×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چراغ قرمز صوتی حلقه مفقود شده زندگی روشندلان قزوینی

به گزارش کافه خبر قزوین، سردبیر کافه خبر قزوین می نویسد: حضور معلولان در خانه منجر به گوشه‌گیری و منزوی شدن آنها می‌شود و مناسب‌سازی شهر می‌تواند گامی در راستای افزایش اعتماد به نفس باشد زیرا که آنان به این طریق می توانند فعالیت اجتماعی خود را همانند مردم عادی در اجتماع ادامه دهند و مشکلات عبور و مرور را در شهر نداشته باشند.

با نگاهی به زندگی ساده به مشکلات جامعه روشندلان در می یابیم که شهرداری قزوین در این موضوع کم کاری بزرگی کرده است، چرا که هر روز اگر فرد نابینا از خانه بیرون آید تا در جامعه حضور یابد، دچار مشکلات بزرگی خواهد شد که شاید قابل جبران نباشد.

همواره مناسب سازی در دستور کار شهرداری بوده است ولیکن تا این لحظه در همان حد حرف باقی مانده و به مرحله اجرایی شدن نرسیده و یا با نقص های فراوانی اجرایی شده است که این امر با یک نگاه کوچک به خیابانها و کوچه های استان کاملا مشهود است.

زمانی که مسیر ویژه نابینایان به صورت شیاری باشد، یعنی باید حرکت کرد و زمانی که به صورت سکه‌ای این مسیر‌ها در روی زمین طراحی شده باشد یعنی فرد نابینا باید توقف کند، اما متأسفانه در برخی از خیابان‌های استان شاهد هستیم که جای شیاری و سکه‌ای تغییر پیدا کرده و سبب به اشتباه انداختن نابینایان هنگام حرکت شده است.

طبق قانون،بسیاری از مشکلات هنوز لاینحل مانده است

طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید، احداث ساختمان ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

نابینان به دنبال اطلاعات لمسی زیر پای خود هستند

افراد نابینا و کم بینا به هنگام حرکت در پیاده‌رو، فعالانه به دنبال اطلاعات لمسی زیر پای خود، به ویژه تضادهای فاحش و قابل تشخیص در سطح سنگ فرش بوده و از آنها استفاده می‌کنند، بنابرین اطلاعات مربوط به جهت یابی و تشخیص موقعیت باید از طریق به کارگیری قابلیت دید بالا و ایجاد علائم لمسی در جاهای مناسب قرار داشته باشند.

در خیابان های پیرامون مراکز آموزشی، فرهنگی ، پزشکی و مراکز کار مورد مراجعه نابینایان،نصب تابلوهای هشداردهنده به رانندگان خودروها،جهت رعایت دقت و سرعت مناسب،ضروری است. استفاده از تابلوهای شهری خوانا و دقیق و همچنین استفاده از خط بریل در تابلوهابرای افراد دارای مشکل بینایی و هم سالمندان می تواند مفید باشد.

وجود جایگاه های مخصوص افراد نابینا، طراحی راه پله های مخصوص نابینایان، تکریم نابینایان در هنگام مراجعه به ادارات و سرویس رفت و آمد برای نابینایان می تواند کمترین خدمات هر شهری برای این قشر در جامعه باشد.

طبق قانون عصای سفید ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻠﯿﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ را دارند

درحال حاضر هیچ امکانات اختصاصی برای معلولین مانند راه پله های مخصوص نابینایان و معلولین و یا جایگاه انتظار برای آنها طراحی نشده است و این سختی کار نابینایان را در مواجه با مشکلات ادارای دو چندان می کند.

طبق قانون عصای سفید ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻠﯿﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ را دارﻧﺪ، آﻧﺎن ﺣﻖ دارﻧﺪ از ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎ، ﺑﺰرﮔﺮاه ﻫﺎ و وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ، ﻗﻄﺎر، اﺗﻮﺑﻮس، اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ، ﮐﺸﺘﯽ، ﻫﺘﻞ، اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ.

اﮔﺮ در ﺑﻌﻀﯽ اوﻗﺎت، ﻣﺤﺪودﯾﺘﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﺗﺴﻬﯿﻼت و اﻣﺎﮐﻦ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ و اﮔﺮ ﺷﺨﺺ ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻓﻘﻂ ﺑﺮای ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن در اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ، ﻣﺤﺪودﯾﺖ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ ﯾﺎ ﺣﻘﻮق ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﻋﺎﻗﻞ و ﺑﺎﻟﻎ را ﻧﺎدﯾﺪه ﺑﮕﯿﺮد، رفتار و عملکرد وی باید مورد پیگیرد قرار گیرد.

از ادعای فرهنگی تا فرهنگ مواجه با قشر نابینا

این موضوع خود یکی از بزرگترین معضلات شهری و از نواقصات یک شهر فرهنگی است، چرا که اگر ما ادعای یک شهر فرهنگی و دوستدار افراد نا توان جسمی را داریم پس می بایست فرهنگ مواجه باقشر نابینا را هم مانند دیگر فرهگ ها در قاموس اجتماعی خود اضافه کرده و آن را محترم بدانیم.

شهر شیراز نمونه بارزی است از توجه مسئولان استانی اش به افراد نابیناست

در شهر شیراز در برخی از چهارراه‌ها برای افراد نابینا مناسب سازی شده که با علامت صوتی فرد دارای نابینایی را متوجه می‌کند که علامت چراغ راهنمایی و رانندگی سبز یا قرمز است، هرچند که در خارج از ایران برای افراد نابینا بر سر چهارراه‌ها دکمه‌هایی تعبیه شده که نابینا بتواند خود با فشار دادن آن دکمه چراغ را سبز و یا قرمز کند.

به گزارش کافه خبر قزوین،به هر حال قول ها و وعده ها به نابینایان زیاد است. اما نیاز به برنامه ریزی هدفمند داریم. باید در جامعه همه دست به دست هم دهند تا مشکل این دوستان حل شود ضمن اینکه این موضوع از سوی مسئولان مربوطه استان پیگیری خواهد شد تا بدون هیچ گونه بهانه و توجیهی این وضعیت را سامان دهند، در ادامه گزارشی با این محور را خواهید خواند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.