×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی دسته های عزاداری در ایام محرم ممنوع است

 به گزارش کافه خبر قزوین،کارگروه هماهنگی عزاداری محرم و صفر در زیر مجموعه کمیته امنیتی، اجتماعی و سیاسی استان قزوین با حضور حجت الاسلام زهرایی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، نمایندگان هیئت‌ها و دستگاه‌های اجرایی در اداره تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اظهار کرد: حفظ شعائر دینی و مذهبی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، اما امسال به دلیل مشکلات ناشی از انتشار ویروس کرونا بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا در کشور و زیر مجموعه‌های آن در استان عمل خواهیم کرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

حجت الاسلام محمد زهرایی افزود: نحوه برگزاری مراسم عزاداری‌ها و دسته‌های سوگواری بر اساس دستورالعمل ها و مصوبات ستاد تصمیم گیری شده و برای حفظ سلامت مردم هرگونه تجمع و عزاداری در محیط‌های بسته و مسقف و جابجایی و حرکت دسته‌ها نیز ممنوع شده است.

وی بیان کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده ، برگزاری مراسم عزاداری در فضا‌های روباز ورزشی، محوطه مدارس و فضای باز مساجد و امامزاده‌ها با زدن ماسک، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی مجاز است.

این مسئول یادآور شد: هیئت امنای مساجد بزرگ و امامزاده‌ها موظف شده اند از پذیرش دسته‌های عزاداری و دعوت از آن‌ها خودداری کنند و هرگونه علم کشی در ماه محرم نیز ممنوع شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: عبور دسته‌های عزاداری و حرکت آن‌ها در خیابان‌های شهر ممنوع است و در تاسوعا و عاشورا حرکت دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی را در میدان آزادی نخواهیم داشت.

به گفته وی،پوشش رادیویی محرم برای ما در این شرایط بسیار اهمیت دارد و از صدا و سیمای قزوین درخواست کرده ایم تا پوشش خبری مستمر داشته باشند و زیرنویس مصوبات کارگروه را پخش کنند.

زهرایی اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود صدا و سیمای قزوین فیلم‌های کوتاه و مصاحبه با مداحان و هیئت داران و علم داران شاخص داشته باشد و توصیه‌های بهداشتی از زبان این افراد به اطلاع مردم رسانده شود.

وی اظهار کرد: همچنین تهیه چند برنامه در داخل شهر با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مسجدالنبی و هیئت رزمندگان می‌تواند جذابیت لازم را داشته و برای مردم هم مفید باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآور شد: حیات مساجد، مدارس، ورزشگاه‌ها و هر جا محیط باز داریم محل مناسبی برای برگزاری هیئت‌های مذهبی است و امسال به دلایل رعایت بهداشت، برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی را برگزار نخواهیم کرد، اما روز جهانی حضرت علی اصغر (ع) می‌تواند با تهیه یک برنامه نمادین در صدا و سیما این کمبود را جبران کند تا مردم از داخل خانه‌ها به ائمه متوسل شوند.

زهرایی اضافه کرد: ۱۵ سال است هیئت متوسلین حضرت علی اصغر (ع) فعال بوده و در حال حاضر ۶ هزار پایگاه در ۴۲ کشور جهان فعال شده و در این راستا در استان هم ۱۷۵ پایگاه و شهر قزوین هم ۹ پایگاه فعال شده است.

وی بیان کرد: در واگذاری حیات مدارس باید دقت کرد و هر هیئتی که قبلاً درخواست داده باشد ما پیگیر اختصاص محوطه باز مدارس برای عزاداری هیئت‌ها خواهیم بود.

این مسئول بیان کرد: خیلی از مناطق استان مراسم خاصی دارند و باید مردم را توجیه و قانع کنیم که برای حفظ سلامت خود از برگزاری هر گونه تجمع خودداری کنند البته برخی مراسم مانند تاسوعا و عاشورا می‌تواند با جمعیت کم و فاصله گذاری به صورت محدود برگزار شود .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.