×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش جمعیت با شعار «فرزند بیشتر، توسعه بیشتر»

به گزارش کافه خبر قزوین،هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین در جلسه شورای جمعیت استان قزوین که شب گذشته ۱۷ خرداد در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: کاهش جمعیت و عدم تمایل به فرزندآوری مسئله‌ای بنیادین است که باید از جهات مختلف بررسی شود، فقط مسائل اقتصادی و اجتماعی دلیل کاهش جمعیت نیست بلکه گاهی تجمل‌گرایی و رفاه طلبی عدم تمایل به فرزندآوری را در پی دارد.

وی افزود: عده‌ای می‌گویند مسائل اقتصادی و بیکاری سبب شده است که افراد تمایل کمتری به فرزندآوری داشته باشند، درحالی‌که در بین افراد متمول، افرادی که وضع مالی مناسبی دارند و حتی کارمندان دولت نرخ باروری کاهش پیدا کرده است، به‌طوری‌که بانوان کارمند اغلب یک یا دو فرزند دارند.

استاندار قزوین اظهار کرد: عده‌ای دارای یک فرزند هستند و می‌گویند فرزند بیشتر باعث دردسر است این در حالی است که اگر در اثر حادثه‌ای فرزندشان را از دست بدهند شرایط سختی پیش رو دارند، همانطور که برخی افراد به دلیل از دست دادن تک فرزندشان به دنبال فرزندآوری هستند اما سن بالا و مسائل دیگر باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

وی یادآور شد: در دوره‌ای سیاست کشور کاهش جمعیت بود و تبلیغات گسترده‌ای در این حوزه صورت گرفت و راه‌های دائمی پیشگیری از فرزندآوری به زنان توصیه می‌شد، همچنین مسائلی مانند حاملگی پر ریسک در سن بالا یا سن زیر ۲۵ سال مطرح شد که این امر امروز به‌صورت یک فرهنگ درآمده است.

جمالی پور بیان کرد: در گذشته برخی بسترسازی‌ها اشتباه بوده و مسیری رفتیم که پرخطر بود، امروز با توجه به وضعیت جمعیتی کشور و استان باید این فرهنگ را اصلاح کنیم، برخی از افراد هستند که شرایط مالی خوب و توانایی پرداخت مخارج ۵۰۰ نفر را دارند اما بیشتر از یک فرزند نمی‌آورند و این نتیجه سیاست‌های غلط و سختگیری‌ها در برهه‌ای از زمان است که امروز به‌صورت یک اندیشه و تفکر درآمده است.

استاندار قزوین عنوان کرد: ما باید از ابزار مختلفی برای ترویج فرزندآوری استفاده کنیم صدا و سیما به‌عنوان رسانه ملی باید با مردم صادقانه صحبت کند، مراجع دینی باید در این حوزه وارد شوند، برای برخی از افراد نیز مرجعیت جامعه پزشکی بیشتر است بنابراین کادر پزشکی نیز باید در این حوزه وارد شود.

وی یادآور شد: برنامه افزایش جمعیتی برنامه‌ای بلند مدت است و باید با برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه وارد شویم تا طی ۱۰ سال اثرگذار باشیم همان‌طور که برای مهار جمعیتی ۱۵ سال با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» کار کردیم حالا باید شعار خود را «فرزند بیشتر، توسعه بیشتر» قرار دهیم.

جمالی پور عنوان کرد: آموزش و پرورش نیز باید فرهنگ فرزندآوری و اهمیت آن را به دانش‌آموزان به‌ویژه مقطع دبیرستان آموزش دهد، ما نیز باید تلاش کنیم تا رویه اصلاح شود و زیرساخت‌های افزایش جمعیت را فراهم آوریم.

وی گفت: حذف مهدکودک‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی تصمیم اشتباهی بود، بازگشایی مهدکودک سازمان‌ها باعث می‌شود خانم‌های کارمند دیگر نگران نگهداری از فرزندشان نباشند و این امر در افزایش فرزندآوری تأثیرگذار خواهد بود، در نهایت باید پکیج کامل تشویقی و رفاهی درست کنیم و آن را در قالب طرح بررسی کنیم.

استاندار

استاندار بیان کرد: اگر اصلاح فرایندهای جمعیتی استان صورت نگیرد در آینده برای تأمین نیروی انسانی و نیروی کار با مشکل مواجه خواهیم شد، ما به اشتباه به مردم یاد دادیم که کار فقط کار دولتی است و اگر کسی نتواند کار دولتی پیدا کند در زندگی‌اش موفق نخواهد بود درحالی‌که ۵۰ درصد آدم‌های موفق جامعه با انگیزه، هدایت افکار و برنامه‌های خود به موفقیت رسیده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.