×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هر چه تنها تر، آنلاین تر/مسئولین فرهنگی عهده دار مسئولیت فضای مجازی شوید

به گزارش کافه خبر قزوین،ناهید هدایتی،دختر جوانی از طریق فضای مجازی با پسری آشنا می شود و پس از مدتی با وجود علاقمندی به وی، به اواعتماد می کند به  طوری که برای تهیه خرید جهیزیه زندگی مشترکشان چک های متعددی را به او می سپارد.

اما طولی نمی کشد که این رابطه به قهر و دلسردی می انجامد و این دختر که رابطه اش را با این پسر به پایان برده است،ناگهان مجبور به پرداخت چک های سنگینی می شود که مشکلات عدیده ای را برای او به وجود آورده است بنابراین  تصمیم می گیرد نزد پلیس و قوه قضاییه رفته و از او شکایت کند.

 در همین راستا، پلیس با تحقیقات و مستندات بسیار این موضوع را به اثبات می رساند که این پسر از کلاهبردان جرائم یارانه ای است که در مرکز و اطراف شهر به بهانه ازدواج  با دختران،از آنان اخاذی می کرده است.

 این ماجرا شاید یکی از هزاران اتفاقاتی باشد که هر روز در سطح شهر رخ می دهد و عده ای را به دلیل ساده لوحی و یا کمبود محبت در دام انسانهای شیطان صفت قرار می دهد در این بین، شایسته است خانواده ها با نظارت بیشتری فرزندان خود را در فضای مجازی کنترل کنند تا مبادا دچار آسیب های این چنینی شوند.

هر نوع رفتار و عملکرد فضای مجازی همانند دنیای واقعی تاوان و هزینه دارد

رئیس پلیس فضای تولید و تبادلات اطلاعات فتا استان قزوین در گفتگو با کافه خبر قزوین اظهار می کند: فضای مجازی فضایی بسیار گسترده است به طوری که نمی توان برای آن محدودیت مکانی و زمانی مشخص کرد به همین ترتیب پلیس فتا مسئولیت برقراری امنیت فضای مجازی را در کشور بر عهده دارد و با تمام توان در راستای رسیدن به این هدف فعالیت می کند.

سرهنگ محمدعلی فرهودی می افزاید: در حال حاضر همه افراد از بستری به ظاهر مجازی استفاده می کنند این موضوع در حالی است که این فضا کاملا واقعی است و هر نوع رفتار و عملکرد آنان همانند دنیای واقعی تاوان و هزینه دارد.

رئیس پلیس فتا استان افزود: مجرمین سایبری با کلاهبرداری اینترنتی و شیوه درج آگهی در سایت هایی همچون دیوار و یا شیپور،معامله خود را انجام می دهند به همین دلیل ممکن است کالای مورد نظر را ارسال نشود ودر ادامه این مسیر دچار مشکلاتی شوند که جبران ناپذیر باشد از سوی دیگر،ترغیب کاربران خصوصا بانوان به ورود سایت های جعلی هم مانند رمالی ، طالع بینی و ازدواج که بیشتر قربانیان آن بانوان هستند سبب می شود که مدیران این نوع سایت ها مبالغی را اعلام کنند تا بتوانند از این طریق، اطلاعات بانکی آنها را اخذ و سپس کپی کنند، بنابراین بانوان باید در این زمینه هوشیار تر برخورد کرده و با دقت نظر بیشتری سعی کنند وارد این گونه سایت ها نشوند.

کاهش 29 درصدی جرائم سایبری در قزوین

وی تصریح می کند: کلاهبرداران با استفاده از تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی علی الخصوص در شبکه اجتماعی اینستاگرام و همچنین با پیشنهادات داغ نظیر خرید شارژ با قیمت کم، کاربران را فریب می‌دهند وضمن هدایت قربانیان خود به صفحات و درگاه‌های جعلی “فیشینگ”، اطلاعات بانکی آن‌ها را به سرقت می‌برند.

این مقام مسئول خواستار شد: به هیچ وجه فریب تبلیغات کلاهبرداران را نخورند و به پیام‌های دریافتی از سوی افراد ناشناس اعتنایی نداشته باشند.

فرهودی خبر داد:طی 4 ماهه اخیر سال جاری 29 درصد از جرائم فضای مجازی کاهش پیدا کرده است و 34 درصد کشف جرائم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

آدرس صحیح URL 

به گفته وی،یکی از راه های شناسایی این صفحات آدرس URL سایت است که باید دقت شود همان آدرس اصلی درگاه اینترنتی باشد و حرفی کم یا اضافه نداشته باشد.

این مقام مسئول می گوید: در صورت ورود به یک صفحه جعلی و وارد کردن اطلاعات حساب بانکی، کاربران این صفحه جعلی اطلاعات حساب شخص را کپی کرده و از آن سوءاستفاده می کنند.

درگاه های جعلی

فرهودی  تاکید می کند: آدرس درگاه های اصلی با آدرس اینترنتی https شروع می شوند و در صورتی که درگاهی فاقد sباشد نباید به آن اعتماد کرد.

این مقام مسئول، آگاه سازی را یکی از راه حلهای پیشگیری از این معضل می داند و اضافه می کند: یکی از راه های پیشگیری از جعل این است  که در نخستین بار اطلاعات حساب به صورت اشتباه وارد شود که اگر جعلی باشد امکان برداشت از بین برود در نتیجه صحیح تراست مردم از سایت های معتبر خرید کنند و با اولین جستجو، به سراغ خریدهای اینترنتی نروند.

به گفته وی، مردم نباید به سایت های تبلیغاتی که ناگهان در صفحات ظاهر می‌شوند توجه کنند، زیرا این سایت ها به طور معمول ،مخاطبان را به درگاه های جعلی هدایت می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان قزوین تصریح می کند: افراد “بزه” با ترفند دوستی با دیگران ارتباط بر قرار کرده تا به این طریق اطلاعات شخصی یا اداری آنان را به سرقت ببرند، در حال حاضر جرائم اینترنتی بسیار رو به افزایش است ولی افراد “بزه “به دلیل شاید حفظ آبرو نمی خواهند که واقعیت های زندگی آنان رسانه ای شود تا درس عبرتی برای سایرین باشد، کما اینکه پلیس هم به دلیل کاهش تشویش اذهان عمومی نمی تواند از برخی حقایق ها پرده بردارد.

این مقام مسئول می گوید: وقتي  شهروندان از سایتهای اینترنتی شارژ و یا غيره خريد می كنند و یا به طور خودکار از صفحه خرید سایت مربوطه به صفحه پرداخت بانک وارد می شوند، حتما به نشاني سايت وارد شده در بالای صفحه مرورگر دقت كنند که حتما نشانی مربوط به بانک باشد.

به گفته وی،هم وطنان در صورت نیاز به مشاوره یا ارائه گزارش موارد مشکوک می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir با پلیس در ارتباط باشند.

ساختن وبسایت های مشابه توسط کلاهبرداران

 رئیس پلیس فتای قزوین هشدار می دهد: روش دزدان اینترنتی اين گونه است که صفحه وب سایتی مشابه صفحه اینترنتی بانک درست مي كنند، بعد مردم که چنین اطلاعاتی را ندارند بدون اینکه بخواهند  اطلاعات حسابشان  را به هوای خرید اینترنتی وارد فیلدهایی خالی می کنند و در نهایت کلید پرداخت را می زنند ،غافل از اینکه کل اطلاعات حساب آن ها برای فرد کلاهبردار ارسال می شود. 

به گفته سرهنگ فرهودی،در هر صورت  برای حفظ اطلاعات حساب ، این مورد حتما باید دقت شود که اگر آدرس موجود در مرورگر حتی یه نقطه هم با نشانی اصلی اینترنتی بانک تفاوت داشت سریع از صفحه خارج شوند.

هویت دیجیتال

عضوء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان به کافه خبر قزوین می گوید: شبکه اجتماعی ساختاری مبتنی بر اجتماع است که از گره هایی همچون فرد یا سازمان تشکیل شده که توسط یک یا چند یال به هم متصلند و یا مجموعه سایت هایی است که کاربران امکان اشتراک گذاری، علاقمندی ها ، فعالیت ها و افکار خود را به دیگران می دهند.

کریم خزایی، توسعه مشارکتهای اجتماعی، اشتراک گذاری علاقمندی ها توسط اعضاء، انتشار سریع و آزادانه اطلاعات ، قدرت تحلیل  و سازماندهی انواع گروه های مجازی را از اهداف آشکار فضای مجازی عنوان می کند .

این مسئول، گسترش فرهنگ دموتراتیک، مدیریت زمان، مجازی و جهانی شدن و تبلیغاتی که در این راستا صورت می گیرد را از اهداف پنهان شبکه های اجتماعی ذکر کرده و بیان می کند:  در اجتماعات مجازی علایق و منافع هویت افراد را می سازند که عمده آن ها ناپایدار و معتبر است که به آن هویت دیجیتال می گویند، در جهان مجازی مرزهایی  همچون زمان، مکان، فرهنگ و حکومت وجود ندارد و افراد در قیاس جهانی خود حق انتخاب دارند.

سفر به کربلا؛ ترفند جدید کلاهبرداران اینترنتی

وی، ترس از افشای رازهای زندگی، فروش اطلاعات، سرقت هویت، جعل هویت ، از دست دادن حفاظت شخص، استفاده هکرها از شبکه های اجتماعی و کلاهبرداری های اینترنتی را از معایب امنیتی شبکه های اجتماعی برشمرد و گفت: شبکه های اجتماعی نه تنها حریم خصوصی افراد را به خطر می اندازد بلکه سبب تشکیل کانون هایی برای بزهکاری و ناهنجاری می شود که کلاهبرداری اینترنتی یکی از آن موارد است .

خزایی ادامه می دهد: تا چندی پیش،کلاهبرداران با ارسال پیامک، ایمیل، ارسال پیام به شکل گسترده در شبکه های اجتماعی با موضوع سفرهای زیارتی در اربعین حسینی و اعزام به کربلای معلی با قیمت بسیار پایین سعی در جلب توجه مخاطبان داشتند به همین منظور،کلاهبرداران با به دست آوردن اطلاعات کاربران در گروه های مجازی، از این موضوع سوء استفاده کرده و با ترفندهای مختلف و  ارسال پیامک  به فرد، او را تا پای دستگاه های خود پرداز می کشاندند تا حساب آنان را خالی کنند.

تغییر رمز کارت

عضوء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان بیان می کند: افراد برای استفاده از هر تکنولوژی باید فرهنگ استفاده از آن را بدانند کما اینکه فرهنگسازی و آگاه بخشی نیز باید از طریق اصحاب رسانه و دستگاه هی مربوطه صورت پذیرد.

به گفته وی، کاربری که کارت عابر بانک خود را دریافت می‌کند ضروری است بروشور حاوی اطلاعات لازم همراه کارت را با دقت مطالعه کند و همچنین به صورت دوره ای رمز کارت خود را تغییر دهد تا دچار خسارت های مادی و معنوی فضای مجازی نشود.

به گزارش کافه خبر قزوین،در سال های اخیر شبکه های اجتماعی به عنوان بزرگترین دستاورد اینترنت و فضای مجازی به دلایل مختلف از جمله نامحدود بودن ارتباطات، بی هویت بودن، آزادی بسیار زیاد، بی مکانی و بی زمانی کاربران و … با اقبال عمومی مواجه شده و هرکدام به تناسب اهداف خود، فعالیت هایشان را گسترش داده اند.

اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی است که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را به حداقل رساند.

در کشور ما با وجود تدابیر مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی فضای مجازی از طرف ایشان، کم کاری‌های زیادی صورت گرفته که نتایج آن در جامعه مشهود و محسوس است.

به نظر می رسد تا زمانی که مسئولین فرهنگی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور، اعتقاد و باور راسخی به جنگ نرم رسانه ای دشمن که با سوء استفاده از ابزارهای متنوع اتفاق می افتد نداشته باشند، نمی توان افق روشنی در این خصوص، متصور بود.

این گزارش ادامه دارد……

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.