×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیامبر(ص) در غدیرخم ولایت را استمرار بخشیدند/ ولایت امیرالمومنین مورد تایید علمای اهل سنت است


به گزارش کافه خبر قزوین،امام جمعه قزوین در گفتگو با رادیو تهران اظهار کرد: در خطبه‌های نمازجمعه مطالبی که بیان می‌گردد به دوبخش تقسیم می‌شود، بخش اول مسائل اساسی و مبانی دینی و قرآنی بر محور تقوای الهی است و در خطبه دوم مسائل روز و مناسبت‌هایی که لازم است عنوان شود و هشدارهایی که در سطوح بین الملل و کشور باید بیان شود گفته می‌شود.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی بیان کرد:در ایامی که به واسطه موضوع کرونا نمازجمعه در قزوین برگزار نمی‌شود، طی برنامه ای با عنوان “سروش آسمانی” از طریق شبکه قزوین شبیه نمازجمعه خطبه‌هایی بیان می‌شود.

 
وی با اشاره به در پیش بودن عید سعید غدیر ادامه داد: در آیه ۱۱۹ سوره توبه خدای متعال مردم را به تقوای الهی و همراهی با صادقین دعوت می‌کند، صادقین ائمه اطهار هستند در حقیقت این آیه ما را به غدیرخم و امتثال فرمان پیامبر اسلام در پیروی از ولایت امیرمومنان و فرزندان ایشان دعوت می‌کند.


نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: آیه ۱۱۹ سوره توبه ما را به حماسه عاشورایی سیدالشهدا و همراهی با این حماسه دعوت می‌کند، همچنین این آیه ما را به فضای انتظار و ظهور دعوت می‌کند تا رفتار و اعمالمان منطبق بر چیزی شود که برای زمینه سازی ظهور توقع داریم.

آیت الله عابدینی ابراز کرد: رسول گرامی اسلام ولایت را بنیانگذاری نکردند بلکه آن را استمرار بخشیدند، پیامبر از طرف خدا به عنوان ولی معرفی شدند و برای کامل کردن دین اسلام، می‌فرمایند هرکس من مولای او بودن امیرمومنان پس از من ولی و سرپرست او خواهد بود.


وی عنوان کرد: بحث ولایت امیرمومنان فقط در روز غدیرخم مطرح نشد بلکه در موارد متعدد این معنا بیان شد، زمانی که در قرآن می‌خوانیم ولی شما خدا و رسول اسلام و کسانی هستند که هنگام نماز انفاق می‌کنند، معنای آن ولایت امام علی(ع) است. بزرگان و علمای شیعه و سنی بر این موضوع تاکید دارند.


امام جمعه قزوین تصریح کرد: سیوطی در تفسیر الدُرالمنصور نقل می‌کند که سائلی خدمت امیرمومنان آمد و امام در نماز مستحبی بودند که در رکوع نماز، انگشتر خود را به فقیر و نیازمند بخشیدند و این سائل نزد رسول اکرم رفتند و این داستان را تعریف کردند، در این شرایط بود که آیه ای نازل شد که ولی شما، خدا و پیامبر و کسانی هستند که هنگام نماز انفاق می‌کنند.


نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: در آیه ۶۷ سوره مائده می‌خوانیم، ای رسول ما، ماموریتی که قرار بود ابلاغ کنی اعلام کن و از رفتار مردم نگران نباش و اگر این موضوع را ابلاغ نکنی، تمام زحمات دوران رسالت تو از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد: مشخص است که قبلا خدای متعال این موضوع را با پیامبر اسلام مطرح کرده است و به ایشان تاکید شده که تمام زحمات پیامبر با اعلام امامت امیرمومنان به نتیجه خواهد رسید.

آیت الله عابدینی تاکید کرد: در ‌جلد سوم کتاب دُرالمنصور اهل سنت درباره موضوع غدیر و نزول آیه غدیر درباره امامت امام علی(ع) می‌خوانیم. در این کتاب طی حدیثی آمده است، در روز ۱۸ ذی الحجه پیامبر گرامی اسلام فرمودند هرکس من مولای او هستم علی(ع) هم مولای اوست و دین اسلام با این ابلاغ، کامل شد.

امام جمعه قزوین‌ تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که بدانیم آیات مربوط به ولایت درباره امیرمومنین و فرزندان ایشان است. این حقیقت هم در خطبه غدیریه پیامبر اسلام به خوبی مشاهده می‌کنیم زمانی که ایشان نام تک تک ائمه را یاد می‌کنند و هم در آیه ۵۹ سوره نسا شاهدیم اطاعت از امامان معصوم در کنار اطاعت از رسول گرامی و خدای متعال قرار داده شده است.



وی در ادامه ابراز کرد: جابر عبدالله انصاری درباره آیه ۵۹ سوره نساء سوال می‌کند که این افراد چه کسانی هستند که مورد توجه خدا قرار می‌گیرند؟ پیامبر می‌فرمایند این افراد خلفا و جانشینان من هستند که اول آنها امام علی(ع) و آخرین آنها حضرت مهدی(عج) است، مهدی(عج)، هم اسم من و کنیه اش، کنیه من است و غیبتی طولانی خواهد داشت که عده ای نسبت به نبود ایشان شک خواهند کرد، مگر کسانی که دل‌هایشان به نور ایمان ر‌وشن شده باشد.



نماینده ولی فقیه در استان قزوین اذعان کرد: پیامبر اسلام‌می‌فرمایند غیبت مهدی(عج) طولانی است و غیبت او مثل حضور خورشید پشت ابرهاست، یعنی درحال غیبت، محور منظومه شمسی و امنیت کائنات است.



امام جمعه قزوین گفت: امام زمان(عج) قلب عالم امکان است و اگر این قلب نباشد همه عالم بهم خواهد ریخت که این موضوع نشان دهنده جایگاه امامت و ولایت در جهان است.



وی گفت: ما در هر نمازی جمله “صراط الذین انعمت علیهم ” را تکرار می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم ما را در مسیر کسانی که نعمت داده ای قرار بده تا از نعمات بهره مند شویم. در آیه سوم سوره مائده می‌خوانیم که امروز که امیرمومنان و اولاد ایشان تا روز قیامت عهده دار ولایت مومنان و متولی دین شدند، کافران از اینکه در دین نفوذ کنند و امامت را به انحراف بکشانند، ناامید شدند.



آیت الله عابدینی گفت: اسلامی که مورد رضای خدای متعال است دینی است که قلب ولایت در پی‌کره آن ‌موجود است و نماز و جهاد و انفاق و آرمان‌های آن مورد توجه‌ی خداوند قرار می‌گیرد.



امام‌جمعه قزوین ابراز کرد: خدای متعال در آیه ۲۰۷ سوره بقره می‌فرماید؛ کسانی هستند که همه وجودشان را برای کسب رضای الهی به خدا می‌سپارند، این آیه زمانی نازل شد که امیرمومنان در لیله المبیت در شرایط خطرناک که احتمال کشته شدن وجود داشتدر جای مبارک پیامبر اسلام ‌آرمیدند. خدای متعال می‌فرماید امروز دین اسلام را برای شما کامل کردم و این دین را برای شما می‌پسندم.



نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: امام علی(ع) و فرزندانشان که دغدغه دین را دارند می‌توانند هدایتگر و کمک کننده به مردم باشند و ولایت و سرپرستی مردم را عهده دار شوند و خدای متعال این دین را قبول دارد و مومنان رو برای آن هماهمگ می‌کند.



وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا یادآور شد: در این شرایط مردم را دعوت می‌کنم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تا بتوانیم از این بیماری خطرناک عبور کنیم و سلامت مردم به مخاطره نیفکنیم.



امام جمعه قزوین در پایان گفت: در خطبه‌های نمازجمعه امروز که در قالب برنامه سروش آسمانی برگزار شد به بحث مواسات در یاری به نیازمندان، انفجار در بندر بیروت و دست‌های پشت پرده و رسالت ما در این خصوص، ویژگی شاخص امام موسی کاظم(ع)، ضرورت برگزاری عزاداری محرم و رعایت بهداشت در این ایام و  سالروز بمباران هیروشیما توسط دولت امریکا اشاره شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.