×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش محبوبیت تئاتر و سینما در قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با اعلام این خبر گفت: این گزارش از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام و منتشر شده است.

 بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین،محمد حسین اسماعیلی افزود: این گزارش‌ها دستاورد پیمایشی است که پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتار‌های فرهنگی مردم کشور توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است که در آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

این مسئول بیان کرد: در این پیمایش سه محور فعالیت فرهنگی، مصرف فرهنگی و تقاضای فرهنگی در قالب مقولاتی، چون فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله-‌خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیاز‌های فرهنگی، بررسی و سنجش شده است.

وی تأکید کرد: گزارش‌های استانی این پیمایش به سه پرسش پاسخ می‌دهند که شامل شهروندان استان چه «فعالیت‌های فرهنگی» انجام می‌دهند و به چه میزان؟ و شهروندان استان چه «کالا‌های فرهنگی» مصرف می‌کنند و به چه میزان و شهروندان استان در روز‌های عادی و تعطیل، چه میزان اوقات فراغت دارند و آن را چگونه می‌گذرانند؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در پیمایش مربوط به مصرف کالا‌های فرهنگی در استان قزوین آمار و اطلاعات قابل تأملی مشاهده می‌شود که می‌تواند مبنای بسیاری از برنامه ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی در استان قرار گیرد.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین، بر اساس این پیمایش در حوزه کتاب و کتابخوان: ۴۶/۷ درصد شهروندان قزوینی کتاب می‌خوانند که متوسط مطالعه هفتگی ۱/۴ ساعت در هفته و میانگین خرید کتاب ۲/۳۴ جلد کتاب در سال می‌باشد.

۲۵ درصد قزوینی‌ها روزنامه و مجله می‌خوانند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: از میان نمونه‌های پژوهشی، فقط ۲۵/۶ درصد جمعیت مجله و روزنامه می‌خوانند که از این تعداد نیز ۴۸ درصد به صورت الکترونیکی نشریات را دنبال می‌کنند.

وی افزود: ۲۹/۲ درصد قزوینی‌ها به رادیوی ایران و ۱/۵ درصد به رادیو‌های خارجی گوش می‌دهند و ۶۹/۳ درصد به رادیو گوش نمی‌دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: ۹۵/۱ درصد قزوینی‌ها تلویزیون ایران را تماشا می‌کنند که میانگین تماشای تلویزیون توسط آن‌ها ۳/۳۳ ساعت در روز است و همچنین از میان نمونه‌ها ۱۷/۹ درصد به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای دسترسی دارند و تماشا می‌کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: براساس آمار این پیمایش ۷۵/۶ درصد شهروندان قزوین به موسیقی گوش می‌دهند که میانگین آن ۱/۱۶ ساعت در روز است و از این میان ۵۰/۸ درصد به موسیقی سنتی، ۳۹/۷ درصد به موسیقی پاپ ایرانی و بقیه به سایر انواع موسیقی گوش می‌دهند.

وی افزود: ۷۳/۶ درصد قزوینی‌ها تا به حال به سینما نرفته اند و فقط ۲۶/۴ درصد با میانگین ۱/۵۷ بار در سال به سینما می‌روند و همچنین۸۷/۲ درصد از شهروندان قزوینی اصلاً به دیدن تئاتر نرفته اند و تنها ۷/۹ درصد با میانگین ۰/۵۲ بار در سال به سالن تئاتر می‌روند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: براساس این پیمایش ۳۸/۵ درصد مردم قزوین از رایانه و لب تاپ با میانگین ۰/۴۶ ساعت در روز استفاده می‌کنند و همچنین ۵۷/۷ درصد از اینترنت با میانگین ۱/۴۳ ساعت در روز و ۹۴/۱ درصد از موبایل با میانگین ۲/۰۵ ساعت در روز استفاده می‌کنند که ۷۳/۳ درصد آنان از گوشی‌های هوشمند بهره‌مند هستند.

اسماعیلی افزود: در این نمونه آماری ۷۲/۳ درصد در مجالس جشن و سرور مذهبی، ۷۹/۵ درصد در مراسم‌های روضه و عزاداری مذهبی، ۶۶/۹ درصد در سخنرانی‌های دینی، ۶۱/۸ درصد در مراسم‌های قرآنی، ۶۲/۶ درصد در نماز‌های جمعه و جماعت و ۶۸/۲ درصد در مراسم‌های دعا و نیایش شرکت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: بازدید از موزه و مراکز تاریخی ۲۱/۳ درصد، شرکت مستمر در امور خیریه ۲۲/۸ درصد، انجام فعالیت‌های هنری ۲۹/۵ درصد، انجام فعالیت‌های ورزشی ۵۴/۹ درصد با میانگین ۲/۲۴ ساعت در هفته، انجام بازی‌های سنتی و محلی ۴/۶ درصد و انجام سفر ۶۶/۴ درصد، از دیگر آمار مربوط به استان قزوین در این پیمایش پژوهشی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.