×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازار برنج و سیب‌ زمینی در دست دلالان

به گزارش کافه خبر قزوین، روزنامه ایران نوشت: «قیمت برنج ایرانی در بازار به بیش از ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم پیش‌بینی کرده بود که امسال با افزایش بارندگی شاهد تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تنی برنج در کشور باشیم اما به‌ دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی در کشور این پیش‌بینی محقق نشد. از طرف دیگر دلالان بازار با خرید برنج سر مزرعه و دپوکردن آن در انبارهای خود به‌ دنبال افزایش قیمت این محصول بودند. همین امر سبب شد که قیمت این محصول با افزایش زیادی روبه‌رو شود. با این حال به نظر می‌رسد با توزیع ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن برنج خارجی در بازار و سامانه بازرگام شاهد فروکش‌کردن قیمت برنج باشیم؛ به طوری که دولت اعلام کرده برنج تایلندی با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه خواهد شد. از طرف دیگر قرار است تا چند روز دیگر وزارت جهاد کشاورزی با فعالان بازار برنج داخلی جلسه تشکیل دهد تا شاهد کاهش محسوس قیمت برنج ایرانی در بازار باشیم.

ورود دلالان به بازار سیب زمینی

اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، نیز خاطرنشان کرد: قیمت سیب زمینی در میدان‌های میوه و تره‌بار کیلویی ۹ تا ۱۵ هزار تومان است و وقتی به واحدهای فروش می‌آید حداقل به کیلویی ۲۰ هزار تومان نیز می‌رسد. این قیمت از توان خرید مصرف‌کنندگان خارج است.

قیمت هر کیلو سیب زمینی در دی ماه پارسال به طور متوسط حدود ۵۱۰۰ تومان بوده که به ۹۷۰۰ تومان در آذرماه امسال رسیده و نرخ ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو در دی ماه امسال ثبت شده، البته هر کیلو سیب زمینی در دی‌ماه امسال تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است.

بر این اساس، سیب زمینی در مقایسه با آذر ماه سال‌ جاری ۹.۱ درصد و نسبت به دی ماه سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

دلایل گرانی برنج و سیب‌ زمینی

از مهم‌ترین دلایل گرانی شدید برنج در بازار داخل می‌توان به تحقق نپیوستن پیش‌بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی دولت قبل برای تولید برنج اشاره کرد؛ به طوری که وزارت جهاد کشاورزی دولت قبل معتقد بود امسال به‌راحتی تولید برنج به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد ولی به دلیل خشکسالی گسترده در کشور میزان تولید برنج در کشور به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید. از طرف دیگر اجازه واردات برنج کافی نیز به بخش خصوصی داده نشد. به همین دلیل با کمبود شدید برنج خارجی در بازار، برنج داخلی با قیمت‌های سرسام‌آوری روبه‌رو شده است.

نیاز ایران به تأمین برنج (چه ایرانی چه خارجی) حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. بنابراین با توجه به تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج در کشور باید اجازه واردات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج به بخش خصوصی داده می‌شد. این در حالی است که در سال‌ جاری تاکنون یک میلیون و ۲۹ هزار تن برنج وارد کشور شده و ۳۰۰ هزار تن کمبود در بازار برنج مشاهده می‌شود.

از بازار سیب زمینی چه خبر؟

از طرف دیگر فعالان بازار سیب‌ زمینی نیز معتقدند دپوکردن این کالا در انبار، صادرات و سردی هوا از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت سیب‌زمینی است. در همین خصوص اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید: همواره در این مقطع از سال سیب‌ زمینی از جنوب کشور به بازار می‌آمد و قیمت سیب‌زمینی کهنه را کاهش می‌داد اما بارندگی، سرما و سیل باعث شد سیب‌زمینی بندر دیر توزیع شود، در نتیجه شاهد گرانی و کمبود سیب‌ زمینی در بازار هستیم.

وی با اشاره به قاچاق سیب‌ زمینی تصریح کرد: سیب‌ زمینی صادر می‌شود و بهتر است دولت در این زمینه با حساسیت بیشتری ورود کند.

ورود وزارت جهاد کشاورزی به تنظیم بازار برنج

افزایش قیمت برنج داخلی سبب شد که بلافاصله وزارت جهاد کشاورزی به این مسأله ورود پیدا کرده و برای کاهش قیمت آن در قرارگاه امنیت غذایی چاره‌جویی کند.

درخصوص مصوبات این قرارگاه برای کنترل قیمت برنج و سیب زمینی علیرضا رضازاده، مشاور وزیر جهاد کشاورزی، گفت: مقرر شد ۱۰۰ هزار تن سیب‌ زمینی از مزارع گواهی‌شده خارج از کشور با رعایت پروتکل‌های قرنطینه‌ای و تحت نظارت سازمان حفظ نباتات برای مصارف صنعتی، خوراکی و بذری وارد کشور شود.

وی افزود: همچنین تعیین عوارض صادراتی برای صادرات سیب‌ زمینی در دستور کار کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی قرار گرفت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که از امروز سیب‌ زمینی با قیمت ۱۰ هزار تومان در سطح میادین تره‌بار عرضه می‌شود، تصریح کرد: مقرر شد سامانه بازارگام توزیع هوشمند سیب‌زمینی با قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان برای تحویل درب منازل را از امروز آغاز کند.

او بیان داشت: ذخایر سیب زمینی عالی است. ۶۰۰ هزار تن الان داخل کشور داریم. هدف ۶۰۰ هزار تنی صادرات هم تکمیل شده است.

رضازاده در ادامه از توزیع ۲۰۰ هزار تن برنج تایلندی، پاکستانی و هندی تا شب عید در بازار خبر داد.

به گفته وی همچنین مقرر شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ و سازمان میادین تره‌بار تهران، برنج خارجی با نرخ تنظیم بازار به مصرف‌کنندگان عرضه کنند.

مشاور وزیر خاطرنشان کرد: با توجه به عدم کمبود برنج و ذخایر بالای ۳۰۰ هزار تنی برنج ایرانی در مازندران و گیلان، عرضه گسترده برنج ایرانی نیز از هفته آینده توسط اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتحادیه استان‌های مازندران و گیلان انجام می‌شود.

وی با اشاره به توزیع هوشمند برنج تایلندی، هندی و پاکستانی به درب منازل یادآور شد: این برنج‌ها با تخفیف ویژه توزیع می‌شوند.

رضازاده نظارت سازمان تعزیرات حکومتی بر بازار و برخورد جدی با گرانفروشی و احتکار برنج را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد.

وی در پایان گفت: واردات برنج از پاکستان نیز در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.

سامانه جامع انبارها و سردخانه‌ها تکمیل شود

در خصوص افزایش قیمت برنج و سیب‌زمینی در بازار مهدی سروی، کارشناس مسائل کشاورزی، در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: متأسفانه دلایل گرانی سیب‌زمینی و برنج در بازار همان دلایل همیشگی گرانی در بازار میوه و تره‌بار است.

وی افزود: دولت اطلاعات درستی از سطح مزرعه و بازار ندارد به همین دلیل دلالان با خرید محصول کشاورزان سر مزرعه و دپوکردن آنها قیمت این محصولات را بالا می‌برند تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

این کارشناس مسائل کشاورزی یادآور شد: دولت در این شرایط دو راه پیش روی خود می‌بیند. یا این که صادرات محصولاتی مثل سیب‌زمینی را ممنوع کند یا این که با واردات بازار داخلی را کنترل کند.

سروی خاطرنشان کرد: سؤال اساسی این است که اگر قرار باشد وزارت جهاد کشاورزی مانند وزارت بازرگانی سابق عمل کند و به واردات محصولات روی آورد، پس قانون تمرکز و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی چه دردی را از کشاورزان دوا کرده است.

وی با بیان این که باید سامانه‌های اطلاعاتی تولید نظیر هویت و اطلاعات مربوط به کشاورزان و اراضی کشاورزی مشخص و شفاف شود، اظهار کرد: اگر سامانه جامع انبارها و سردخانه‌ها تکمیل شود، می‌تواند برای سیاستگذاری درست وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار مثمرثمر و مفید واقع شود تا دیگر شاهد این گرانی‌ها و به هم خوردن تنظیم بازار محصولات کشاورزی در بازار نباشیم.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.