×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پاکبازی مدافعان نظافت کمتر از ایثار مدافعان سلامت نیست

به گزارش کافه خبر قزوین،ناهید هدایتیآنان گمنام خدمت می‌کنند، نامی از آن‌ها برده نمی‌شود و صورت‌هایشان زیر ماسک پنهان است، نارنجی پوشانی که با زحمت فراوان می‌کوشند تا آلودگی را از شهر پاکسازی کنند تا شهروندان در سلامت باشند و خطری آنان را تهدید نکند،ولی خود به واسطه شغلشان بیش از سایرین در خطرند، زیرا در محیط‌های آلوده کار می‌کنند و همین موضوع فعالیت هایشان را ارزشمند و مثال زدنی کرده است.

آنان در واقع گنجینه های خاموش شهر هستند که کمتر مورد توجه عموم مردم قرار می گیرند و چه بسا با خطاب قرار دادن آنها با یک پیام “خدا قوت” و “خسته نباشید” بتوان بذر انگیزه و امید را در دلهایشان کاشت.

فعالیت پاکبانان در عصر شیوع کرونا اگرچه آنچنان بازتابی در محافل عمومی و خبری نداشته است اما نباید فراموش و یا نادیده گرفت که آنان در این شرایط سخت کرونایی جهادگونه و بی ادعا رفتار و خدمت کرده اند.

بنابراین،در این روزهای پراضطراب مبارزه با ویروس کرونا، کافه خبر قزوین به سراغ پاکبانان شهر قزوین رفت و از آنان درخواست کرد تا برای مدت کوتاهی کار جمع آوری زباله و رفت و روب خیابان را متوقف کنند و از وضعیت خود در این ایام پراسترس بگویند.

قصه غصه پاکبانان شهر

یک پاکبان به کافه خبر قزوین می گوید: ۴ سال است که پاکبان است. چند سالی را روی ماشین‌های حمل زباله کار می‌کرده و حالا ۴ سالی هست که مرد نارنجی پوش خیابانها شده است، ریش و موی سفید یکدستی دارد و بادگیر زرد رنگی به تن کرده است. خیابان تقریبا خلوت است و هر از گاهی صدای پای عابری شنیده می شود.

از او می‌پرسم تا حالا شده کسی مزاحمت شود و آزاری برساند؟

وی توضیح می دهد: در برخی مواقع کارتن خوابها و یا معتادان به شوخی یا جدی جارویم را از من گرفته اند که پس از فریادهای زیاد، مردم از خانه هایشان به کمکم آمدند و آنها را فراری دادند ولیکن باید تصریح کنم که هر رفتار و واکنشی به نوع “تربیت افراد” برمی گردد چرا که بارها با افراد به ظاهر تحصیلکرده ای روبرو شده ام که با “بی توجهی” و “بی احترامی” قشر ما را ضعیف شمردند و یا نادیده گرفته اند و یا از همین دست افراد جامعه، زمانیکه پشت فرمان کنار خانواده خود نشستند زباله های تنقلات و یا میوه هایشان را طوری از ماشین به بیرون پرتاب کرده اند که ممکن بوده به صورت کسی برخورد کند و یا ساعتها در آن خیابان زیر دیگر اتومبیل ها مانده و بوی تعفن گرفته است.

مدتی است که فقط در کوچه‌ها دستکش و ماسک جمع آوری می‌کنیم

پاکبان دیگری معتقد است،شرایط کار در این بحران کرونایی کمی فرق کرده است برای نمونه، اگر پاکبان دستمال و دستکش آلوده‌ای را از زمین بردارد و به این بیماری مبتلا شود، خانواده‌ او هم بیمار می‌شوند و آنها نیز چه بسا سایرین را دچار این بیماری کشنده کنند‌.

او می‌افزاید: اگرچه نظافت و پاکسازی شهر از وظایف ماست به طوری دستکش و ماسکهای آلوده رها شده در خیابانها و معابر باید توسط ما جمع آوری شود،ولیکن از همشهریان خود خواهشمندیم که در این روزگار کرونایی،بیش از پیش نه تنها مراعات خود را، بلکه رعایت حال کل جامعه به خصوص همکاران ما را کنند، به این دلیل که آنان همانند کادر درمان و علوم پزشکی در خط مقدم مبارزه با ویروس منحوس کرونا منتها در جبهه محیط زیستی هستند.

این کارگر شهرداری با بیان اینکه پاکبان‌ها نیاز به حمایت جدی شهروندان دارند،تصریح می کند؟ شهروندان به جای رها کردن ماسک و دستکش در خیابان ها و معابر لوازم بهداشتی خود را، پس از مصرف می توانند آن را در یک پوشش در بسته بگذارند و سپس به مخزن زباله اندازند زیرا این حرکت به ظاهر کوچک به قطع زنجیره کرونا و حفظ سلامتی همگان کمک می کند.

به گزارش کافه خبرقزوین ،این داستان یکی از هزاران مشکلات پاکبانان است که از زبانشان شنیده شد،اگرچه بارها و بارها از مشکلات این قشر از جامعه شنیده ایم و یا خودمان را به نشنیدن زده ایم تا خواسته آنان را نشنویم،اما در این روزهایی که در پی شیوع ویروس فراگیر کرونا بخش وسیعی از جامعه خانه نشین شده اند، این نارنجی پوشان شهر برخلاف سایر اقشار جامعه علاوه بر زدودن آلودگی از چهره شهر، در جبهه ای دیگر از مبارزه با کرونا، وظیفه پاکسازی، گندزدایی، جمع آوری و دفع پسماندها را عهده دار بوده اند که نباید به سادگی از آن عبور کرد.

جان پاکبانان در خطر ماسکهای رها شده

یک فعال محیط زیست به کافه خبر قزوین اظهار می کند: استفاده روزانه از ماسک و دستکش گرچه خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را می‌دهد، اما رها کردن آن ها در طبیعت و خیابان های سطح شهر و با توجه به زمان ماندگاری ویروس در آن ها،هر کدام می‌تواند سبب گسترش و افزایش ویروس کرونا شود ضمن اینکه فضای فرهنگی شهری را خدشه دار می کند بلکه باید مراقب افراد ی از جامعه همچون پاکبانان زحمتکش بود چرا که پاکبان های زحمت کش برای انجام وظیفه و خدمتگذاری از این طریق امرار معاش می کنند.

علیرضا تیموریان بیان می کند: زباله گردها قشر دیگری از جامعه هستند که آنان نیز به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی مردم در معرض خطر هر نوع بیماری به خصوص ویروس منحوس کرونا هستند.

وی ادامه می دهد: پاکبان‌های قزوینی از همان روزهای نخست شروع این بیماری در کنار مردم بودند. از ضدعفونی محلات گرفته تا جمع آوری پسماندهای بیماران کرونایی و ضدعفونی باکس‌های زباله ها که تهدیدی برای سلامتی آنهاست، در نتیجه کرونا برای آنها تنها یک بیماری ساده نبود و نیست، بلکه فعالیت آنها در ادامه این روند بیش از گذشته افزایش یافته و خطر ابتلا به کووید ۱۹ را نیز تشدید کرده است.

به گفته او،کارگران و پاکبانان شهرداری که نه امکان دورکاری دارند و نه از امکانات بهداشتی به اندازه مناسب برخوردارند و نه حتی همه مردم برای حمایت از آنها نظافت عمومی را رعایت می‌کنند، چگونه خواهند توانست خود را از خطر ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارند؟

یک شهروند قزوینی به کافه خبر قزوین می گوید: کارگران شهرداری در روزهایی که همه مردم به در خانه ماندن و دورکاری تشویق می شوند، به خیابان ها می آیند تا محافظ سلامت جامعه باشند، چراکه شهر بدون وجودشان تهدید و خطری برای سلامت همگان است ،از سوی دیگر حفظ محیط زیست و نریختن لوازم بهداشتی در کوچه،خیابان و طبیعت نیاز به “فرهنگسازی “دارد که توجه دستگاه های مربوطه و اصحاب رسانه را می طلبد زیرا هر اندازه فرهنگ یک کشور و یا شهر نسبت به موضوعی غنی تر شود امکان خطا هم در بین مردم کمتر است.

پاییزی که برای پاکبانان تماشایی نیست

یک دانشجوی کارشناسی ارشد معتقد است، شاید فصل پاییز و زمستان برای ما فصل دل انگیزی باشد و بخواهیم با عکس و فیلمبرداری از فضای طبیعت لذت برده و شادی سر دهیم ولیکن این باران، پاییز و برگهای پاییزی بیش از پیش قامت پاکبانان شهر و کشور را زیر برگهای طلایی خم میکند و این موضوع هم بیانگر شغل طاقت فرسای آنهاست و در آخر تاکید می شود که پاکبازی “مدافعان نظافت”، کمتر از ایثار “مدافعان سلامت” نیست.

به گزارش کافه خبر قزوین،اکنون که قصه نان و جان بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر پیوند خورده است، جان پاکبانان در کف دستشان است و نانشان در کف خیابان های شهر،فراموش نخواهیم کرد، که مردان نارنجی پوش شهر این روزها وقتی از خانه بیرون می آیند باید منتظر اتفاقات دشوارتری هم باشند برای مثال اگر تا دیروز هر از گاهی خبر جان دادن آنها با برخورد پر سرعت اتومبیل در کنار خیابان و زیرگذرها به گوش می رسید،حالا تهدید کرونا هم در کمین آنهاست،امیدواریم مسئولان مربوطه این قشر زحمت کش را مورد لطف و توجه خود قرار دهند و بدانند که این طیف از افراد جامعه هم در این بحران،عملکردشان همچون کادر درمان و علوم پزشکی ستودنی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.