×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هنرمندان زیر سایه «کرونا»/مسئولین گره کور اقتصاد هنرمندان را باز کنید

به گزارش کافه خبر قزوین،محمد زارعی نویسنده و کارگردان استان قزوین در یادداشتی که در اختیار کافه خبر قرار داده است می نویسد: هنر، مقوله‌ای است که با جامعه در ارتباط مستقیم است و هنرمند، برای خلق اثر، نیازمند حضور در اجتماع است و در نهایت نیز اثر خلق شده باید از سوی جامعه دیده شود. در شرایط جدید پیش آمده، امکان حضور در اجتماع، از افراد گرفته شده و در نتیجه امکان برگزاری آیین‌های هنری، نمایشگاه‌ها و حتی آموزش هنر نیز وجود ندارد و بسیاری از هنرمندان و هنردوستان به روش‌های مجازی روی آورده‌اند.

مقوله هنر به شکل جدی ای با بی مهری و بی توجهی روبرو شده است، این مسئله باید به شکل ریشه ای بررسی شود چرا که همیشه هنرمندان با وضعیت اقتصادی نابسمانی روبرو بوده اند.

اکثریت مردم، هنر را به چشم سرگرمی نگاه می کنند

اکثریت مردم، هنر را به چشم سرگرمی نگاه می کنند و هنرمند را به عنوان یک ابزار برای این سرگرمی می بینند. همه این بی محبتی ها یک طرف، حالا هنر و هنرمند که تا حالا با مشکلات جدی در زمینه های کاری و معنوی مواجه بود با یک مشکل جدی تر روبرو شده است و آن هم کرونا و شرایط موجود است.

این وضعیت جدید شرایط کار و زندگی همه مردم دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، علاوه براین، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن از جمله کاهش ارتباط افراد به صورت فیزیکی و اعمال قرنطینه در سطوح مختلف، روی ذهنیت و روحیه خالقان آثار هنری نیز تأثیر گذاشته و می گذارد.

با شیوع و همه گیر شدن ویروس کرونا بسیاری از مشاغل با مشکلات جدی ای روبرو شدند؛ مشاغل هنری هم جدای از این مسئله نبوده است،هنری که باید در دل جامعه و مردم عیان شود و به معرض نمایش گذاشته شود. از هنر های تجسمی، نمایشی، موسیقی، و حتی هنر های تصویری. کرونا و شرایط موجود بحران جدی تر “اقتصادی” را به وجود آورد که تمامی فعالیت های هنری را به حالت تعلیق و یا تعطیلی در آورد،به طوری که اکثر هنرمندان منزوی و خانه نشین شدند.

ضربه مهلک عدم مدیریت و برنامه صحیح مسئولین به هنرمندان

هنری که در حال حاضر همگان را سرگرم می‌کند، منبع درآمد و یک شغل محسوب می شود،مسئولین ذیربط بدون جایگزین کردن موقعیت جدید یا راهکاری نو، فقط دستور به عدم فعالیت دادند و چه دیواری کوتاه تر از هنر و هنرمندان که در یک دستور کلی بدون در نظر گرفتن شرایط جایگزین، دستور به تعطیلی سینما ها، سالن های تئاتر و کنسرت ها دادند و این تعطیلی بی برنامه، ضربه بزرگی به این قشر از جامعه مخصوصا جوانانی که به تازگی و با انگیزه فعالیت خود را آغاز کرده بودند زد.

حرف خرده گرفتن به این دستورات نیست بلکه صحبت بر سر عدم مدیریت و برنامه صحیح مسئولین هنری است.

رعایت پروتکلهای بهداشتی امری ضروری است اما باید برای بسیاری از این مشاغل که در پس بحران بزرگ اقتصادی قرار می گیرند چاره ای اندیشیده شود .


  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.