×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تب کریمه کنگو در کمین استان قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین،مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین با  اینکه تب کریمه کنگو که ساله و در فصول گرم سال شیوع پیدا می‌کند،افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که از طریق انگل‌های خارجی، گزش کنه آلوده و یا تماس مستقیم انسان با خون یا ترشحات بیمار و یا لاشه حیوان آلوده منتقل شده و علایم آن نیز سردرد شدید، تب و لرز، درد عضله (به خصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن است.

محمد فرحی با بیان اینکه برای جلوگیری از این بیماری سمپاشی و گندزدایی به موقع مراکز دامی و همچنین کشتارگاه‌ها الزامی است،اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو، در فصول گرم سال برای قصابان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمامی افرادی که به نحوی با گوشت گرم و سرد در ارتباط هستند، یک تهدید جدی به شمار رفته و از این رو گوشت‌هایی باید وارد چرخه بازار شوند که مورد تایید دستگاه نظارتی اداره کل دامپزشکی باشند.

کارشناس ارشد انگل شناسی اداره کل دامپزشکی قزوین یکی از راه‌های پیشگیری از تب کریمه کنگو را مبارزه با کنه‌ای از خانواده هیالوما دانست و گفت : دامداران استان قزوین باید ضمن سمپاشی به موقع جایگاه‌های نگهداری دام و همچنین سمپاشی بدن دام، از افزایش کنه‌های ناقل بیماری جلوگیری کنند.

فرحی، بیشترین نگرانی در خصوص شیوع تب کریمه کنگو را مربوط به نقاط روستایی برشمرد و تاکید کرد: با توجه به نظارت‌هایی که از سوی اداره کل دامپزشکی صورت می‌گیرد، درصد بالایی از گوشت‌های موجود در بازار از سلامت کامل برخوردار بوده و تنها نگرانی در خصوص این موضوع دام‌های موجود در مناطق روستایی هستند.

وی توصیه کرد: شهروندان باید از گوشت‌هایی که مورد تایید و نظارت اداره کل دامپزشکی بوده استفاده کرده و از خرید و ذبح دام در مراکز متفرقه نظیر روستا خودداری کنند.

به گفته این کارشناس حوزه دام، کشتارگاه‌های این استان به همراه کارشناسان مستقر در آن آماده ارائه هرگونه خدمات به شهروندان در خصوص ذبح دام به لحاظ تشخیص بیماری هستند.

فرحی افزود: در برخی از مناسبت‌ها مانند عید سعید قربان نیز کشتارگاه‌ها به صورت رایگان خدمات خود را به شهروندان ارایه می‌دهند.

تب کریمه کنگو بیماری است که توسط یک ویروس منتقل می‌شود و برای نخستین مرتبه در سال ۱۹۴۴ در کریمه (شبه‌جزیره‌ای در اوکراین) مشاهده شد و به همین علت تب کریمه نام گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.