×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پستچی ها نباشند کرونا بی رحم تر می شود/حجم سفارشهای پستی در هجمه کرونا

به گزارش کافه خبر قزوین، همانطور که در ماجرای کرونا، پزشکان و کادر درمان برای سلامتی مردم جان خود را به خطر انداختند و خدمات شایسته ای ارائه دادند که برای همه مردم کشور ارزشمند و از یاد نرفتنی است،در کنار آن کارکنان پست که در تمام ۱۰ ماه گذشته با وجود تمام خطرات حتی یک روز تعطیل نبوده و با خدمات‌رسانی خود این امکان را برای بسیاری از هموطنان فراهم کرده‌اند که در خانه بمانند، این اتفاق نیفتاد. حتی در روز اول نوروز، چند صد تُن مرسولات پستی توسط پستچی‌ها در تمام کشور جابه‌جا شد. اما این خدمات هیچ‌کجا دیده‌نشد. پستچی‌ها همیشه قشر مظلوم جامعه بوده‌اند و این موضوع، در ایام کرونا مضاعف شد…»

آنچه خواندید، گوشه‌ای از درد دل‌های پستچی‌ها و کارکنان سازمان ملی پست است؛ زحمتکشانی که اکثریت قریب‌به‌اتفاق آن‌ها در ۱۰ ماه کرونایی اخیر با تعطیلی و مرخصی و استراحت بیگانه بوده‌اند.

کرونا خیلی از معادلات را بر هم زده و بازار کسب و کار‌ها را به خواب برده، اما اینجا در اداره پست، ردپای تجارت و کسب‌وکار با مرسوله‌های مربوط به خرید‌های اینترنتی با شیوع این ویروس رونق عجیبی گرفته است و فعالیت های آنان را صد چندان کرده است.

در این ایام، پستچی‌ها خیلی بیشتر از آن روز‌هایی که فقط پاکت‌های اداری یا بسته‌های کاغذی را در خانه‌ها می‌رساندند، سرشان با رساندن محموله‌هایی که هر کالایی را شامل می‌شود، شلوغ تر خواهد شد.

هرچند هفته ملی پست، بیشتر روز پستچی‌ها و شنیدن سختی‌ها و شیرینی‌های کار آن‌هاست،اما آیا یک بار حتی در روزی که مربوط به خودشان است، تا به امروز اتفاق افتاده که یک “نامه رسان” فقط یک دقیقه در مقابل دوربین‌های صدا و سیما یا دیگر رسانه‌ها قرار گیرد تا از دشواریهای کارش صحبت کند؟ بر همین مبنا،کافه خبر قزوین این موضوع را مورد توجه و بررسی قرار داد.

پست به کاهش ورود و خروج مردم در شهر و حتی استانهای دیگر کمک کرد

مدیر کل اداره پست استان قزوین در گفتگو با کافه خبر قزوین اظهار می کند؟در حال حاضر با نزدیک شدن به سالروز بیماری کرونا، شاید در اوایل مردم این بیماری را زیاد جدی نمی گرفتند اما ارگان ها یا سازمانهایی بودند که به طور جد و مستمر، در کنار مردم ایستادگی کردند و در این روزهای دردناک،حتی فعالیت هایشان چندین برابر شد که یکی از این سازمان ها “پست” بود.

رحیم برخورداری می افزاید: پست به عنوان قدیمی ترین واصیل ترین نهاد در دنیا که سرمنشا آن در ایران باستان و به عنوان چاپار خانه بود رسالتش،هویتش و اصالتش را در همه سختی ها حفظ کرد و در دوران محدودیت های کرونایی، دریافت امانات مردم،ارسال این امانت و توزیع آنها هر چند بر فعالیت هایشان افزود،اما سبب شد که از ورود و خروج مردم در شهر و حتی استانهای دیگر کاسته شود و مردم شهر و کشورمان در محیط امن خانه با یکدیگر در ارتباط و تبادل باشند.

وی توضیح می دهد؟ سازمان پست با تکیه بر نیروی انسانی متعهد، متخصص و همچنین دلسوز توانست به نحو احسنت وظیفه خود را انجام دهد و این روزها شاید مردم و شهروندان قزوینی کمتر مطلع باشند که پست یکی از خطرناک ترین مکانها از نظر واگیر این ویروس منحوس بوده و هست به طوری که،همکاران این سازمان همچون کادر درمان و پاکبانان در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند و تلاششان ستودنی است.

این مسئول تصریح می کند؟ اداره کل پست استان قزوین با دارا بودن دویست نفر نیروی وفادار و پایبند به اصول پست که مهمترین آن امانت داری است توانست خدمتی جاودان به مردم شریف استان قزوین به یادگار بگذارد، هرچند دراین راه همکارانی از اداره پست از بین ما رفتند و تقریبا اکثر نیروهایشان به کرونا مبتلا شدند ولی موزعین زحمتکش هیچ وقت خم به ابرو نیاوردند و همچنان به وظیفه خود عمل می کنند.

به گفته وی،پرسنل پست اینبار مثل همیشه با خدای خود معامله کردند و مصداق آیه شریفه ذیل که: «فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْیا وَ حُسْنَ ثَوابِ الآْخِرَةِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ»؛[8] خداوند ثواب و بهترین پاداش آخرت را به آنها(محسنان) داد؛ (زیرا) خداوند نیکوکاران را دوست می دارد و جواب این حسن انجام کار خود را از خداوند متعال خواهند گرفت

برخورداری با بیان اینکه در شرایط قرنطینه که عمده فروشگاه‌ها تعطیل هستند و فروش آنلاین انجام می‌دهند، این فرآیند به یک الگوی واحد تبدیل شده است می افزاید؟ خرید و فروش‌های مجازی اگرچه به سمت فروشگاه‌های آنلاین رفته، اما یک حلقه مکمل دارد که آن انتقال مرسوله فیزیکی است و به جز سازمان ملی پست،سازمان دیگری وجود ندارد که وظیفه انتقال را با این قدرت انجام دهد.

به گفته او، همچنین جریان جامعه روستایی به سمت خرید اینترنتی رفته و کانال اصلی ارتباط با مناطق دورافتاده هم عمدتا پست است که پیک زیادی به پست وارد کرده است.

کرونا سبک زندگی مردم را به سمت خرید های اینترنتی سوق داد

این مسئول اضافه می کند: بخش دیگر خدمات، خریدهای اینترنتی است. کرونا مانند کاتالیزور فرآیندها را تسریع بخشید، مردم به سمت پست با اقبالی وسیع و یکباره روی آوردند و در ادامه این مسیر، فرصت تقویت زیرساخت‌ها نتوانست فراهم شود.

برخورداری ادامه می دهد؟در طول ماه‌های گذشته، به واسطه افزایش فرآیندهای آنلاین و خریدهای اینترنتی، فعالیت سازمان پست هم چندین برابر شده است و فراهم نبودن زیرساخت‌ها، ‌ نارضایتی‌هایی هم از تاخیر در ارسال بسته‌های پستی ایجادکرده است. مقصودی فرآیند پست را متشکل از سه ضلع نیرو، فضا و زمان می‌داند که اگر هر کدام از این بخش‌ها با مشکل مواجه شوند، فرآیند پستی را دچار اختلال می‌کنند.

به گفته او، قبل از شیوع کرونا مردم خرید اینترنتی را یک نیاز فانتزی می‌دیدند، اما کرونا سبب شد،سبک زندگی مردم به سمت خرید اینترنتی برود، تا جایی که خریدهای ضروری، از آب معدنی تا الکل و ماسک که امروزه بخشی از ضروریات زندگی مردم است، از طریق اینترنت انجام می‌شود و فرآیند انتقال این کالاها، از سوی پست صورت می‌گیرد.

امور اولویت دار خود را به پست بسپارید

یک نامه رسان نیز به کافه خبر قزوین اظهار می کند؟ هر چند شهروندان با روی آوردن به این سازمان،باعث کاهش شیوع بیماری در جامعه شده اند، ولیکن فراموش نخواهیم کرد که با حضور یک پستچی در هر مسیر تقریباً نیاز۸۰ نفر از مردم که ممکن است از خانه بیرون بیایند و دنبال فعالیت های روزمره خود باشند را مرتفع میکند و همین موضوع به ظاهر ساده در قطع زنجیره کرونا اهمیت بسزایی دارد.

 وی می افزاید: درتوزیع مرسولات به دلیل اینکه اکنون بیشتر افراد از طریق ارتباط غیرحضوری کارهای خود را انجام می‌دهند یا بسته‌های خود را پست می‌کنند که همکاران نامه رسان به توزیع نامه‌ها و بسته‌های پستی در استان می‌پردازند بر همین اساس ضروری است،مردم “تاخیر” در دریافت مرسوله پستی را در شرایط کنونی را یک امر طبیعی محسوب کنند و سپس امور الویت دار خود را به پست بسپارند و از خرید کالاهای غیر ضروری که موجب اخلال در رسیدن کالاهای اساسی می شود اجتناب کنند.

برای مثال،ممکن است دارویی مهم در لا به لای شلوغی بسته های پستی باشد و تاخیر در ارسال آن جان‌یک شهروند و یا هموطن را به خطر اندازد.

به گفته او،همکاران پست با گرمای تابستان و سرمای زمستان دست و پنجه نرم می کنند و از ابتدای صبح که همکاران نامه رسان شروع به فعالیت می‌کنند تا زمانی که تمامی نامه‌ها و بسته‌ها را به دست افراد برسانند، لحظه‌ای غفلت نکرده و مدام مشغول به کار هستند در نتیجه صبر و شکیبایی شهروندان و هموطنان میتواند بخشی از خستگی های شبانه روزی آنان را کاهش دهد.

مردم در کنار نیمه خالی، نیمه پر لیوان را هم ببینند و با رفتاری صحیح کارمندان شرکت پست را به کارشان دلگرم‌تر کنند تا در وضعیت فشار کاری و بحران بیماری، امیدوارتر پای کار بمانند.

ضرورت بازدیدهای سر زده مسئولان از اداره پست و حجم کاری آنان

وی از مسئولان درخواست می کند؟ مسئولان به شغل سخت پستچی و نامه رسان توجه ویژه ای داشته باشند و با بازدید های سر زده مشاهده گر سختی کار آنها باشند چرا که این حرکت به ظاهر ساده، سبب خواهد شد نه تنها با حجم و سختی کار آنان در گرمای تابستان و سرمای زمستان و از میزان دریافتی های کم این قشر آگاه شوند تا بتوانند برایشان گامهای مثبتی بر دارند.

این نامه رسان بیان می کند: در بین تمامی مجموعه‌ها کمترین حقوق را پست و سپس نامه رسان دریافت می‌کند، در نتیجه انتظار می رود که حداقل بر اساس حجم کار، این دریافتی‌ها افزایش پیدا کند،صد البته که در چند ماه اخیر وقتی نامه رسان نامه‌ای را به مقصد می‌رساند، معادل آن مبلغی دریافت می‌کند اما اگر حقوق یک نامه رسان را با سایر مجموعه‌های فناوری اطلاعات مقایسه کنید، می‌بینید که کمترین حقوق را نامه رسان‌ها دریافت می‌کنند.

به گفته او، با شیوع کرونا بسیاری از کشورها تعطیل شدند و برخی از آن‌ها تبادل پستی خود را قطع کردند این موضوع در حالی است که در ایران،سازمان پست هیچ روز تعطیلی نداشتند و در تمامی روزها خدمات پستی ارائه می دادند.

به گزارش کافه خبر قزوین، سازمان پست تا آنجا که امکان داشته مرسوله های پستی را ارسال کرده است و بابت هر گونه تاخیر عذر خواهی کرده است،اما فراموش نشود که کارکنان این سازمان در شرایط بحرانی همپای کادر درمان، در کاهش بیماری کرونا نقش بسزایی داشته اند.

مردم نیز باید بدانند که پست یک شرکت “درآمدزا” نیست و حتی در مواردی زیان نیز دیده است، پس اگر مراجعان در طرف مقابل، زحمت اداره پست و مراحل مختلف کار را درنظر بگیرند، متوجه می‌شوند که همه هزینه‌ها از مردم دریافت نمی‌شود.

به شهروندان توصیه میشود که تا حد امکان از منزل خارج نشوند و اگر نیازمند دریافت خدمات پستی بودند آن را به صورت غیرحضور از طریق اپلیکیشن‌های «پستخونه» و «الوپست» دریافت کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.