×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مرغ از سفره های مردم پرواز کرد/خبرخوب اما تو باور نکن؛افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌های قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین، ناهید هدایتیمتاسفانه هر روز شاهد کوچکتر شدن سفره‌های مردم هستیم به گونه‌ای که بسیاری از خانواده ها،به اجبار از خرید گوشت مرغ منصرف می شوند.

شاید تا چندی پیش، برخی خانوارها می توانستند گوشت مرغ بخرند،ولیکن اکنون قدرت خرید گوشت مرغ به ویژه برای اقشار ضعیف جامعه ناممکن شده است، این موضوع در حالی است که از سوی دولتمردان برای چنین مشکلی هیچ تدبیری اندیشیده نشده و هرروز بر وخامت اوضاع افزوده می‌شود.

از سوی دیگر،با توجه به بحران کرونا شهروندان قزوینی و هموطنان کشور به دلیل اینکه مرغی با قیمت مصوب بخرند، مجبور می شوند مدتهای طولانی در صف توزیع بمانند و همین موضوع سلامت و جان مردم و در نگاه بزرگتر جامعه را به خطر می اندازد،که این موضوع هم نیازمند بحث و بررسی بیشتر است،بر همین اساس کافه خبر قزوین سعی کرد که به بخشی از این معضل بپردازد.

افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌های قزوین

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین در روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه در گفتگو با کافه خبر قزوین اظهار می کند: که در مدت مشابه سال قبل ‌‌۲۵ میلیون و ۳۱۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای نیمچه گوشتی استان قزوین انجام شده بود که این رقم طی مدت مشابه سال ‌جاری به ۲۶ میلیون و ۴۹۱ هزار قطعه رسیده که نشانگر رشد ۱/۱ درصدی است.‌

فاطمه خمسه می افزاید: استان قزوین دارای ۴۴۰ واحد پروانه‌دار مرغداری گوشتی است و سالانه بیش از ۶۳ هزار تن ‌مرغ ‌در این واحدها تواید می‌شود که نیمی از این میزان مازاد مصرف مردم استان بوده و به دیگر استان‌ها عرضه می‌شود‎.

وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری این استان پایدار و رو به رشد بوده است، ‌تصریح می کند: افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ در قزوین در شرایطی رقم خورده که امسال با مشکلاتی مانند گرانی دارو و واکسن، افزایش دستمزد نیروی کار و رشد هزینه‌های تولید روبرو شدیم اما با برنامه‌ریزی مناسب ‌و هماهنگی با واحدهای تولیدی بجای کاهش، شاهد رشد تولید در مرغداری‌های هستیم.‌

خمسه با اشاره به تولید جوجه یکروزه در واحدهای مرغداری استان قزوین، خاطر نشان می کند: در حال حاضر ۲۷ واحد تولیدی جوجه ‌یکروزه در سطح این استان فعال است که ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۰ قطعه جوجه را در هر دوره تولید دارند.‌

این مسئول با بیان اینکه با توجه به روند جوجه‌ریزی در واحدهای نیمچه گوشتی استان در سال جاری قطعا تا پایان امسال شاهد افزایش ‌جوجه ریزی و تولید خواهیم بود،توضیح می دهد: افزایش جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان قزوین تنها با همت مرغداران و تلاش شبانه روزی ‌همکاران جهاد کشاورزی محقق شده است چرا که با توجه به مسئله تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بحث تامین ‌نهاده‌ها نسبت به سال گذشته با چالش مواجه بود که با برنامه ریزی مناسب این امر به نحو مطلوب پشت سر گذاشته شد.‌

بازار استان قزوین در حوزه گوشت و مرغ کمبودی ندارد

 همچنین این مسئول، در بازدید میدانی از مراکز توزیع گوشت مرغ قزوین ، در تاریخ 25 بهمن ماه سالجاری اظهار کرده بود: سازمان جهاد کشاورزی بر ‏اساس وظایف ذاتی خود بر حوزه تامین گوشت مرغ در بازار نظارت دارد.‏

وی با اشاره به اینکه بازدیدهای نظارتی تا عید نوروز تداوم خواهد داشت، یادآورشده بود: امیدواریم با تداوم ‏نظارت‌ها، برخی از نگرانی‌های مردم را در خصوص بازار مرغ برطرف کنیم‎.‎

خمسه بیان کرده بود: مرغداری‌های گوشتی استان قزوین با ظرفیت کامل مشغول به فعالیت بوده و برای ‏ایام پایانی سال هیچ کمبودی در زمینه گوشت مرغ در بازار استان وجود نخواهد داشت‎.‎

به گزارش کافه خبر قزوین،مسئولان امر درباره افزایش قیمت مرغ اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند از گرانی افزایش قیمت مرغ بی خبرند،دلیل این‌گونه در لفافه سخن گفتن مسئولان چیست؟ آیا واقعاً آنان از بازار اطلاع ندارند و عرضه‌کننده پیش از مسئولان از افزایش قیمت‌ها خبر دارد!

نگاهی به سخنان قبل رئیس جهاد کشاورزی قزوین درباره کاهش قیمت مرغ در قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین، خمسه چندی پیش در 10 آبان ماه سالجاری در گفتگو با خبرگزاری برنا از قزوین اعلام کرده بود: با توجه به جوجه ریزی انجام شده در واحدهای پرورش مرغ استان در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار خواهیم بود.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در 4 آذرماه سالجاری در گفتگو با ایسنا از قزوین اظهار کرده بود: که در حال حاضر، استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش جوجه‌ریزی نداشته است. ما هم کاهش جوجه‌ریزی را مانند شما از سوی تولیدکنندگان شنیدیم اما بر اساس سامانه‌ای که وجود دارد کاهش جوجه‌ریزی را شاهد نیستیم و این امر در استان مشهود نیست.

این مسئول نیز توضیح داده بود: در استان قزوین با ۴۲۵ واحد تولید مرغ نیمچه گوشتی با ظرفیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در هر دوره جوجه‌ریزی داریم که مجموع جوجه‌ریزی سالیانه حدود ۴۰ میلیون قطعه خواهد شد. در حال حاضر از این میزان به طور متوسط تقریباً ۲.۵ دوره جوجه‌ریزی در سال صورت می‌گیرد که سالیانه به طور متوسط ۲۷ میلیون قطعه می‌شود.

به گفته او، این استان دارای ۴۴۰ واحد دارای پروانه مرغداری گوشتی است‎ ‎و سالانه بیش از ۶۳ هزار تن ‏مرغ در این واحدها تولید می‌شود که نیمی از این میزان مازاد مصرف مردم استان بوده و به دیگر استان ‏ها بویژه استان البرز و تهران عرضه می‌شود‎.

به گزارش کافه خبر قزوین،اگر از تمام ظرفیت مرغداری‌های استان برای جوجه‌ریزی استفاده شود و حتی نهاده آزاد بگیرند و مرغ مازاد تولیدی را صادر کنند، سود حاصل از صادرات هزینه نهاده آنان را پوشش داده و این مشکل رفع خواهد شد اما از سوی مسئولین ملی، عزمی برای جهش تولید و صادرات وجود ندارد.

گزارش میدانی کافه خبر قزوین در این باره چه می گوید؟

بازاری ها البته این موضوع را واکنش طبیعی به گرانی ها می دانند و می گویند: زمانی که قیمت گوشت به قدری بالاست که مردم توان خرید آن را ندارند،‌سراغ مرغ می روند و الان که قیمت مرغ هم دست کمی از گوشت ندارد،‌طبیعی است که سراغ احشای مرغ بروند و اتفاقاً همین موضوع باعث افزایش قیمت احشای مرغ هم شده است.

یک شهروندان قزوینی بیان می کند: دولت نباید اجازه دهد قیمت ها افزایش یابد چون افزایش چند برابری قیمت های مواد غذایی در چند ماه اخیر کمر کارگران، کارکنان و تمام حقوق بگیران را خم کرد و زندگی را برای آنها بسیار دشوار کرده است و دیگر توان افزایش قیمت ها را نداریم.

دیگر شهروند قزوین تصریح می کند:گرانی سبب شده مردم دیگر توانایی خرید را در تامین مایحتاج زندگی را از دست بدهند و یا به شکل خیلی کمرنگ قدرت خرید داشته باشند،امید است مسئولین به وضعیت اقتصادی مردم توجه بیشتری داشته باشند.

 یک تولید کننده مرغ معتقد است،جوجه ریزی در مرغداری های کشور طبق برنامه ستاد تنظیم بازار انجام می شود و تولید کنندگان بر اساس نیازهای کشور جوجه ریزی انجام می‌دهند و در این زمینه هیچگونه کمبودی وجود ندارد، ولیکن قیمت با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان باید نهاده های طیور خود را از بازار آزاد تهیه ‌کنند، هزینه تولید مرغ مقداری افزایش می یابد.

به گزارش کافه خبر قزوین،با ادامه روند موجود قیمت در بازار کالاهای اساسی کم کم شاهد رنگ باختن بسیاری از کالاهایی که پیش از این در سبد خانوارهای ضعیف و متوسط جامعه نیز بود باید باشیم؛ چرا که با این مانور قیمتی در بازار و مسابقه ای که بین دولت و بازاری‌ها برای گرانی کالاهای اساسی به وجود آمده بعید است که دیگر قدرت خریدی برای خانوار باقی بماند.

وضعیت فعلی در بازار کالاهای اساسی در حالی هر روز بدتر از روز قبل می شود که عملکرد مسئولان تنظیم بازار، وزارت صمت و جهاد کشاورزی بسیار ضعیف بوده است و جا دارد که در سیاست های نادرست اعمال شده توسط این دستگاهها یک بازنگری ایجاد شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.