×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نسلی بدون فامیل/ تنهایی که پایان ندارد

به گزارش کافه خبر قزوین،ناهید هدایتی-بهار8 ساله و تنها فرزند خانواده است و از اینكه در خانه همبازی ندارد و باید تمام وقتش را باید پای تلویزیون بنشیند و یا در گوشی های موبایل سپری کند، خسته شده است.

پدر و مادرش وضع مالی خوبی دارند و می توانند با یک اشاره همه چیز را برایش فراهم کنند اما او از اینکه یک همبازی ندارد تا بخشی از اسباب بازیهایش را با او تقسیم کند، بسیار غمگین است.

اگرچه تا چندین سال پیش داشتن خانواده بزرگ یک مزیت و داشتن فرزند بیشتر یک دلگرمی برای والدین محسوب میشد چون فرزندانشان در سنین پایین شروع به کار می کردند و می توانستند در امور اقتصادی کمک کننده خانواده باشند، ولیکن در حال حاضر چون زوجین دیر ازدواج می کنند و پس از چندین سال تازه فرزند می آورند سبب شده که خانواده ها در دهه های اخیر کوچک شوند.

این موضوع به اندازه ای دارای اهمیت است که رهبر کبیر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده اند و در کنار آن بسیاری از جامعه شناسان، روانشناسان و  کارشناسان حوزه خانواده،بر این موضوع واقف شده اند که ارمغان زندگی مدرن و ماشینی مسبب “تک فرزندی” است بر همین مبنا کافه خبر قزوین این موضوع را مورد توجه و بررسی قرار داده است که در ذیل خواهید خواند.

دلایل درست و غلط زوجین برای فرزند آوری

بانویی جوان در این باره به کافه خبر قزوین اظهار می کند: 7 سال است که زندگی مشترکم را شروع کردم ولی چون هنوز مستاجر هستیم و شغل همسرم با “بحران کرونا” با کسادی روبرو شده است،فعلا تصمیمی برای بچه دار شدن نداریم،اصلا حرف مردم برایمان اهمیت ندارد،زیرا در این وضعیت اقتصادی،نمی توان بدون پشتوانه اقدام به فرزند آوری کرد.

دیگری 39 ساله دارای یک پسر 12 ساله است می گوید: از نظر موقعیت اجتماعی در وضعیت مطلوبی قرار داریم اما چون سن من و همسرم بالاست دیگر دلیلی برای آوردن فرزند دوم نداریم.

فرد دیگری معتقد است،در حال حاضر که شرایط زندگی برای جوانان سخت شده است،نمی توان به اجبار جوانان را وادار به فرزندآوری کرد زیرا هر کودکی که به دنیا می آید علاوه بر تامین زندگی،احتیاج به “تربیت سالم”” و “شکوفایی استعدادها” دارد، به بیان دیگر،به دنیا آوردن فرزند،بیانگر یک مسئولیت جدید برای والدین است که باید پدر و مادر تا آخر عمر دغدغه آن را داشته باشند.

بانوی دیگری،مرگ کودک بزرگ تر یا سقط جنین، ضربه عاطفی بسیار بزرگ زندگی خود می داند و ادامه می دهد: همیشه فکر می کنم که یک بچه دیگر آیا می تواند جای خالی کودک از دست رفته ام را پر کند، می بینم هیچ چیز نمی تواند اندوه و جای خالی تجربه ناموفق قبلی را پر کند به همین منظور،نمی خواهم با به دنیا آوردن کودک تازه،او را جایگزین فرزندی کنم که با همه دوست داشتن،فرصت داشتنش را هر گز نداشته ام.

دیگری معتقد است، تا وقتی که یک زوج جوان دو نفره باشید، هنوز خیلی هم «خانواده» به حساب نمی آیید. تعریف خانواده با وجود یک یا ۲ کودک شکل می گیرد. حضور بچه ها شما را بیشتر به بستگان و به همدیگر گره می زند و روابط انسانی پیچیده تری را تشکیل می دهد.

کاهش فرزند آوری یک تهدید جدی برای توسعه کشور

استاندار قزوین با بیان اینکه کاهش آمار فرزندآوری از سوی زوجین زنگ خطری برای آینده و یک چالش و تهدید جدی برای توسعه کشور است می افزاید: اقتصاد خانوارها بر روی ازدواج ، طلاق و یا فرزند آوری آنان تاثیر بسزایی دارد.

هدایت الله جمالی پور اظهار می کند: باید توجه داشت که مسائل اقتصادی و معیشتی با موضوعات جمعیت و توسعه ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارند و مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و بر یکدیگر اثر می‌گذارند.

انسان، عنصری است که توسعه را در جوامع مختلف رقم می‌زند و اگر در هر کشوری، ترکیب جمعیتی آن برهم بخورد این موضوع بر روند توسعه آن بی تاثیر نخواهد بود.

آمادگی مرکز ناباوری قزوین در جهت افزایش فرزندآوری در قزوین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز به کافه خبر قزوین بیان می کند: بنابر اهمیت موضوع فرزندآوری مرکز ناباوری دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از نیمه اول سال 99 فعالیت خود را در بیمارستان ولایت آغاز کرده و به متقاضیان خدمت‌رسانی می‌کند.

پیمان نامدار می افزاید: تمامی تجهیزات مورد نیاز در این مرکز وجود دارد و با تعرفه دولتی به شهروندان عرضه می‌شود و تنها دغدغه ما انتقال این مرکز درمانی به نزدیکی بیمارستان تخصصی بانوان در جهت خدمات‌رسانی بهتر است و این موضوع نیازمند حمایت جدی مسئولان مربوطه است.

معضلات مربوط به تک فرزندان به همان دوره ی کودکی و نوجوانی ختم نمی شود

مشاور و روانشناس بالینی در این باره به کافه خبرقزوین با اشاره به برخی از مزایای تک فرزندی اظهار می کند: کودکان تک فرزند، به والدین خود بسیار وابسته هستند و رابطه خوبی با آن ها دارد و والدین هم معتقدند که کودک آنان در همه چیز بهترین است.

کودک تک فرزند معمولا مجبور نیست با خواهر و برادر دیگر برای جلب توجه والدین رقابت کند و با خواهر و برادر کوچکتر و یا بزرگتر خود مقایسه نمی شود.

پریسا مافی، با بیان اینکه ممکن است کودک تنها بزرگ شود و ممکن است فشار زیادی از جانب والدین داشته باشد برای نمونه او باید در مدرسه و سایر کلاس هایش خوب عمل کرده و بهترین باشد همین موضوع سبب می شود که، از دست والدین به دلیل مراقبت های زیاد خسته شود را از معایب تک فرزندی در جامعه عنوان کرد.

به گفته وی،این کودکان دوست یا همدمی در خانه ندارند که با او بازی کنند؛ در نتیجه بیشتر اوقات احساس تنهایی می‌کنند،همچنین اگر مهارتهای لازم برای ارتباط با همسالان در تک فرزند شکل نگرفته باشد منجر به انزوا و درون گرایی آنان خواهد شد.

مافی اضافه می کند: معضلات مربوط به تک فرزندان به همان دوره ی کودکی و نوجوانی ختم نمی شود، این کودکان بزرگ می شوند، تشکیل خانواده می دهند و خودشان پدرومادر می شوند. بچه یا بچه های این تک فرزندان که حالا دیگر خودشان والدین هستند، تنها دارایی آن ها به حساب می آیند.

شادابی کمترنسبت به همسالان خود

این روانشناس با اشاره به اینکه بچه هایی که تک فرزند هستند، در میهمانی، پارک و سفر مجبورند با بزرگترها دمخور باشند می افزاید: این مسئله سبب می شود که افراد کمتری را در زندگی برای شوخی کردن، بازی کردن، و حتی صحبت کردن داشته باشند،در نتیجه،کودکان تک فرزند نسبت به کودکانی که چند فرزندی هستند،بیشتر احساس تنهایی و شادابی کمتری نسبت به همسالان خود دارند.
 

آینده تک فرزندان در هاله ای از تاریکی

وی تصریح می کند: پدرومادر تک فرزند،زمانی که پیر می شوند بیشتر به مراقبت احتیاج دارند و اگر از دنیا بروند این فرزندان تمامی بار مسئولیت والد خود را باید به دوش بکشند، علاوه بر این،آنها هیچ دایی و خاله، یا عمه و عمویی ندارند که با بچه های آنها معاشرت کنند بنا براین،این فرزندان از داشتن فامیل و اقوام محروم اند.

مافی با بیان اینکه باید از تک فرزندی پرهیز کرد ادامه می دهد: ضروری است فرصت داشتن خواهر یا برادر را به کودکانمان داده شود زیرا به هر دلیل که زمان ازدواج به تاخیر افتد،فرصت کمتری نصیب مادر، برای زایمان دوباره می شود و یا ممکن است دیگر پیش نمی آید.

 این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه تک فرزندان هم باید ازتربیت صحیحی برخوردار شوند،یادآور می شود: تك فرزندان هم مانند هر فرد دیگری با چالش هایی مواجه می شوند که ارزیابی میزان تنهایی تك فرزندان بستگی به سن آنها و میزان توجه والدین به آنها دارد که این موضوع هم، بخشی از مشکلات آنهاست.

به گفته او،همه فکر می کنند مشکلات اقتصادی سبب شده که والدین فرزند آوری کمتری نسبت به گذشته داشته باشند این موضوع در حالی است که “سبک زندگی” و”نگرش زوجین” به جامعه نسبت به سالیان گذشته تغییر بسیاری کرده است.

به گزارش کافه خبر قزوین، در حال حاضر جمعیت کشور به سوی میانسالی،سالمندی و کمبود نیروی انسانی پیش می ­رود، این عناوین یاد شده، از مهمترین آفت های اجتماعی پدیده “تک فرزندی” است، مسئله ای که باید حل ریشه ای آن در راس تصمیمات و برنامه های دولتمردان قرار گیرد،چرا که بدون شک “خانواده های تک فرزند” قبل از حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی اقدامی برای فرزندآوری بیشتر نخواهند کرد.

از سوی دیگر، باید به این نکته هم توجه کرد که افزایش تعداد موالید بدون تامین زیرساخت ها به طور قطع در سال های آتی، کشور را با مشکلات عدیده‌ای چون نبود مسکن، کاهش منابع و از بین رفتن فرصت های شغلی و تحصیلی رو به رو می‌کند که باید این موضوع هم، مورد بررسی و توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.