×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عملکرد مدیران عضو ائتلاف نماد استان راستی آزمایی می‌شوند

به گزارش کافه خبر قزوین، علی فولیان در اولین جلسه کمیته علمی اجرایی برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که در سالن جلسات ساختمان شماره یک اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، ضمن اشاره به ضرورت و اهمیت مقوله پیشگیری از وقوع جرم خاطر نشان نمود: یکی از بهترین و موفق ترین مکان‌ها که می‌تواند جامعه را از جرایم و آسیب‌های اجتماعی مصون نگه دارد آموزش و پرورش است، زیرا آموزش و پرورش مهمترین سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و آینده سازان جامعه را در اختیار دارد.

بنا بر اعلام روابط عمومی دادگستری قزوین،سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین ایستگاه تعلیم و تربیت و کارکرد پیشگیرانه آن افزود: مدرسه اولین محیط اجتماعی است که کودکان و نوجوانان ناچارند خود را با نظم و قوانین آن هماهنگ سازند، در مدرسه است که نظام تربیتی فرد شکل گیرد.

وی ادامه داد: التزام عملی افراد به قوانین، حاکمیت قانون و اطاعت پذیری و مشارکت اجتماعی در مدرسه به دانش آموزان یاد داده می‌شود؛ مدرسه به دانش آموزان اصل پاداش و کیفر را می‌آموزد و کودک و نوجوان یاد می‌گیرد که با کار و کوشش و رفتار مناسب است که می‌تواند پاداش شایسته بگیرد و در غیر این صورت کیفر خواهد دید.

فولیان بیان کرد : بنابراین اگر می‌خواهیم شاهد پویایی در جامعه و کاهش جرایم باشیم باید توجه بیشتری به این سرمایه‌های اجتماعی اعم از دانش آموزان و معلمان داشته باشیم.

این مقام قضائی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم روند افزایشی جرم و جنایت را کنترل نمائیم می‌بایست در سنین رشد و شکل گیری شخصیت افراد اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم.

وی با اشاره به پیشگیری رشد مدار به عنوان یکی از شاخه‌های پیشگیری اجتماعی بر شناسایی عوامل خطر، تقویت عوامل حمایتی و مداخله زودرس برای پیشگیری از بزه کاری افراد تاکید نمود و اضافه کرد: یکی از زمینه‌های پیشگیری اجتماعی در مورد بزهکاری اطفال و نوجوانان پیشگیری رشد مدار است که هدف آن مداخله در سنین مختلف رشد یک طفل و به منظور پیشگیری از ارتکاب جرایم در آینده می‌باشد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در ادامه بیان نمود: پیشگیری رشد مدار یک سرمایه‌گذاری پایدار و درازمدت است که می‌تواند از خردسالی، سنگ بنای برنامه‌های پیشگیرانه را برای کل عمر یک انسان در جامعه نهادینه کند.

این مسئول افزود: همه دانش آموزان نیاز به مراقبت‌های پیشگیرانه در برابر آسیب‌های اجتماعی دارند که طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) به عنوان یکی از نخستین تجربیات ائتلاف ملی در حوزه امور اجتماعی کشور، با هدف پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان به عنوان میثاق همکاری‌های چندجانبه با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، با همکاری ۱۴ دستگاه اجرایی از قبیل وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، قوه قضائیه، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرایی می‌گردد.

فولیان مطرح کرد: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌ها شامل غربالگری، آموزش، توانمند سازی و حمایت‌های روانی، اجتماعی، و مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پر خطر، آسیب‌های اجتماعی و جرایم از طریق مداخله به موقع و مؤثر است و به عبارتی دیگر به دنبال از بین بردن خطرات در پیش روی دانش آموزان می‌باشد.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های عضو نماد تاکید کرد: رویکرد کنونی اجرای برنامه نماد در سطح استان مطلوب نبوده و به منظور عبور از شرایط کنونی و پرهیز از کلی نگری می‌بایست چالش‌های مربوط به اجرای برنامه در استان احصاء و در جهت رفع آنها اقدامات لازم و فوری صورت پذیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.