×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ذخیره یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان قزوینی

  به گزارش کافه خبر قزوین به نقل از روابط‌عمومی شرکت فناری بن یاخته‌های رویان، فاطمه دولت‌خواه با اشاره به فرارسیدن روز جهانی خون بند ناف، اظهار کرد: خون بند ناف به‌عنوان خون جفتی شناخته شده و سرشار از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که متأسفانه پس از تولد نوزاد، به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

مدیر بانک خون بند ناف استان قزوین افزود: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان هستند و نیز در اثر تکثیرهای پی درپی دچار پیری نمی‌شوند، به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آنها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی آن مناطق کمک کنیم. 

این مسئول تصریح کرد: به‌دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی تشکیل بانک‌های نگه‌داری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت، به‌گونه‌ای که امروزه بانک‌های متعددی به‌صورت عمومی و اختصاصی جهت ذخیره‌سازی خون بند ناف در سراسر جهان راه‌اندازی شده است. 

دولت خواه اضافه کرد: در کشور ایران سال ۱۳۸۴ به همت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، فعالیت ها در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف آغاز شد.

وی درباره موارد استفاده خون بند ناف توضیح داد:  نخستین پیوند خون بندناف در سال ۱۹۸۸ میلادی در فرانسه و توسط گلوکمن به یک کودک مبتلا به کم‌خونی فانکونی انجام گرفت و به این ترتیب تا به امروز صدها پیوند موفق خون بند ناف صورت گرفته و مراکز بزرگ ذخیره این سلول‌ها در کشورهای مختلف جهان تاسیس شده است.

این مسئول افزود:  امروزه تحقیقات گسترده‌ای به‌منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب‌دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

به گفته دولت خو.اه،هم اکنون تحقیق در حوزه ترمیم لوزالمعده، ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

وی یادآور شد:به طور مشخص قابلیت استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان خون، انواع کم‌خونی‌های مادرزادی، انواع سرطان غدد لنفاوی، تالاسمی، کم‌‎خونی داسی شکل، نقص‌های پلاکتی، نقص‌های مادرزادی سیستم ایمنی، اختلالات پلاسماسل، بیماری‌های‌ارثی مانند سندروم لش نیهان، هیپوپلازی غضروف و اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی ثابت شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.