×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روزی که خودمان تیتر می‌شویم

به گزارش کافه خبر قزوین،حرفه‌ای که شب و روز ندارد و در این عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات به وجودش نیاز فراوان است، در آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نقش بی‌بدیلی دارد، همواره باید باخبر بوده و در پی‌خبر باشد.

او می‌نویسد، صادقانه می‌نویسد برای ساخت فرهنگی غنی، برای آبادانی و توسعه کشور و زادگاهش و همواره در بطن جامعه زندگی می‌کند و سلامت فرهنگی و فکر هر جامعه‌ای مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی‌اش است و آن کسی نیست جز خبرنگار و زحمتکشان عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، شخصی که در مواقعی مورد بی‌مهری خیلی‌ها قرار می‌گیرد اما عشق به کار او را جسورتر و با انگیزه‌تر می‌کند.

روز خبرنگار، روزی است که گویی قلم، این مقدس‌ترین عامل سوگند آسمانی بار دیگر به مظهر درخششی تبدیل شده که حکایت‌گر زندگی تابناک آنانی باشد که همواره با قلم پیوندی جاودانه بسته‌اند، روز سرود ماندن در ورطه نوشتن، حکایت پابرجایی در دنیای کلمات و واژه‌ها و عامل تابندگی دگرباره اندیشه‌های انسانی است.

۱۷ مرداد که سالروز گرامیداشت شهادت محمود صارمی به‌عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده فرصتی است که یادی کنیم از اصحاب قلم و اطلاع‌رسانی که بسیاری از آنان در عین گمنامی و بدون توقع خاص در این عرصه پرخطر فعالیت می‌کنند، به همین بهانه پای درد دل افرادی نشستیم که سالیان سال و عاشقانه در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم خدمت کرده و از کم‌ترین امنیت شغلی بی‌بهره هستند.

اخلاق‌مداری یکی از اساسی‌ترین موضوعات در حرفه خبرنگاری

در این خصوص سیما صالحی خبرنگار روزنامه سراسری اخلاق‌مداری را یکی از اساسی‌ترین موضوعات در حرفه خبرنگاری عنوان کرد و با بیان اینکه خبرنگار ناظر بر عملکرد مدیران و چشم بنای جامعه است، افزود: نباید خبرنگاران ضعف مدیران را در سایه برخی بی‌اخلاقی‌ها پنهان کنند.

وی ادامه داد: خبرنگاران باید قلم را که قداست دارد به هر نحوی نفروشند و در راستای مطالبات مردم و جامعه گام بردارند.

این فعال رسانه‌ای بر حفظ وفاق و همدلی خبرنگاران استان تأکید کرد.

ساماندهی خبرنگاران و حفظ شان و جایگاه آنان

پریسا قربانی دیگر خبرنگار لرستانی یکی از چالش‌های خبرنگاران استان  را ورود افراد نابلد و نا آشنا به عرصه رسانه و صرفاً کسب درآمد دانست و با اشاره به اینکه ساماندهی اصحاب قلم و رسانه در لرستان مغفول مانده است، بیان کرد: ضرورت دارد به‌منظور حفظ شان و جایگاه خبرنگاران این قشر زحمتکش و فرهیخته ساماندهی شوند.

این فعال رسانه‌ای افزود: باید مرجعی داشته باشد و اجازه ورود هر کسی را به این عرصه داده نشود.

وی گفت: هر خبرنگاری باید با کسب آموزش‌های لازم نسبت به انجام کارهای تخصصی وارد شود و قطعاً تجربه در کنار آموزش راهگشا خواهد بود.

ساماندهی خبرنگاران قصه پرغصه این روزهای اهالی رسانه

امین زینی وند خبرنگار و یکی از فعالان رسانه‌ای لرستان اظهار کرد: خبرنگار کسی است که حاضر و ناظر بر دیده‌ها و شنیده‌هاست و با رعایت کرامت و حفظ آبروی هر مسلمانی اقدام به تهیه خبر می‌کند.

وی گفت: بی‌اخلاقی در رسانه سیاستی است که فقط سبب می‌شود آبروی رسانه به باد رود و زمانی تفرقه بین اصحاب رسانه ایجاد شود مدیران ضعیف بهتر می‌توانند اصحاب رسانه و قلم را مدیریت کنند.

زینی وند ساماندهی خبرنگاران را قصه پرغصه این روزهای اهالی رسانه دانست و افزود: متأسفانه شاهدیم که هیچ استعلامی برای ورود افراد به جمع خبرنگاران استان وجود ندارد و این یکی از چالش‌های جامعه خبری استان است.

این فعال رسانه‌ای لرستان با انتقاد از اینکه در بحث سیل خبرنگاران در حوزه اطلاع‌رسانی خوش درخشیدند و این درحالیست که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری لرستان هیچ حمایتی از آنان نداشتند، بیان کرد: امروز نیز اهالی رسانه چشم امید به‌روز خبرنگار دارند چرا که اقتصاد رسانه بحثی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

ساماندهی پایدار، منسجم، علمی و دقیق از صنف فعالان رسانه‌ای لرستان وجود ندارد

شهرام شرفی از دیگر فعالان رسانه‌ای لرستان گفت: متأسفانه سیاست‌ها در کشور قائم به سلیقه بوده و دوام و پایداری ندارند و برنامه‌مند و ساختارگرا نیستند به‌عنوان نمونه در بحث ساماندهی خبرنگاران استان از سال ۸۲ تاکنون این موضوع مطرح بوده و شاید مقطعی ساماندهی شدند اما این امر پایدار نبوده است.

وی با بیان اینکه در استان ساماندهی پایدار، منسجم، علمی و دقیق از صنف فعالان رسانه‌ای وجود ندارد، تصریح کرد: فردی که استخدام اداره‌ و دستگاهی می‌شود یکبار اقدام به تهیه مدارک لازم کرده و سپس ۳۰ سال خدمت می‌کند اما اصحاب رسانه استان هرساله باید مدارک خود را تحویل ارشاد و خانه مطبوعات دهند و خبری از ساماندهی پایدار آنان نیست.

شرفی گفت: چنانچه کارتی برای اصحاب رسانه صادر می‌شود برای همه عنوان خبرنگار لحاظ نشود بلکه سردبیر، خبرنگار، روزنامه‌نگار و مسئول فنی و ویراستار مشخص شود و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی باید مقتدرانه عمل کند که در این راستا ممکن است مورد هجمه و مخالفت‌هایی نیز قرار گیرد.

با اراده محافظه‌کارانه نمی‌توان تغییر و تحول ایجاد کرد

وی با بیان اینکه با اراده محافظه‌کارانه نمی‌توان تغییر و تحول ایجاد کرد، تصریح کرد: اداره‌کل ارشاد لیستی را تهیه و به ادارات استان ارسال و جایگاه خبرنگاران در خبرگزاری‌ها، نشریات و پایگاه‌های فعال خبری مشخص شود.

شرفی با اشاره به صدور مجوزهای بی‌رویه نشریات و پایگاه‌های خبری در لرستان بیان کرد: در کنار رشد کمی باید رشد کیفی رسانه‌ها دیده شود.

این فعال رسانه‌ای لرستان با بیان اینکه ساماندهی انجام شده خبرنگاران در دولت فعلی و قبلی مقطعی بوده است، افزود: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که شورای اطلاع‌رسانی لرستان برای ساماندهی خبرنگاران استان چه اقداماتی انجام داده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه چنانچه نقدی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شود سریعاً از خبرنگار شکایت می‌شود، اضافه کرد: موضوع دیگری که باید به آن بپردازیم بحث اقتصاد رسانه است که باید واقع‌بین باشیم؛ ضرورت دارد رسانه مستقل باشد و روی پای خود بایستد و در این راستا بخش خصوصی می‌تواند حامی این قشر باشد که در لرستان بخش خصوصی نداریم و اقتصاد غیردولتی ضعیف است و رسانه چاره‌ای ندارد و باید برای بقا باید دولت درآمدش را تأمین کند.

این فعال رسانه‌ای گفت: رئیس شورای اطلاع‌رسانی لرستان باید مطبوعات را تقسیم‌بندی کرده و ادارات استان را موظف به حمایت از رسانه کند و در این صورت است که اهالی قلم و اطلاع رسانی حالت مطالبه‌گری خود را حفظ می‌کند.

شرفی با بیان اینکه کار خبرنگار و روزنامه‌نگار ارتقای دانش عمومی و استفاده از نثر فاخر فارسی است، بیان کرد: یک خبرنگار باید از هر حیث تلاش کند که الگوی خوبی برای جامعه باشد.

وی عنوان کرد: فضای مجازی رها شده و فضایی لمپنیسم در آن حاکم است که باید این فضا به‌خوبی مدیریت شود.

نمی‌توانیم نقش رسانه را در توسعه نادیده بگیریم

ابوذر بابایی زاده یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای لرستان گفت: زمانی توسعه اتفاق می‌افتد که خبرنگار به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی نیرویی توسعه یافته باشد و نمی‌توانیم نقش رسانه را در توسعه نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بخش آموزش اهالی رسانه کوتاهی و غفلت شده است، بیان کرد: کیفیت رسانه زمانی افزایش می‌یابد که در امر آموزش به نقطه‌ای برسد که در مسائل مختلف بتواند آگاهی بخشی داشته و استقلال و هویت خبرنگار حفظ شود.

بابایی زاده بیان کرد: در بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی باید فراتر از جریانات سیاسی عمل کنیم.

وی تصریح کرد: فاصله بین انجمن و خانه مطبوعات به رسانه‌های استان آسیب می‌زند.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فکری به حال اقتصاد اهالی رسانه کند و البته این درحالیست که با وجود شرایط بد اقتصادی نشریاتی را داریم که ماهیت خود را حفظ کرده و تیتر فروشی نمی‌کنند و ویترین نشریه خود را حفظ کرده‌اند.

پالایش خبرنگاران در دستورکار خانه‌های مطبوعاتی استان‌های کشور

در این خصوص احمدحسین فتایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: برنامه‌هایی را پیشنهاد دادیم که نقش استان‌ها در صدور مجوزها پررنگ‌تر باشد در آخرین جلسه‌ای که با معاونت مطبوعاتی وزارت داشتیم قول دادند این شرایط صدور مجوزها مقداری تغییر کند تا افرادی که توانایی دارند و استعلامات آنان نیز اخذ می‌شود بتوانند در این عرصه فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه پالایش خبرنگاران در دستورکار خانه‌های مطبوعاتی استان‌های کشور است، افزود: آن‌ها باید بانک اطلاعاتی از خبرنگاران را تهیه و احصا کنند و در نهایت افرادی که فعالیت دارند در این عرصه باقی بمانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه رسانه‌ها در دو سال اخیر در بحث‌های سیل و اطلاع‌رسانی در کرونا در خط مقدم بودند و خالصانه زحمت کشیدند، افزود: رسانه با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق ستاد استانی و ملی و تولید محتوایی که انجام داد به آگاهی بخشی مردم در بحث کرونا کمک کرد.

فتایی با بیان اینکه برای حمایت از خبرنگاران درخواست تسهیلاتی دادیم تا به آنان پرداخت شود و موضوع دوم تجلیل از این افراد است که تحت عنوان هدیه روز خبرنگار به‌حساب آنان واریز شود.

اصحاب رسانه وفاق و همدلی بیشتری داشته باشند

وی با تأکید براینکه انتظار داریم در شرایط کنونی و خاص کشور اصحاب رسانه وفاق و همدلی بیشتری داشته باشند، افزود: چنانچه اختلاف‌نظر و دیدگاهی وجود دارد طبیعی است و از این افراد درخواست داریم کماکان وفاق و همدلی خود را در راستای رسالت خطیر آگاهی بخشی است حفظ کنند.

فتایی عنوان کرد: در خانه مطبوعات و انجمن‌ها برنامه‌هایی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حتماً از این موارد حمایت خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: آموزش امر اجتناب‌ناپذیری است که باید خبرنگاران در راستای علم و آگاهی آموزش‌های روز دنیا را کسب کنند.

خبرنگاران مهارت سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند

در این خصوص دکتر محمود ثمینی، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با گرامیداشت شهادت محمود صارمی و تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار اظهار کرد: اهمیت خبرنگاری و اطلاع‌رسانی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست، امروز دنیا بر اساس اطلاعات می‌چرخد و منشأ اطلاع‌رسانی خبرنگاران هستند و چنانچه این قشر آموزش‌های لازم و صحیح را دیده باشند تأثیر بسزایی در آگاهی بخشی بهتر جامعه دارند.

وی با بیان اینکه باید همه مردم و جوانان سواد رسانه‌ای داشته باشند و این امر نیز می‌طلبد که خبرنگاران به طریق اولی مهارت سواد رسانه‌ای خود را با آموزش‌های فنی و تخصصی کسب کنند، بیان کرد: باید تلاش شود رسانه علیرغم تجربیات گذشته با توجه به اطلاعات، فناوری روز و پیشرفت‌های فناورانه خود را با این موارد هماهنگ کند.

ثمینی اضافه کرد: با توجه به حجم و هجمه تبلیغات بالای دشمن که بر مملکت و مردم فشار می‌آورند خبرنگاران باید احساس مسئولیت و عِرق ملی داشته باشند تا بتواند از کیان مملکت، حیثیت و حقوق مردم دفاع کنند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی لرستان گفت: خبرنگاران در لرستان نیز باید واقعیات را بازگو کنند و چنانچه نقیصه‌ای اعم از مشکلات اقتصادی، عمرانی و اجتماعی در استان وجود دارد با نقد منصفانه آن را بیان کنند و مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز بررسی و این مشکلات را برطرف کنند و پاسخگو باشد.

خبرنگاران بازوان توانمند و پیشران توسعه هستند

وی خبرنگاران را کمک حال مدیران و یارو و یاور مسئولین دانست و با اشاره به اینکه خبرنگاران به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی بازوان توانمند و پیشران توسعه هستند، یادآور شد: جایگاه اطلاع‌رسانی و خبرنگار بسیار بالا و ارزشمند است و خبرنگاران یکی از ارکان توسعه هستند و باید مواظبت کنند قلمشان را در راستای انجام کار خیر، اعتلای جامعه و خدمت به مردم بکار گیرند.

ثمینی با دعوت از خبرنگاران در راستای توسعه استان و کمک به مسئولین گفت: به‌گونه‌ای در راستای توسعه استان قلم‌ زنند که سرمایه‌گذاران مطرح برای ورود به استان رغبت داشته باشند و با توجه به اینکه لرستان به‌عنوان پایلوت گردشگری، کشاورزی و دامداری است بتوان از پتانسیل‌های موجود به نفع مردم برای افزایش تولید، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال بهره ببریم.

خبرنگاران اقدامات دولت را واقعی منعکس کنند

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی لرستان با بیان اینکه این مهم مستلزم هدایت سرمایه‌گذاران به سمت استان و آن‌ها با اطلاع‌رسانی درست و معرفی بهتر لرستان توسط خبرنگاران رخ می‌دهد، افزود: دولت تلاش کرده خدمات خوبی را به استان بدهد و این خدمات پس از سیل قابل‌تقدیر بوده و نیاز است خبرنگاران اقدامات دولت را واقعی منعکس کنند و چنانچه انتقاداتی دارند سازنده باشد.

وی با بیان اینکه اهالی قلم و رسانه چهره لرستان را بیشتر معرفی کنند تا قابلیت‌های لرستان برای سرمایه‌گذار نمود بیشتری پیدا کند، تصریح کرد: خبرنگاران نباید باهم تقابل داشته باشند ممکن است انتقادی باشد که طبیعی است و این اختلاف سلایق که شامل دیدگاه مختلف اقتصادی و سیاسی در هر قشری وجود دارد.

ثمینی ادامه داد: این اختلافات در کمال ادب و احترام و در راستای رشد و اعتلای حرفه خبرنگاری برطرف شود و چنانچه انتقادی وجود دارد سازنده باشد نه اینکه منجر به دسته‌بندی و تخریب همدیگر شود که خطرناک و به ضرر لرستان است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی لرستان در خصوص حمایت مالی و معنوی از خبرنگاران لرستان گفت: تشکل‌هایی برای حمایت از وضعیت خبرنگاران در استان داریم و ما به دستگاه‌ها اعلام کردیم که به این تشکل‌ها کمک کنند تا به تناسب اطلاعاتی که از اصحاب رسانه دارند عادلانه این خدمات که شامل فناوری و معیشتی هستند را به آنان ارائه دهند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی لرستان با تأکید براینکه خبرنگاران استان عزت نفس بالایی دارند و در این شرایط کرونا عده‌ای متضرر شدند، اظهار کرد: سال گذشته در شورای اطلاع‌رسانی مصوباتی داشتیم که آن‌ها را به مدیران دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردیم که براساس آن دستگاه‌ها نباید علیه انتقاد خبرنگار به دستگاه قضایی طرح دعوی کنند و ما نیز در شورای اطلاع‌رسانی این مسائل را پیگیری خواهیم کرد و چنانچه اتهامی وارد باشد برای بررسی بیشتر به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهیم؛ البته در مواقعی تلاشمان براین بوده که این موارد به صلح و سازش ختم شود.

به هر حال در طول سال یک روز به نام خبرنگار بوده که امیدواریم در این روز به حرمت قلم و شان، مشکلات و خواسته‌های خبرنگاران به صورت واقعی رفع و برآورده شود.

منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.