×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام علی (ع) , آینه سروده ها و منظومه های فارسی

به گزارش کافه خبر قزوین،به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) نشست ادبی “دریای ولایت” با مروری بر کتاب “ستایش های امیر المومنین ” در سروده های سخنوران قزوینی با حضور نویسنده و پژوهشگرانی همچون محمد علی حضرتی و اسماعیل سکاک پیش از ظهر امروز به شکل مجازی در اسکای روم برگزار شد.

در آغاز این نشست ،محمد علی حضرتی نویسنده و پژوهشگر با اشاره به کتاب “ستایش های امیر المومنین” از زبان شاعران قزوینی به توصیف حضرت علی (ع) پرداخت و افزود: این اثر ادبی مورد لطف رهبر کبیر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته و این کتاب را یک اثر شایسته دانسته اند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد:عشق و علاقه مردم ایران به امیرالمومنین حضرت علی(ع)، به شکل های مختلفی در شعر و ادب فارسی نمود پیدا کرده است. ویژگی های فردی و اجتماعی حضرت علی(ع)، پرورش او در دامان پیامبراکرم (ص)، تولد در کعبه، گشودن در قلعه خیبر، همسر حضرت فاطمه(س) بودن و… آن حضرت را در اندیشه ایرانیان به مرتبه قهرمان بی مثال رسانده است. به گونه ای که بسیاری از شاعران آن حضرت را نمونه یک انسان کامل و قهرمان دینی خود برشمرده اند.

وی توضیح داد: شاعران پارسی گوی غالباً با پرداختن به وصف شخصیت حضرت علی(ع) و ذکر دلاوری ها و رشادت های وی، تصویرپردازی های ادبی از این مصادیق داشته اند و درباره این حضرت اشعار فراوانی سروده اند. شاعران غالباً ضمن ساختن صور خیال، از چنین شناسه هایی به مثابه آموزه هایی اخلاقی سود جسته، به پند آموزی و عبرت دهی آنها توجه داشته اند. آنچه در مدیحه سرایی شاعران درباره امام علی(ع) آمده، تقریباً وجه اشتراک بیشتر آثار ادبی است.

دوران صفویه اوج شکوه شاعران در سرودن حماسه های دینی است

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه در دوران صفویه اوج مدح گویی شاعران درباره اهل بیت (ع)است تصریح کرد:سرودن شعر در وصف امام علی(ع) که از قرن سوم هجری در شعر فارسی شروع شده بود، در قرون بعد نیز ادامه پیدا کرد ولیکن، اوج این انگیزش در عصر صفوی بود. در این دوره ما شاهد حمایت و تشویق پادشاهان صفوی از شاعران در سرودن حماسه های دینی هستیم.

این فعال فرهنگی بیان کرد:از دیگر موضوعاتی که جایگاه حضرت علی(ع) نسبت به دیگر اهل بیت اسلام متمایز کرده است ولادت وی در کعبه است و همین موضوع سبب شده که شاعران بسیاری نیز به اینکه نکته توجه کنند و تنها در این باره بسرایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.