×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی سامانه کشوری شناسه‌دار کردن متکدیان در قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین،مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان شهرستان قزوین، اظهار کرد: علی‌رغم اقدامات جدی برای جمع‌آوری و سامان‌دهی متکدیان در سطح قزوین متأسفانه باز هم شاهد حضور پررنگ متکدیان در سطح شهر هستیم.

مریم بیدخام افزود: تکدی‌گری به‌عنوان یک معضل اجتماعی می‌تواند آسیب‌های متعدد اجتماعی از قبیل سرقت، فروش مواد مخدر، سوءاستفاده از کودکان و سایر معضلات اجتماعی را به‌دنبال داشته باشد.

بنا بر اعلام روابط عمومی استانداری، به گفته بیدخام براساس تحقیقات صورت گرفته، بسیاری از متکدیان ازنظر مالی با مشکل چندانی مواجه نیستند، بلکه تنها به‌دلیل کسب درآمد بدون دردسر و با سوءاستفاده از نیت خیرخواهانه مردم به این کار روی می‌آورند.

این مسئول بابیان اینکه متکدیان فاقد مدارک هویتی هستند و بارها این افراد جمع‌آوری و به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود، اما دوباره به خیابان بازمی‌گردند، گفت: احراز هویت از طریق عنبیه جدیدترین فناوری است که این امکانات از طریق سازمان اجتماعی کشور برای استان قزوین تأمین‌شده است.

وی، داشتن نظام جامع آماری را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای کنترل آسیب‌های اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: چون متکدیان فاقد مدارک هویتی هستند بارها جمع‌آوری شده ولی دوباره به چرخه تکدی‌گری برمی‌گردند.

بیدخام افزود: سازمان اجتماعی کشور سامانه‌ای را جهت مدیریت آسیب دیدگان اجتماعی بالأخص متکدیان در سراسر کشور طراحی کرده است. این سامانه توسط یک سرور مرکزی نظارت و مدیریت می‌شود و دارای امکاناتی از قبیل ثبت افراد آسیب‌دیده به همراه اسکن مشخصات، ثبت وسایل همراه فرد آسیب‌دیده، همچنین وسایل تحویل داده شده به شخص، ثبت نظر پزشک معالج و خدمات صورت گرفته، جستجوی افراد تمامی استان‌ها گزارش‌گیری بر اساس فیلترهای مختلف است.

وی با اشاره به اینکه این سامانه با هدف مدیریت افراد آسیب‌پذیر جامعه، متکدیان، کودکان کار و خیابان و سایر افراد آسیب‌دیده راه‌اندازی شده است، گفت: در این سامانه از تجهیزات دقیقی همچون اسکنر عنبیه چشم، اسکنر اثرانگشت و دوربین استفاده می‌شود بنابراین احتمال خطا در شناسایی، بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به دستگیری یک متکدی میلیاردر در هفته گذشته اظهار کرد: این فرد با سوءاستفاده از عواطف مردم مبالغ بسیاری را جمع‌آوری کرده بود. از منزل این فرد مقادیر زیادی طلا و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چک حامل کشف شد.

وی تصریح کرد: این یک مصداق عینی است که مردم آگاه باشند و به متکدیانی که از عواطف مردم سوءاستفاده می‌کنند کمک نکنند. اگر دستگاه‌های اجرایی مطابق با آیین‌نامه ساماندهی متکدیان، همراه باشند، مسلماً فضا برای تکدی‌گری ناامن شده و جامعه‌ای بدون متکدی خواهیم داشت.

بیدخام بابیان اینکه همین فرد دستگیرشده مثال عینی برای تهیه یک مستند می‌تواند باشد تا شهروندان فریب ظاهر متکدیان را نخورند، یادآور شد: اگر مردم می‌خواهند به نیازمندان کمک کنند باید از طریق دستگاه‌های حمایتی، مراکز نیکوکاری و مراکز خیریه اقدام کنند تا کمک‌ها به نیازمندان واقعی برسد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.