×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
موزه باغستان قزوین در سایه بی مهری مسئولین/ مسئول میراث فرهنگی،این رسم امانتداری در حفظ تاریخ میراث قزوین نیست

به گزارش کافه خبر قزوین، ناهیدهدایتیطبق پیگیری های خبرنگار کافه خبر قزوین سازمان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی استان پاسخگوی وضع موجود به شکل صحیح نبوده اند،بر همین مبنا بزرگترین موزه کشاورزی استان بر اثر بی حمایتی سازمانهای مربوطه و اختلافات موجود بین ارگانهای موجود و عدم اعتبار تعریف شده برای همیشه تعطیل می شود.

رنج تلخ یک آدم با انگیزه که فقط هدفش معرفی هویت و فرهنگ شهری است

مدیر موزه باغستان قزوین در کفتگو با کافه خبر قزوین ،بابیان اینکه موزه باغستان قزوین از زمان آغاز به کار خود در سال 89 تاکنون مورد بی‌مهری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی استان قرار گرفته است، اظهار کرد: این موزه همواره مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است چرا که با هر بار پیگیری های مرا همیشه بی پاسخ گذاشتند و هیچ اقدامی در جهت احیای دوباره موزه کشاورزی استان انجام ندادند.

وی افزود: اکثریت مردم از وجود این موزه بی‌خبر هستند به دلیل اینکه هیچگونه تبلیغ و اطلاع رسانی برای مردم چه در گذشته و چه در زمان کنونی صورت نگرفت و در حال حاضر هم که درب آن را به روی عموم مردم بسته اند.

آیا نباید میراث فرهنگی حمایت کننده بزرگترین موزه کشاورزی کشور باشد؟

به گفته تدین،موزه کشاورزی تنها موزه کشاورزی در جهان است که در استان قزوین قرار دارد،مسئولین می توانستند این موزه را به سایر استانها معرفی کنند و از آن یک مکان گردشگری در راستای آشنایی با کشاورزی بسازند،اما جای تعجب است که به این موضوعات اصلا اهمیت نمی دهند.

وی اضافه کرد:. آیا نباید میراث فرهنگی حمایت کننده بزرگترین موزه کشاورزی کشور که در استان قزوین قرار دارد،باشد؟

این فعال علاقه‌مند با اشاره به جمع‌آوری ابزار کشاورزی به وضعیت نورپردازی این موزه تصریح کرد: این موزه نه راه ورودی مستقل دارد و نه نورپردازی مناسب؛ از 53 لامپ موجود در محوطه تنها 3 لامپ آن روشن است.

مدیر موزه باغستان قزوین بابیان اینکه این موزه با لوازم و ابزار شخصی تکمیل‌شده است، تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی استان در طول سال‌های اولیه راه‌اندازی موزه نه ‌تنها همکاری لازم را نداشته است بلکه گاهی دست به کارشکنی هم میزد که دور از انتظار بود.

وی با بیان اینکه تاکنون مسئولان هیچ همکاری برای موزه باغستان نداشته‌اند، توضیح داد: این موزه از لحاظ سرمایشی، گرمایشی، نورپردازی، نظافت، کارمند، راهنما، ویترین و موارد دیگر با هزینه شخصی اداره می‌شود و این روزها که حتی پله‌های ورودی موزه نیز ناامن است شرایط را سخت تر کرده است.

این فعال دغدغه‌مند قزوینی با اشاره به اینکه ملک این موزه در اختیار سازمان جهاد کشاورزی است اما کلیت موزه باید زیر نظر سازمان میراث فرهنگی باشد، عنوان کرد: از آنجایی که 90 درصد لوازم و ادوات کشاورزی از سوی خود من به‌صورت شخصی تأمین‌شده و باقی را نیز سازمان میراث فرهنگی تهیه‌کرده است.

به گفته وی،در این موزه ابزار زندگی کشاورزان مثل لوازم شیره‌پزی، گلاب‌گیری و ادوات مختلف کشاورزی شامل اره، بیل و کلنگ، سم‌پاش و خرمن‌کوب، گاوآهن و باسکول و امثال آن جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شود.

وی با بیان اینکه علاقه شخصی وی سبب برپایی چنین موزه ای شده است افزود: اگر مسئولان همکاری می کردند توانایی داشتم تا 5 موزه دیگر شامل موزه مردم‌شناسی، خط، سند، سنگ، را هم در استان راه اندازی کنم.

این فعال حوزه کشاورزی توضیح داد: در سالیان گذشته بازدید از این موزه کاملاً رایگان و درب آن در ساعت اداری تا ساعت 2 به روی علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان باز بوده است به همین دلیل در حدود 5 هزار نفر در روزهای نوروز از این موزه بازدید می کردند،اما اگر به هر دلیلی اقدامی از سوی مسئولان برای حمایت از این موزه نشود مجبور خواهم شد بزرگ‌ترین موزه کشاورزی ایران تعطیل خواهد شد.

در جلسه شورای حفظ بیت المال در تاریخ 17 تیرماه سال جاری در این خصوص چه گذشت؟

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین در این جلسه اظهار کرد:: در اراضی موسوم به عظیم زاده که در باغستان سنتی قزوین قرار دارد قرار است طرحی اجرا شود که رویکرد ما «احیای باغستان» است تا از این میراث ارزشمند صیانت شود.

علیرضا خزائلی افزود: تجربه گذشته نشان می‌دهد در خیابان شهدا وقتی دو نما اجرا شد شاهد استقبال مردم و رونق اقتصادی منطقه بودیم و در ادامه فعالیت‌ها باید از این رویکرد استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باغستان به عنوان یک میراث جهانی با ارزش برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است که همه سیاست گذاری ها باید با هدف حفظ و صیانت از باغستان باشد.

این مسئول یادآور شد: هر طرحی که قرار است در باغستان اجرا شود باید با رویکرد حفظ اکولوژی، آب و خاک باشد،این میراث برای آیندگان به یادگار بماند.

از حرف تا به عمل…..

وی افزود: محدوده اجرای طرح حدود ۳۰ هکتار باغستان است که ۱۵ هکتار آن برای مسکونی تفکیک شده و بقیه باغستان است که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی سند مالکیت برای ۱۵ هکتار عرصه تاریخی صادر شده است.

به گفته خزائلی، در باغستان نباید موضوع احداث محور کار باشد و ایجاد باغ موزه هم باید با حفظ بافت باغستان و جلوگیری از هرگونه قطع درختان آن است.

وی اضافه کرد: همکاری جهاد کشاورزی در اجرای طرح‌های مهم در عرصه باغستان با کمک میراث فرهنگی ارزشمند است و درخواست می‌کنیم موضوع «احداث باغ موزه» به عنوان «احیای باغستان و باغ موزه» تبدیل شود تا بتوانیم باغستان را بخوبی حفظ کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین افزود: احیا باغستان باید با نظارت میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی انجام شود و با رعایت مقررات وضع شده باشد.

برای ساختمان موزه باغستان قزوین چه کاربری و تعبیر بهتری اندیشیده اید؟

پرونده موزه باغستان قزوین سالهاست در کش و قوس حرفها و جلسات فورمالیته از سوی مسئولین دارد درد می کشد،موزه ای که می توانست تداعی کننده خاطرات مردم شهر و آشنایی نه تنها مردم استان بلکه کشور با کشاورزی قزوین باشد،این روزها با بی تدبیری و بی توجهی مسئولین در حال تعطیل شدن است.

فراموش نخواهیم کرد که این موزه با هزینه‌ی شخصی فردی باانگیزه که تمایل شگفت انگیزی به حفظ هویت و فرهنگ شهری داشت راه اندازی شد که با بی توجهی مسئولین مبدل به شهروندی ناامید از مسئولان شهرش شد.

مسئولین پاسخ بدهید،که این روزها چه کاربری و تعبیر بهتری به جای آن موزه اندیشیده اید؟ و پایان این همه زخم زدن بر هویت و تاریخ شهر چه پیام و عملکردی از شما را به آیندگان خواهد رساند؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.