×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش جمعیت کیفری موجب تحول در نظام قضائی می‌شود

به گزارش کافه خبر قزوین،نشست شورای مدیران قضائی استان قزوین به مناسبت هفته قوه قضائیه صبح پنجشنبه با حضور رئیس کل دادگستری و مسئولان قضائی استان در زندان مرکزی استان قزوین برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین در این نشست با اشاره به سیاست‌های کلان قضائی کشور در حوزه اجرای احکام کیفری حبس، زندان و زندان‌زدایی و کاهش هدفمند جمعیت کیفری بیان کرد: در عرصه تحول آفرینی نظام قضائی کشور که از رویکردهای دستگاه قضائی است بحث زندان و کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری در اولویت است.

حجت الاسلام قدرتی افزود: یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، لزوم کاهش جمعیت کیفری است؛ تحقق جدی این مطالبه رهبر معظم انقلاب، با بخشنامه رئیس دستگاه قضا برای ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری، باعث شده تا به یک نهضت عمومی در دستگاه قضا تبدیل شود و دادگاه‌ها، دادسراها و حتی زندان‌ها، تمام تلاش خود را برای کاهش تعداد زندانیان آغاز کنند.

این مقام قضایی توضیح داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دینی نگاه بر حکم زندان یک امر تربیتی است تا فردی که در جامعه مرتکب جرم شده و از مبانی و کرامت انسانی فاصله گرفته است به فطرت خویش باز گردد و رسالت اصلی در زندان باز پروراندن شخصیت مجرم است اما باید در نظر داشته باشیم که کاهش جمعیت کیفری به عنوان یک شعار نباشد بلکه قضات در احکام به آن عمل کنند.

به گفته قدرتی،از جمله اهداف این قانون، فرهنگ‌سازی استفاده حداقلی از مجازات زندان، استفاده از مجازات جایگزین است زیرا هرچه زندان از جمعیت زندانی غیرضروری خالی شود فضا و فرصت برای اصلاح تربیت مجرمان حرفه‌ای بیشتر فراهم می‌آید.

این مقام ارشد قضائی استان با اشاره به اینکه هدف از کاهش و کنترل جمعیت کیفری، نگهداری افرادی مانند جنایتکاران، اراذل و اوباش، زورگیران، قاچاقچیان مواد مخدر و سارقان مسلح و اشرار در زندان‌ها است که وجودشان در جامعه مخل امنیت مردم است بیان کرد: به طور قطع این قشر از جمعیت کیفری، مجازاتی جز زندان برایشان متصور نیست.

وی با اشاره به عملکرد دادگستری استان در کاهش جمعیت کیفری گفت: دستگاه قضائی استان با استفاده از نهادهای ارفاقی، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد با همراهی ستاد مردمی دیه، جلوگیری از زندانی شدن محکومان مهریه، اعطا مرخصی و همچنین عفو بی سابقه مقام معظم رهبری در اواخر سال گذشته، در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان توفیقات قابل توجهی حاصل شد.

گفتنی است،ر این نشست مسئولان قضائی استان قزوین، پیرامون وضعیت جمعیت کیفری استان و اقدامات لازم برای شتاب گیری هدفمند این عرصه در حوزه قضائی بحث و تبادل نظر کردند و همچنین طرح عمرانی ساختمان فیزیکی دادرسی الکترونیک افتتاح و کلنگ زنی طرح بند امن زندان مرکزی نیز انجام شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.