×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فیلمساز جوان در قاب عکاس  اجتماعی/ هنرمند عکاس در قاب کافه خبر قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین،میثم غیاثوند متولد 22 آذر ماه 68 و دانش آموخته کارگردانی سینماست، فیلمسازی را از دوران نوجوانی شروع کرده است و اولین فیلم کوتاه او “رویای یک جفت کفش آبی بوده است که در سال 87 آن را به نمایش گذاشته است.

او در دوران هنرستان علاوه بر ساخت فیلم کوتاه در چند نمایشگاه گروهی و انفرادی در زمینه گرافیک نیز شرکت داشته است و همواره فیلمسازی دغدغه اصلی او بوده است.بنا براین بعد از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل در زمینه کارگردانی سینما شروع به ساخت کارهای تجربی و نیز مستند کرد.

مستند “12 قدم” و “چنار گلگون” و کارهای تجربه دیگری هم مانند “زمستان هر سال” ،”پنج قاب” و همچنین ساخت ویدئو آؤت ایستگاه،او علاوه بر ساخت فیلم در پروژه های مختلف در سمت هایی همچون مشاور کارگردان،مدیر تولید و دستیار و برنامه ریز و صد البته که تجربه بازیکری نیز داشته است.

چه چیزی باعث شد به عکاسی روی آورید؟

غیاثوند:علاوه بر فیلمسازی به عکاسی علاقمند شدم چرا که عکاسی کمک بزرگی در شناخت پیرامونم به من کرده است بنابراین سیر عکاسی را در ابتدا از خانواده،دوستان و سپس از افرادی که آنها را در کوچه و خیابان می دیدم،آغاز کردم.

شما عکاسی را چگونه تعریف می کنید؟

غیاثوند: عکس ثبت یک فریم یا یک قاب از نوعی دید به زندگی است. یعنی بتوانیم با تصورات ذهنی خود، با عشق و علاقه و تجربیات حاصله، نگاهی را ثبت کنیم. این نگاه ممکن است برای برخی در ظاهر کم اهمیت باشد اما پس از چاپ روی کاغذ نقطه عطف و توجه می شود.

برای مثال شما ممکن است بطور روزمره از جایی عبور کنید که در آن مکان، چندین کودک فقیر و مستمند که حتی کارگر هم باشند وجود داشته باشند و شما با ثبت این لحظه ، می توانید باب تفکری در کمک کردن به دیگران شوید.

موضوعات غالب عکس های شما چیست؟

غیاثوند:.سوژه هایی هم مانند آدمهای در حال رفت و آمد ، ایستادن، نگاه کردن آدمهای اطراف است،آدمهایی که ممکن است خسته، شاد، فقیر و یا ثروتمند باشند و یا آدمی که ممکن است خود راوی داستان بزرگی باشد که فقط در غالب عکس می توان آن را شرح داد.

آیا در این راه نمایشگاهی هم بر پا داشته اید؟

غیاثوند: حضور در بخش عکاسی هفدهمین جشن تصویر سال 98 و همچنین بر پایی نمایشگاه “جستجو و تکرار”که به همت شرکت هفت الماس و با همکاری موسسه فرهنگی و هنری مهر تابان زیبا اندیش از تاریخ 27 شهریور ماه افتتاح و تا تاریخ 2 مهرماه همه روزه از ساعت 9 الی 13 و 17 تا 20 در گالری تماشا واقع در میدان میر عماد مجتمع فرهنگی ارشاد برگزار خواهد شد.

برای موفقیت در عکاسی چه پیشنهادی دارید؟

غیاثوند:آزادی عمل در چارچوب باورها و اعتقادهای موجود در جامعه به نحوی که با عکاس مغرضانه برخورد نشود و عکاس بتواند به راحتی دید اجتماعی و انتقادی خود را از دریچه دوربین ثبت و به مخاطبان القا کند.

آیا می‌توانید درباره‌ی روند کارتان از جایی که ابتدا وارد خیابان می‌شوید تا زمانی که عکس نهایی و چاپ‌شده را به نمایش می‌گذارید، به ما بگویید؟

غیاثوند: من هر روز با کنترل دستی دوربین و کنترل‌های ذهنی که در مغزم است، تمرین می‌کنم. فقط زمانی یک عکاس می‌تواند دقیقاً دکمه‌ی شاتر را فشار دهد که مغزش دستور دهد که دیدگاه شخصی و منحصربه ‌فرد او می‌تواند در عکس جاری شود.

هنگامی که وضعیت یا سوژه‌ای پیدا می‌کنم، سعی می‌کنم آنچه را که می‌تواند به من ارائه دهد سریع درک کنم، در این صورت است که می‌توانم ارزش جزییات، عناصر و عواملی که همیشه در یک موضوع حضور دارند را شناخته و درک کنم ضمن اینکه گنجاندن یا حذف مناسب برخی جزییات یا حقایق می‌تواند به قدرت مرکزتوجه افزایش دهد.

به فرد تازه ‌واردی که می‌خواهد توصیه‌ی شما را در مورد چگونگی شروع عکاسی اجتماعی بشنود، چه می‌گویید؟

غیاثوند: مطالعه و تمرین ضمن اینکه می توانند عکس‌های خود را با عکس‌های افرادی که در این رشته به‌عنوان متخصص شناخته شده‌اند، مقایسه کنند تا بتوانند متوجه شوند در این زمینه تا چه اندازه پیشرفت و مهارت دارند.

و اما حرف آخر…..

غیاثوند: امیدوارم هنر در جامعه ما از سوی متولیان و مسئولان بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که جامعه هنری همیشه به حمایت مسسئولین نیاز دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.