×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ستاد مقابله با کرونا به راهکاری برای حیات دوباره تئاتر بیندیشند/حمید رضا نعیمی با گرگاس سکوت تئاتر شهر را می شکند

به گزارش کافه خبر قزوین،حمیدرضا نعیمی که مشغول آماده‌سازی نمایش کمدی «گرگاس یا روز بخیر آقای وزیر» است در گفتگو با کافه خبر قزوین اظهار می کند: گروه ما با این تصورکه ممکن است اجرای این نمایش منتفی یا در میانه راه متوقف شود، به کارزار آمده است و امیدوار است اجرای این نمایش شور و اشتیاقی دوباره را در هنرمندان تداعی کند.

به گفته این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، این نمایش در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود و اکنون دکور، لباس، موسیقی، پوستر و اقلام تبلیغاتی نیز در حال تهیه شدن است.

این هنرمند خواستار می شود: شایسته است مسئولان وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا در نشست‌هایی با مسئولان و متخصصان هنری به راهکارهایی برای حیات دوباره تئاتر بیندیشند، چراکه تئاتر نباید جزو اولین مکان‌هایی باشد که محکوم به تعطیلی است.

هیچ بودجه ای برای اهالی تئاتر اختصاص نیافته است

نعمیمی با بیان اینکه اکنون که سینما و تلویزیون در حال تولید آثار هستند، تعطیلی تئاتر برای ما غیرقابل درک است می افزاید: می‌بایست نهادهای دولتی همچون سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارشاد بودجه قابل توجهی را برای گذران این روزهای اسف بار به هنرمندان تئاتر اختصاص بدهند، چراکه این بیکاری جز افسردگی و فروپاشی کانون خانواده اهل تئاتر، ارمغان دیگری ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نمایش به اجرای عمومی می رسد تصریح می کند: امیدواریم این نمایش به اجرای عموم برسد،هر چند احتمال اینکه متوقف و یا به اجرا نرسد وجود دارد، ولی در هر صورت این گروه نمایشی، تمام تلاش خود را در راستای تولید تئاتر خواهد کرد.

تنها راه کسب درآمد تئاتری‌ها از طریق اجرای زنده تئاتر است

این بازیگر می گوید: خانواده تئاتر برای گذران زندگی و مطالبات خود راه‌های دیگری را از مسئولان طلب میکنند مانند اجراهای آنلاین، ساخت تله تئاتر برای شبکه‌های نمایش خانگی و نیز درخواست از صدا و سیما برای پوشش‌دهی این امر در شبکه‌های مختلف و هر راه دیگری که خانواده تئاتر این ایام باقی مانده را با آسیب کمتری پشت سر بگذارند.

مسئولان زنگ خطر نبود تئاتر را جدی بگیرند

نعیمی با اشاره به اینکه تئاتر، هنر مادر است، توضیح می دهد: دولت باید مقرری مشخص، وام‌هایی کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض را برای فعالان تئاتر که همواره سینما و تلویزیون را نیز تغذیه کرده‌اند، فراهم کند، چون تئاتر،مادر همه هنرها است.

اگر کشوری تئاتر نداشته باشد، یعنی فرهنگ آن رو به زوال است و در زمینه گفتگو و آزادی بیان دچار اشکال است به بیان دیگر، تئاتر که نباشد، تماشاگر فرهیخته نمایش به تدریج به تماشاگر عام برنامه‌های سطح پایین کانال‌های داخلی و خارجی تلویزیون تبدیل خواهد شد، بنابراین تئاتر یک بزنگاه است. اگر مسئولان این زنگ خطر را جدی ندانند، جبران خسارت‌های بعدی آن غیرممکن خواهد بود.

این مدرس تئاتر با اشاره به سختی های هنرمندان در بحران کرونا تصریح می کند: طی چند ماه اخیر تنها قشری که به معنای مطلق کلمه،زمین‌گیر شدند،خانواده تئاتر بودند و متاسفانه در این مدت هیچ گونه دادخواهی از سوی مجلس، وزاتخانه‌ها، ستاد ملی مقابله با کرونا، نهاد ریاست جمهوری و بسیاری جاهای دیگر انجام نشده است.

خانواده تئاتر در دوران کرونا، به “خانه نشینی” محکوم شدند

وی با بیان اینکه تنها راه کسب درآمد تئاتری‌ها از طریق اجرای زنده تئاتر است ادامه می دهد: با شیوع کرونا، دیگر هنرها مانند سینما و موسیقی به واسطه نوع عرضه محصول خود دچار آسیب جدی نشده اند ولیکن خانواده تئاتر بدون کسب ریالی درآمد، به “خانه نشینی” محکوم شدند.

نعیمی تصریح می کند: بسیاری از مدیران تئاتر زمانی که با مسئولان در خصوص وضعیت موجود صحبت می کنند آنها تئاتر را همچون کالایی می بینند که می توان حذف اش کرد به همین دلیل، آنان نمی دانند بخشی از جامعه،معیشت خود را از این طریق تامین می کنند و زمانی که گفته می شود صد هزار خانواده هنرمند در سراسر ایران بی‌درآمد شده‌اند، در ذهن مسئولان سوالی ایجاد نمی شود تا برنامه ریزی های اصولی برای هنرمندان هم صورت پذیرد.

این هنرمند کشوری با بیان اینکه مسئولان درک درستی از تئاتر ندارند و بیشترین سهم را در بیکاری فعالان این رشته داشته‌اند می افزاید: گروه ما با رعایت تمام اصول بهداشتی، طی 45 روز تمرین، نمایش خود را به بازبینی رساند و بعد از دریافت مجوز از شورای نظارت و ارزشیابی، مسئولان مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر شهر و انجمن هنرهای نمایشی تلاش دارند با اجرای این نمایش، سکوت و خاموشی چندین ماهه تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر شکسته شود چراکه بی تردید رونق این سالن،سبب رونق دیگر سالن‌های این مجموعه می‌شود.

به گفته او، ویروس کرونا بسیار کشنده است ولیکن چون هنرمندان و مخاطبان این حوزه از افراد فرهیخته هستند،به حتم پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کنند.

نعیمی یادآوری می‌کند: با همه نگرانی هایی که وجود دارد می توان گفت این نمایش متفاوت‌ ترین کار گروه ماست و اگر به صحنه برود، در ذهن و جان مخاطبان متخصص و غیرمتخصص “خاطره‌ساز” خواهد شد.   

به گزارش کافه خبر قزوین،این نمایش کمدی داستان مردی است که برای منصب وزارت دارایی انتخاب می‌شود. او می‌داند بسیاری‌ از مسؤلان و سازمان‌ها در فساد، اختلاس و پولشویی گسترده‌ی کشور دست دارند. پس اعلام می‌کند که بی‌هیچ ملاحظه‌ای قصد پاک‌سازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی می‌کنند او را از خواسته و هدف‌ش دور کنند، اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنی‌هایی که در طول مبارزه مواجه می‌شود، در می‌یابد ریشه‌ی این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمی‌گردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیس‌جمهور دریافت کرده، همه را غافلگیر می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.