجه مشکلات معیشتی و شغلی فراوانی در حدود پنج ماه گذشته برای آن ها پیش آمد،بدون شک بخشی از این مشکلات باید با بسته های حمایتی دولت و پشتیبانی آن ها از اقتصاد زمین خورده رسانه ها حل شود تا دوباره بتوانند سرپا شوند.

وی تصریح میی کند: البته باید توجه کنیم که بخش مهمی از رفع موانع هم به خود رسانه ها و جدی گرفتن مقوله باز ساخت رسانه باز می گردد،رسانه ها هم باید همپای بسیاری از مشاغل که تلاش کردند از بستر فضای مجازی و وب برای پیشبرد کارهای خود بهره بگیرند،تغییرات عصر جدید را بپذیرند این موضوع در حالی است که ما هنوز شکل سنتی و تغییر نیافته رسانه های مکتوب را نمی خواهیم رها کنیم.

خرم نیا توضیح می دهد:برای مثال رسانه های مکتوب می توانند امروز با استفاده از بستر وب در دکه های مجازی وآپ هایی که نشریات را به صورت مجازی می فروشند و امکان تورق آن را مانند یک بستر کتابخوان فراهم می کنند بازار مخاطبان خود را به دست بیاورند.

رئیس خانه مطبوعات قزوین می افزاید: البته ما نیازهایی هم برای تغییرات قانونی مانند پذیرش نسخه الکترونیکی برای اعلام وصول ،تغییر قانون آگهی های دولتی و قضایی و امثالهم داریم اما در هر حال،نمی توان در شرایط پسا کرونا تنها توقع داشت که بسترهای حمایت اقتصادی رسانه ها را تحت پوشش قرار دهد بلکه رسانه ها با توجه جدی به بازساخت رسانه و استفاده از فرصت های نوین مجازی،می توانند ضمن حفظ ساختار روزنامه،هفته نامه ،ماهنامه و…خود،با رویکردی جدیدتر ادامه فعالیت بدهند و چرخ های اقتصاد خود را هم بچرخانند .

وی بیان می کند: شاید امر باز ساخت رسانه و تبدیل شدن به وضعیت بهتر،برای رسانه های برخط مانند خبرگزاری ها و پایگاه های خبری تحلیلی ساده تر باشد،اما در هر حال تغییر رسانه در کنار بهینه سازی قانون ،تشکیل سازمان نظام نظام صنفی رسانه ای برای نظم بخشی و ساماندهی اشتغال حرفه ای رسانه ای و بسته های حمایتی دولت،می تواند رئوس نیازهای امروز برای بهتر کردن حال و روز رسانه ها باشد.

تخصیص وام و بسته های معیشتی با هدف برطرف کردن نیازهای اقتصادی رسانه های استان

مدیر خانه مطبوعات استان قزوین نیز به کافه خبر می گوید: رسانه‌های استان، از ابتدای شیوع کرونا فعالیت‌های خوب و چشمگیری در کنار مسئولان داشتند و در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم نهایت تلاش خود را به کار گرفتند.

هادی درز رامندی می افزاید:البته مطبوعات استان در این مدت به دلیل ممنوعیت فعالیت از انتهای اسفند تا ۲۱ فروردین ماه چاپی نداشتند ولی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان به خوبی پای کار بودند و توانستند بخشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را در خصوص این بیماری ناشناخته و مرموز پاسخ دهند.  بعد از شیوع کرونا تلاش کردیم با همکاری استانداری، اداره کل ارشاد و بسیج رسانه ساز و کارهای لازم را برای حمایت از اصحاب رسانه استان فراهم کنیم.

 به گفته او،در این راستا خانه مطبوعات نشستی با حضور استاندار و رئیس شورای اطلاع رسانی استان قزوین برگزار کرد و با تبیین نقش موثر رسانه‌های استان در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا خواستار تخصیص ۴۰۰ فقره وام سهل الوصول به رسانه‌ها و خبرنگاران استان شد.

وی تصریح می کند:همچنین در این جلسه خانه مطبوعات استان درخواست‌های دیگری از قبیل توزیع بسته‌های معیشتی برای خبرنگاران استان و بخشودگی اجاره بها و هزینه آب و برق مصرفی بنگاه‌های مطبوعاتی و سرانه بیمه تامین اجتماعی فعالان رسانه استان را مطرح کرد که استاندار قزوین با برخی از آنها از جمله بخشودگی اجاره بها و هزینه آب و برق مصرفی بنگاه‌های مطبوعاتی موافقت کرد.

به گفته او،جمالی پور استاندار قزوین همچنین در این جلسه با پرداخت ۱۰۰ فقره وام پنج میلیون تومانی با بهره چهار درصد به رسانه‌های فعال استان موافقت کرد که در حال حاضر در مرحله پرداخت قرار دارد.

وی خبر می دهد:بعد از تصویب این وام، یک لیست ۱۰۰ نفره از رسانه‌ها و خبرنگاران استان شامل ۶۰ خبرنگار از رسانه‌های فعال استان و ۴۰ خبرنگار معرفی شده از سوی بسیج رسانه استان تهیه و به استانداری قزوین ارسال شد.

در ادامه، با توجه به درخواست استانداری برای معرفی خبرنگاران استان در لیست ۱۰ نفره تاکنون این کار در سه مرحله انجام شده و ۳۰ نفر به بانک‌های توسعه تعاون و سپه معرفی شده اند.

به گفته او،البته برخی از افراد معرفی شده به بانک، مشکلاتی را در واسپاری چک و سفته، ضامن و فاکتور خرید کالا و… داشتند که درخواست این مدارک، اصل سهل الوصول بودن این وام را زیر سوال می برد.

وی تصریح می کند: همچنین با همکاری بسیج رسانه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جشنواره سیمرغ‌های سپید بال در دستور کار قرار دارد که هم اینک به مرحله داوری آثار ارسالی رسیده و به زودی مراسم اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

البته با توجه به شیوع موج دوم بیماری کرونا، برگزاری جشنواره مستلزم اجازه ستاد استانی مقابله با کرونا است، در غیر این صورت به صورت مجازی یا در جلسه‌ای محدودتر با تعداد افراد کمتری برگزار خواهد شد.

در هیاهوی کرونا، مشکلات رسانه های استان شنیده نشد

مسئول بسبج رسانه استان نیز به کافه خبر اظهار می کند:آسیب هایی که بحران کرونا به بدنه اقتصادی مشاغل مختلف وارد کرد شاید تا میزانی،غیر قابل جبران بوده و نیازمند گذر زمان است هر چند این آسیب ها دراغلب موارد عمومیت داشته و تنها به یک شغل خاص محدود نمی شود اما در بین مشاغل برخی بیش از سایرین آسیب دیده اند و آثار اقتصادی کرونا بیشتر به فعالان آن حرفه لطمه زده است که در ادامه این مسیر، رسانه ها همواره تلاش کردند این آسیب ها را بازگو کرده و راه حلی برای مشکل پیدا کنند چرا که رسانه ها خط مقدم هر بحران و موضوعی هستند.

محمد کشاورز می افزاید: با شیوع این ویروس هم سلامت خبرنگاران و اصحاب رسانه به خطر افتاد و هم به دلیل اینکه بسیاری از خبرنگاران و عکاسان به صورت حق التحریری فعالیت می کنند،با تعطیل شدن بسیاری از برنامه های تجمعی به دلیل شیوع کرونا،بحث معیشت آنان نیز دچار آسیب شد.

وی تصریح می کند: اغلب خبرنگاران از امکانات حداقلی ایاب و ذهاب گرفته تا نبود بیمه رنج می برند،در هیاهوی بحران کرونا خبرنگاران زیادی بیکار شدند و حتی به دلیل تهیه گزارش،مبتلا به این ویروس شدند اما مشکلات و بیکاری ها در میان هیاهوی کرونا شنیده نشد.

این مسئول ادامه می دهد: به نظرم کارکرد رسانه را باید از خروجی رفتار مردم دید اگر در مواجهه با کرونا دچار آَشوب،اختلال و اغتشاش هستیم،طبیعتا بخشی از آن به دستگاه ها و بخشی از آن به مردم برمی گردد حتی اگر ما بالاترین ظرفیت بهداشت و درمان را هم داشته باشیم،باز هم کار اصلی فرهنگ و ظرفیت سازی و انتقال الویت ها به مردم، بر عهده اهالی رسانه است.

کارکرد رسانه های استان در دوران کرونا و پسا کرونا مطلوب بود

کشاورز بیان می کند: بنده به کارکرد اکثر رسانه های استان در این مدت اخیر،نمره قبولی می دهم و از همه رسانه ها و خبرنگاران که در واقع سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی هستند و همراه کادر درمانی و مدافعان سلامت بوده اند،قدردانی می کنم.

.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.