×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مسئولین نیاز مردم به طنز را نادیده نگیرید/طنز با هزل، هجو و فکاهه فرق می کند

به گزارش کافه خبر قزوین،گاهی یک طنز بسیار خوب نوشته می شود اما مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد، این موضوع نشان می دهد نه تنها در آن زمینه تحقیق و بررسی صورت نگرفته بلکه مخاطبان را نیز به درستی نشناخته است.

در نتیجه باید طنز پردازان حرفه ای که دارای هنر دوبله و صدا پیشگی هم هستند بیشتر از سوی مسئولین مورد توجه و حمایت قرار گیرند و حتی فرهنگسازی را با همکاری هنرمندان ترویج دهند و فراموش نکنند در دوره بحران اقتصادی و کرونایی مردم بیش از همیشه به طنز احتیاج دارند،تا بتوانند به مشکلات موجود کمی بخندند و برای چند دقیقه ای به دور از استرس،به آرامش دست یابند.

1- در ابتدا یک بیوگرافی از خود برای مخاطبان کافه خبر ارائه دهید؟

نوروزی: من 6 دی ماه سال 62 دارای مدرک کارشناسی عمران و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران هستم.

در سال 72 به صورت پیوسته و ناپیوسته کار هنری ام را با تئاتر شروع کردم و در جشنواره هایی همانند فجر،نیاوران و دانشجویی به عنوان بازیگر حضور داشتم ولی بطور کلی باید تصریح کنم که یک دهه از عمر خود را در رادیو به عنوان بازیگر به شکل مستمر است که فعالیت دارم.

2-صدا پیشگی چه افرادی را تا به امروز انجام دادید؟

نوروزی: در” انیمیشن بودبودک “به عنوان “نویسنده” و” سرپرست گویندگان” و صد البته در نقش “خاله تهرانی”به مدت 5 سال،در رادیو در نقش “مش جعفر” و حدود 9 ماه در نقش “پیام تلنگر” فعالیت دارم.

3- در خصوص پیام تلنگر بیشتر توضیح دهید؟

نوروزی: تلنگر بیشتر در صدد است تا فرهنگ قزوینی را ترویج داده بر همین مبنا از اصطلاحات قزوینی بیشتر استفاده می کند ضمن اینکه طی این مدت تلنگر بیشتر به مباحث معضلات اجتماعی ، استفاده صحیح از فضای مجازی،فرهنگ صحیح دوچرخه سواری و رانندگی ومباحث بسیار زیادی که اکنون نمی توان همه را بیان کرد پرداخته است .

تلنگر قصد دارد با زبان طنز مردم را به رعایت پروتکلهای بهداشتی وادار کند و اصالت و رسالت قزوینی ها را حفظ کرده و لهجه قزوینی را به عنوان یک میراث ارزشمند به نسل آینده منتقل کند.

4- از نظر شما طنز چیست؟

نوروزی: نوشتن و بازگویی و ارائه آن به مخاطبان کار بسیار سختی است چرا که باید فرد طنز پرداز شمه و موقعیت های طنز ر به درستی بشناسد،طنز با طنز با هزل، هجو و فکاهه فرق می کند.

یک طنز پرداز باید بتواند آداب رسوم و لهجه قزوینی را طوری بیان کند که در دل مخاطبان بنشینند شاید بسیاری از مردم ندانند که لهجه قزوینی از خیابان تا خیابان دیگر متفاوت است.

نوع بیان و لهجه فرق می کند در برنامه های من سعی شده است از استاندارد ترین نوع لهجه و بیان استفاده شود.

ازسوی دیگر،طنز، هنر دیرین آدمی است که دربرخورد با ناسازی های اجتماعی و ناهنجاری های فردی یا برخی حالات فردی و اجتماعی بروز می کند. طنز با برداشت و تعریف های متفاوت معرفی شده است و عموم طنزپردازان سعی کرده اند این هنر را از جلوه های دیگر برخورد با نارسایی ها، کمبودها، بدخلقی ها، خودخواهی های فرد و جمع یا سنت ها و آیین های رایج ناساز مانند هزل، هجو، فکاهه، مزاح و… جدا سازند.

5- طنز امروز را چطور می بینید؟

نوروزی: طنز امروز سعی دارد ضمن اینکه جامعه را از نظر معضلات اجتماعی مورد بررسی و چالش قرار می دهد و مخاطبان را میخنداند موجب فرهنگسازی بهینه برای استان و کشورش باشد.

طنز به صورتهای مختلف اجتماعی، سیاسی،فرهنگی، اقتصادی و در حال حاضر به بررسی بحران کرونا و ترویج فرهنگ بهداشت و درمان در جامعه می پردازد.

6- توصیه شما برای کسانی که می خواهند وارد کار فن بیان و صدا پیشگی شوند چیست؟

نوروزی: با کسب آگاهی از طریق کتاب و دوره های آموزشی وارد کار شوند.زیرا بسیاری از افرادی که بدون آموزش لازم وارد این حرفه می شوند سریع تاریخ انقضاء آنان سر می رسد بنابراین برای ماندگار بودن در هر زمینه هنری باید مطالعه، آگاهی، تمرین و پشتکار فراوانی داشت.

قبل از اینکه هر کاری را انجام دهید، از خود بپرسید که چرا میخواهید یک دوبلور باشید. اگر پیش از آنکه شروع کنید ، اهداف، انتظارات و انگیزه های خود را بدانید ، موفق تر خواهید بود.

ابتدا  اهداف قابل دستیابی کوچک را برای خودتان قرار بدهید و اطمینان حاصل کنید در مسیری قرار گرفته اید که شما را به سمت حرفه ای شدن میبرد حتی اگر به دوبلوری به چشم یک کار نیمه وقت و تفریحی نگاه میکنید.

7-وضعیت هنرمندان در دوران کرونا را چطور می بینید؟

نوروزی: کرونا وضعیت هنرمندان را وخیم کرد به طوری که خیلی از مراکز آموزشی هنری تعطیل شود و همین موضوع آسیب جدی به فرهنگ کشور و استان زد که تاثیر آن را در سالهای بعد مشاهده خواهیم کرد.

تئاتر وسیله و مهمتربن ابراز انتقال فرهنگ است وقتی حدود یکسال به خواب می رود ما را با یک “عقب ماندگی ” فرهنگی” مواجه می کند.

یک تئاتر اصولی همیشه هدفش آموزش لازم و فرهنگسازی و باز کردن ذهن مردم در برابر معضلات و هنجارهای اجتماعی است.

گفتنی است، پیام نوروزی نویسنده، بازیگر و صدا پیشه قزوینی ،در جشنواره فجر در رادیو تئاتر و نمایش صحنه ای در جشنواره های منطقه ای و کشوری حضور داشته است و دو بار توانسته بازیگری اول استان و دیپلم های افتخاری هنری را کسب کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.