×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نمونه آرمان‌های انبیاء در دوران حکومت امام علی(ع) تحقق یافت/ انفاق و کمک به نیازمندان، جلوه‌ای از وجود تقوا در انسان است

به گزارش کافه خبر قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در برنامه زنده تلویزیونی سروش آسمانی اظهار کرد: اگر امیرالمؤمنین(ع) دست بشریت را نمی‌گرفت، انسان نه خود و نه خدا را نمی‌شناخت و راه درک کمال را نمی‌یافت و در مسیر درست نمی‌توانست حرکت کند.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) در مدت کوتاه حکومتی که داشتند، نمونه‌ای از آرمان‌های انبیاء در آن دوران تحقق یافت، بدون امیرالمؤمنین قرآن را نمی‌فهمیم و تقوا را نمی‌توانیم درک کنیم؛ اینکه می‌گویند حضرت امام المتقین هستند، یعنی قرآن ناطق هستند و وقتی به آن بخش شخصیت امیرالمؤمنین نگاه می‌کنیم، نیاز بیشتر ما به حضرت بیشتر مشخص می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه در خصوص ادامه مبحث تقوا، بیان کرد: خدا در آیات قرآن درباره حقیقت و چیستی تقوا صحبت کرده است، در آیه 177 سوره بقره فرموده نیکی آن نیست که صورت را به سمت مغرب و مشرق برگردانید، تقوا آن است که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته باشید و به ملائکه، کتاب‌های آسمانی و انبیاء ایمان داشته باشید و اهل انفاق باشید و دست نیازمندان را بگیرید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اهل زکات بودن، پای کار مسجد و دین بودن، وفای به عهد داشتن و صبر و بردباری نیز از جلوه‌های انسان متقی معرفی شده است، تقوا رفتار ساده و تقلید عوامانه نیست بلکه ریشه در اعتقادات دارد و آثار و برکات عجیبی در زندگی فردی و اجتماعی دارد و باید این میوه و ثمره دیده شود.

وی اظهار کرد: در قسمت‌های زیادی از قرآن از چیستی تقوا و در بخش‌هایی درباره اهمیت تقوا صحبت شده است. تأکید شده است نباید آن را سهل گرفت و در لفظ و عبارت متوقف شد. خدای متعال فرموده هیچ عملی را بدون اینکه در ظرفیت تقوا قرار گرفته باشد، نمی‌پذیرد و ارتباط تمام اعمال ما باید با تقوا روشن باشد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در مرحله دیگری از آیات قرآن کریم، خداوند به تقوا دعوت می‌کند، همانطور که به روزه و نماز دعوت کرده است. آیه 102 سوره آل عمران مرکز این دعوت‌هاست و فرموده ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به تقوای الهی روی بیاورید و حق تقوا را ادا کنید.

عابدینی بیان کرد: مرحله دیگری از مراحل نگاه قرآن به تقوا این است که خدای متعال آثار و برکات تقوا را به عنوان جایگاه وزین تقوا معرفی کرده است. خدا فرموده ارزشمندترین شما کسانی هستند که در تقوا پیشرفت بیشتری داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: همه بساط عالم، آموزش و تربیت است برای اینکه انسان را از پستی، رذیلت‌ها، خشم‌ها، کینه‌ها و عداوت‌ها به انسانیت، عاطفه، رحمت و انسان دوستی و همه خوبی‌ها برساند و همه این خوبی‌ها در یک کلام همان کرامت است.

وی تصریح کرد: خداوند تأکید کرده است که انسان‌ها خلق شده‌اند تا به کرامت برسند و تقوا انسان را به کرامت می‌رساند. خداوند پس از خلق انسان خودش را رب اکرم معرفی کرد که همان کرامت است، سپس فرمود قرآن و پیامبر را کریم معرفی کرده و تأکید می‌کند انسان نیز کرامتی که در وجود همه انسان هاست را با تقوا به فعلیت برساند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در بخش دیگری از کلام خداوند درباره تقوا، مراحل کسب تقوا معرفی شده است. خدا فرموده ای مردم برای رسیدن به تقوا عبادت پیشه کنید. خداوند روزه و حج را به عنوان عبادت‌هایی برای رسیدن به تقوا معرفی کرده است.

عابدینی افزود: خدا فرموده هر کسی خردمند است سراغ تقوا می‌رود و منابع رسیدن به تقوا بسیار است و هر عملی انجام دهیم که مورد تأیید خداوند قرار گیرد، ما را به تقوا می‌رساند.

وی در ادامه به فرازهایی از نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات جدی در نهج البلاغه، تقواست و اولین کلامی که امام علی(ع) در وصیت نامه خود مطرح می‌کنند، دعوت به تقواست و تأکید می‌کنند هرکسی نامه من به او می‌رسد، مخاطب من قرار می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت فرموده دنبال دنیا نروید و اگر دنیا نیز دنبال شما آمد، پیرو آن نشوید و اگر چیزی از دنیا را از دست دادید، تأسف نخورید و برای اجر و پاداش اخروی کار کنید.

امام جمعه قزوین افزود: امام علی(ع) سفارش کرده در هر جا طرفدار مظلوم باشید و در مقابل ستمگران قرار گیرید و حضرت درباره همسایگان بسیار سفارش کرده است و فرموده آنقدر رسول خدا درباره همسایگان سفارش کرده که ما خیال کردیم آنها ارث می‌برند.

وی بیان کرد: عمل به قرآن، امر به معروف و نهی از منکر، حج و جهاد از دیگر سفارشات امیرالمؤمنین(ع) است.

انتهای پیام

منبع خبر : صبح قزوین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.