×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
با هرگونه تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین برخورد می شود

به گزارش کافه خبر قزوین،دادستان قزوین در اولین نشست کارگروه صیانت از باغستان سنتی قزوین که در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشخصه های بارز استان که در کتب تاریخی نیز به آن اشاره شده، وجود باغستان در پیرامون این شهر کهن است و از آنجایی که این باغستان سنتی به ثبت ملی نیز رسیده، حفاظت و صیانت از این میراث باارزش اهمیت دوچندان پیدا کرده و وظیفه همگان است.

محمد قاسمی افزود: این کارگروه بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال تشکیل شده و انتظار این است، دستگاه های عضو در راستای اجرای مصوبات این کارگروه اهتمام ویژه داشته باشند و عدم حضور مدیران و نمایندگان برخی دستگاه های متولی و دخیل در صیانت از باغستان، جای گلایه دارد.

این مقام قضایی توضیح داد: تاکنون نشست ها و اقدامات مختلفی در راستای صیانت از باغستان سنتی برگزار و اجرایی شده است، اما همچنان بحث نابودی آن مطرح است. لذا بر اساس مکاتبات مرکز مطالعات استراتژیک دولت با داستانی کل و دستورات صادره به دادستانی قزوین و همچنین در راستای حفظ حقوق عامه و باغداران، دستگاه قضایی استان در این موضوع ورود کرده و قطعاً حضور دستگاه قضایی ضمانت اجرای قوی برای اقدامات هدفمند، در راستای حفظ و صیانت از باغستان خواهد بود.

قاسمی بیان کرد: اجرای برخی پروژه های عمرانی طی سال های گذشته موجب از بین رفتن بخشی از باغستان شده و حتی به دلیل عدم کارشناسی صحیح و عدم اخذ پیوست های زیست محیطی، ادامه روند این پروژه ها به بن‌بست رسیده و حقوق بیت المال و عامه مورد تضییع قرار گرفته است، که دستگاه قضایی نسبت به این موضوع نیز ورود و پیگیری خواهد کرد و مدیران وقت در راستای ترک فعل می بایست پاسخگو باشند.

این مقام قضایی استان توضیح داد: با توجه به اهمیت موضوع و به استناد ماده 84 قانون شهرداری ها، سازمان باغستان های سنتی قزوین تشکیل گردیده و این سازمان شخصیت مستقل حقوقی دارد و تاکنون حمایت های قابل توجهی در راستای حفظ و احیای باغستان داشته است. لذا تمامی اقدامات در حوزه باغستان ابتداً می بایست به تایید کارشناسان این سازمان برسد و اجرای پروژه های عمرانی شهرداری در محدوده باغستان نیز باید مورد تایید این سازمان باشد و سایر دستگاه های متولی و دخیل نیز باید همکاری های لازم را داشته باشند.

وی در ادامه رسیدن به گفتمان واحد را یکی از راهکارهای صیانت از باغستان دانست و تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات جدی باغستان سنتی قزوین، تعدد دستگاه های متولی و تصمیم‌گیر در این حوزه است و گاهاً اقدامات این دستگاه ها در تعارض با یکدیگر است. لذا رسیدن به زبان مشترک بین دستگاه های اجرایی و خصوصی یکی از راهکارهای اساسی حفظ و احیای باغستان است، که امیدواریم این گفتمان واحد در نشست های این کارگروه شکل گیرد، تا اقدامات هدفمند با عزم همگانی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به صرفه اقتصادی که بحث زمین دارد، متاسفانه هرساله شاهد تخریب، آتش افروزی و نابودی عمدی باغستان سنتی در برخی نقاط با هدف و سودای پیوستن به محدوده شهری هستیم، اما از آنجایی که مساحت باغستان کاملا مشخص بوده و به ثبت ملی نیز رسیده، هر گونه تغییر کاربری و ساخت و ساز در این محدوده ممنوع است و حتماً قانونی شدن عدم تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین توسط شورای حفظ حقوق بیت المال پیگیری خواهد شد و با متخلفان این حوزه نیز برخورد قانونی می شود و برخی ساخت و سازها و تغییر کاربری هایی که هم‌اکنون واقع شده، سریعاً قلع و قمع می شود.

به گفته این مقام مسئول،محور حفظ، احیاء و صیانت از باغستان باید قانون و نظرات کارشناسی باشد و نباید تغییر مدیریت ها باعث شود که از برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده، غافل شویم و اهداف تبیین شده با تغییر مدیران باید به قوت خود پیگیری و اجرایی شود.

قاسمیتصریح کرد: باغستان سنتی قزوین با فرهنگ و تاریخ این شهر عجین شده و در راستای صیانت از آن نباید صرفاً به اقدامات برخی دستگاه ها اکتفا کرد، بلکه این موضوع نیازمند برنامه ریزی دقیق، اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی، کارشناسی و تخصصی با مشارکت و همراهی تمامی دستگاه ها و نهادها بخصوص سازمان های مردم نهاد و باغداران است و در نشست های این کارگروه اینگونه عمل خواهد شد.

وی اعلام کرد: باغداران با برخی مشکلات و دغدغه ها همچون آبرسانی، عدم امنیت، صرفه اقتصادی، بیمه باغات، حفظ کاربری، شیوه صحیح کشاورزی و… مواجه هستند، که تمامی این موارد نیازمند ارائه نظرات کارشناسی و بیان دیدگاه های تخصصی است و در نشست های آتی این کارگروه، تمامی موارد به صورت موردی بررسی و پیگیری خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: بحمدالله در استان قزوین و در راستای صیانت، حفاظت و حراست از بیت المال، منابع طبیعی و محیط زیست، تعامل و همکاری بین تمامی دستگاه ها و نهادها شکل گرفته و حساسیت ها نسبت به موضوعات این حوزه افزایش یافته و امیدواریم با هم پوشانی اقدامات، شناسایی و رفع خلاءها و نواقص، تقویت نقاط قوت، استفاده از تمامی ظرفیت ها، بسیج امکانات و تجهیزات، بتوانیم در راستای حفظ و صیانت از این میراث گران‌بهاء، گام برداریم.

گفتنی است،در این نشست نمایندگان باغداران و سازمان های مردم نهاد و همچنین مدیران و کارشناسان دستگاه های متولی به بیان دیدگاه ها و ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی پرداختند و بررسی و پیگیری موارد اعلامی به جلسات آتی این کارگروه موکول شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.